BBQshop BGE
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 60

Onderwerp: Hoe kan ik het beste vis roken met de WSM ?

Going whole hog Ton's Avatar
    Ingeschreven
    May 2009
    Post Thanks / Like

Hoe kan ik het beste vis roken met de WSM ?

Ik heb inmiddels begrepen dat een aantal van jullie ook een WSM hebben en dat er minstens één (Noskos) net als ik aan zeevissen doet. Daarom een vraagje, er van uitgaande dat jullie ook wel eens (al dan niet zelf gevangen) vis roken in de WSM.
    Als ik het goed heb, kun je vis het beste roken bij een temperatuur van 70-80*C. (Ik heb het dan uiteraard over "warm" roken). Zo staat het tenminste in een aantal boekjes over vis roken en ook op diverse websites over dat onderwerp. Die temperatuur is echter wat lager dan bij de gebruikelijke manier van roken met de WSM.
    Wat is de beste manier om die temperatuur te bereiken en vast te houden met de WSM ?

Low & Slow Sensei Hitte in de Koffer 2012
    Burnt the End
    Putteing on the Ribs
    I survived the zone
    Forum Beheerder
    Ad's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2009
    Post Thanks / Like
    70-80 is moeilijk om aan te houden op een zomer dag in een zwarte ketel in de zon, omdat je al behoorlijk wat warmte krijgt van de zon.

Voor de BGE, maar ik weet dat sommige mensen hetzelfde doen voor de WSM, gebruik een groot blik (zoep, koffie, etc) maak er wat gaten in met hamer en spijker, en leg daar in 2 briketten, wat rook hout, 2 briketten, wat rook hout. Als laatste leg er twee brandenden briketten boven op. (sommige mensen doen het andersom en beginnen met 2 brandeden).

Deze methode heeft wat oefening nodig, en zelfs met een powerdraft wil het vuur nog wel eens uitgaan. (oplossing, houd een tweede blik gereed).

Success,

Ad,
    BGE L, Weber OTS 22", Weber Genesis Silver B, Weber SJ, Weber Go Anywhere

"Putteing on the Ribs 2010"

Grillin-'n-chillin in Meridian, ID

Oldskool palingsmoker Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Steaked out around the fire
    Putteing on the Ribs
    Laegh en Traegh Survivor
    Forum Moderator
    BramBBQ's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2008
    Post Thanks / Like
    72 graden is inderdaad de temperatuur waarop je de vis gaart. Ik gebruik zelf een rookhang. Dit is een roestvrijstalen kast die je alleen stookt met puur hout. Het beste resultaat bij zalm of makreel krijg ik als ik eerst 12-15 minuten de vis gaar op ongeveer 75 graden en dan rook op 60-65 graden voor ongeveer 3 kwartier tot een uur.

Pas wel op dat de vis niet op het vuur valt. Je krijgt dan een verschrikkelijke smaak!

Ingeschreven
    May 2009
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ad
    70-80 is moeilijk om aan te houden op een zomer dag in een zwarte ketel in de zon, omdat je al behoorlijk wat warmte krijgt van de zon.

Voor de BGE, maar ik weet dat sommige mensen hetzelfde doen voor de WSM, gebruik een groot blik (zoep, koffie, etc) maak er wat gaten in met hamer en spijker, en leg daar in 2 briketten, wat rook hout, 2 briketten, wat rook hout. Als laatste leg er twee brandenden briketten boven op. (sommige mensen doen het andersom en beginnen met 2 brandeden).

Deze methode heeft wat oefening nodig, en zelfs met een powerdraft wil het vuur nog wel eens uitgaan. (oplossing, houd een tweede blik gereed).

Success,

Ad,
    Ad, heb jij het hierboven over 70-80*C of *F ?. Zelf bedoelde ik in ieder geval *C. Ik vraag dat ook omdat ik het gisteren eens geprobeerd heb met een koffieblik (met gaatjes in de bodem), maar ik kreeg de temperatuur niet boven de 30*C. Uiteindelijk maar opnieuw op de gewone manier aangestoken en met een iets te hoge temperatuur (100 a 110*C) de vis gerookt.

Burnt the End
    Putteing on the Ribs
    I survived the zone
    Forum Beheerder
    Ad's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2009
    Post Thanks / Like
    @ton

70-80C

En zoals gezegt, deze methode heeft wat oefening nodig. Ik denk dat de Weber een beetje meer kolen nodig heeft dan de BGE gezien de verschillen in warmte capaciteit en isolatie.

Als je het niet boven de 30 graden gekregen, dan is er dus echt iets misgegaan.

Ad,

Ruler of da MOINK Nose to tail
    Made Big Things on Small Grills
    A Pig's Head full of Chili - L&T II
    I survived the zone

Ingeschreven
    Dec 2008
    Post Thanks / Like
    Je zou kunnen proberen een soort van slang/lint briketten te leggen op de bodem van je kolenrooster en dit dan aan te steken door er een aantal brandende kolen tegenaan te leggen...
    Ik denk zelf dat 2 brandende kooltjes in je WSM echt te weinig is voor die temperaturen.met 18 brandende op een volle kolenring duurt het ook nog zo'n 3 kwartier eer ik op de 110 C zit...

Burnt the End
    Putteing on the Ribs
    I survived the zone
    Forum Beheerder
    Ad's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2009
    Post Thanks / Like
    Het probleem is dat je voor "Cold smoking" niet veel boven 70C moet zitten, terwijl je nog steeds veel rook nodig hebt.

Ad,

Ruler of da MOINK Nose to tail
    A Pig's Head full of Chili - L&T II
    I survived the zone

Ingeschreven
    Dec 2008
    Post Thanks / Like
    Dan zou ik in mijn wsm 10-12 brandende kooltjes proberen en houtsnippers... in een tot vuurkorf omgebouwd jodenkoeken blik.

Ingeschreven
    May 2009
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ad
    Het probleem is dat je voor "Cold smoking" niet veel boven 70C moet zitten, terwijl je nog steeds veel rook nodig hebt.
    Ad,
    Uit verschillende artikelen op internet, en ook uit een paar boekjes over vis roken, heb ik juist begrepen dat 70 a 80*C voor "warm" roken is en dat je voor "koud" niet boven de 30*C mag komen. Vandaar ook mijn vraag aan Ad.
    30*C is immers rond de 80*F. Dus zoals ik het geprobeerd zou het wél goed zijn voor "koud" roken

Smokers' Captain Finger licking Q II
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    Fishing for Chicken
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Made Big Things on Small Grills II
    Nose to tail
    Steaked out around the fire
    Putteing on the Ribs
    Super Moderator
    joeyckmans's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2008
    Post Thanks / Like
    Ik rook regelmatig een stuk zalm "warm" en dan schommelen de temperaturen zo rond de 80 * 90 graden celcius. Dit is volgens volgens mij warm roken. Koud roken ga je tot maximaal 30° C en dan gebruik ik alleen maar zagemeel. Het blijft trouwens nooit lang liggen want het is te lekker.
    Lowland smokers powered by ecobrasa, Dammers houtskool, de bbqfabriek en True2BBQ
    NK low and slow BBQ 2013 NK BBQ 2011, 2012 / BKBBQ Survivor 2010, EKBBQ survivor 2012, THE JACK 2013 survivor
    " Assumption is the mother of all fuck ups " " Ervaring is de les die je trekt uit de som van je fouten"

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Beste BBQ liefhebbers
    Door Emiel Lichtenberg in forum Nieuwe Gebruikers
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 24-08-13, 10:24
  2. Beste allen
    Door PdW in forum Nieuwe Gebruikers
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 11-05-13, 22:56
  3. Beste BCC ooit
    Door wimbo1977 in forum Het Oog wil ook wat
    Reacties: 24