Na hier op het forum verschillende reportages gelezen te hebben over ossenhaas in zoutkorst, had ik besloten dat dat het hoofdgerecht voor kerst zou worden.
Meteen bij het lezen van alle reportages weet je dat het moeilijkste van dit gerecht inschatting van tijd is. Ik heb hier hele ossenhazen voorbij zien komen van 1,5 tot 2,5 kilo waarvoor een grilltijd gebruikt wordt van 2x7 tot 2x8 minuten. Maar wat als je een stuk ossenhaas hebt van 1,5 kilo die van 'n ossenhaas komt van ruim 4 kilo. Vinger in de lucht en een schatting gemaakt van 2x9 minuten omdat hij toch naar mijn mening een stuk dikker was dan de hazen die ik op het forum voorbij zag komen. En daarna nog 10 minuten in de folie.
Het grootste gedeelte van het recept heb ik overgenomen uit de reportage van MV, dus bieslook, rozemarijn, tijm, citroenschilrasp (heel lekker effect), peper, maar ook peterselie toegevoegd. Alles fijn gesneden en in proporties gebruikt.
Van Mike heb ik de "Brandy Jerez" overgenomen wat een verbluffend resultaat gaf.
Maar goed nu dan de foto's.
De Ossenhaas, omdat het zo'n mooi stuk was met een hoofdletter geschreven.
De brandy toegevoegd aan het zout totdat het grove zeezout aanvoelt als kiezels.
De ossenhaas in de verse kruiden gerold en op de zout korst gelegd en opgerold. Ik wilde hem eigenlijk oprollen zoals Mike adviseerde (eenmaal in de doek en daarna in het zout rollen) maar de haas was zo dik dat het katoen dan niet lang genoeg was lol.
Ossenhaas in de doek gerold als een toffee en daarna met slagerstouw alla rollade gebonden.
De bbq had ik al vol opgestookt met 5 kilo+ houtskool. Het lekker warme bedje was dus gespreid.
Na 9 min de hele handel gekeerd. Dan voel je ook meteen dat zo'n korst mooi hard wordt.
Na totaal zo'n 18 minuten mocht hij van de brandstapel af en kon ik hem gaan pellen. Als je zoiets als dit voor de eerste keer uitpakt voel je elke vezel in je lichaam, de adrenaline giert letterlijk door je lijf. Nu al voldoening en dan moet het proeven nog komen, dit wordt feest weet je dan al.
Nadat ik alles, zout en dergelijke van de ossenhaas afgeborsteld had ging hij voor 10 min in de folie om nog wat na te garen.
Dan ga je hem aansnijden,...het voelt of je 'n cadeautje uitpakt waar je lang naar uitgekeken hebt. Wij houden van 'n biefstuk die rear gebakken is dus dat was wel even spannend, hoe komt hij eruit. Na de tweede plak gesneden te hebben zag ik het al hij was super.
Na de ossenhaas op tafel gezet te hebben was het moment daar. PROEVEN!!!
Super was het alle smaken die ik toegevoegd had proefden we terug, dit is een hele andere ossenhaas dan dat we gewend waren, een ware smaaksensatie en voor we er erg in hadden was iedereen aan een tweede stuk toe. Man man man wat hebben we gesmuld.
Het leukste van heel dit kerstdiner was, dat ik alles samen met mijn zoon gemaakt heb. En ik kan jullie zeggen dat is nog weer leuker dan met hem naar het voetballen gaan.
Pavv bedankt voor de inspiratie want door jou maakte ik voor het eerst kennis met dit gerecht.