-----Zie dieper in dit draadje voor mijn 2e poging-------HIER DUS
Zo.....de daad bij het woord gevoegd en de Colombiaanse Lomo Al Trapo geprobeerd te maken. Ossenhaas in een doek gewikkeld en uit het vuur.
Normaliter moet je hiervoor echt een PL-etje afsluiten bij de slager omdat de haas wel zo'n beetje het duurste stukje koe is dat je kan kopen, maar met een sligropas in de hand was het mogelijk om voor beduidend minder aan een haas(je) te komen. de runderhaas in kwestie woog zo'n 1100 gram en alleen het vlies hoefde er ng afgehaald te worden.
Zo kwam ie uit de winkel:
na het (rustig in de koelkast) ontdooien en het schoonmaken
Schat? Heb je een theedoek voor me? En heb je nóg een pak zout in huis?
haas een beetje opgevouwen, nog wat extra gekneusde peperkorrels en oregano er op
even zorgen dat ie niet ontsnapt
zo in de kolen gelegd.
Toen ie op het (houtskoolvuurtje ging was de ketel temperatuur tegen de 300 c.... maar de temp zakte naar rond de 225 c
Gelukkig hebben we een afwasmachine en deze theedoek hoeft niet meer in de was...
Na 10 minuten in de alufolie was het tijd om hem te snijden. Deze (kleine) haas was na een minuut of 14 rosé uitgepakt, de volgende doe ik ietsie korter
ondertussen ook nog wat paprika's geroosterd, wat aardappeltjes op de Q gelegd, en het sausje was een heerlijke zelfgemaakte Chimichurry
We hebben er van genoten en de bereidingswijze voegt echt iets toe aan het karakter van dit stuk vlees. Aanrader!