Weer een leuke QTB opdracht en brood vd kamado staat al een hele tijd op de todo lijst dus nu moet het er maar eens van komen.
Op internet zie je vaak no knead bread icm de dutch oven. Het deeg wordt dan idd amper gekneed, meer gemengd en daarna een lange rijs in de koelkast. Ook zie je vaak dat het deeg meerdere keren gevouwen wordt ipv gekneed. Maar goed uit tijdgebrek niets van dit alles, “gewoon” deeg gemaakt en 2 keer een uur laten rijzen. Tweede rijs was zelfs langer omdat ik de kamado nog niet op temperatuur had. Van een gecontroleerd proces geen sprake...
kamado op 220 graden en de dutch oven mee laten opwarmen. Voor de zekerheid bakpapier in de do, deeg er in en eerst een half uur met deksel en vervolgens 15-20 minuten zonder deksel.
Brood zag er goed uit, luchtig, knapperig en smaakvol. Maar zoals ik al eerder hier heb zien voorbij komen was de bodem iets verbrand. Dun laagje eraf geschraapt en het was een prima brood. De bovenkant daarentegen had meer kleur mogen hebben. Ik vraag me af of ik de do wel mee had moeten opwarmen en wellicht de tijd zonder deksel wat langer of hogere temperatuur. Maar al met al helemaal niet ontevreden voor een eerste poging. Alleen brood is lekker maar toch een tajine van lamsvlees erbij gemaakt naar een recept van Dagelijkse Kost. Lekker maaltje geworden.
Cheers!