BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Waaraan moet een Dutch Oven voldoen?

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Gemeente Noordenveld, en dan het grootste dorp daarvan
    Post Thanks / Like

Waaraan moet een Dutch Oven voldoen?

Voor een deel ben ik er al uit voor wat betreft de eisen,
    1 hij moet groot zijn
    2 pootjes onder de pot en op het deksel
    3 hij moet zwart zijn of dat snel worden

Verder hebben we nog kunnen bedenken dat hij moet kunnen hangen om boven vuur te koken.
    We zien verschillende hengsels voorbij komen.
    Windmill heeft een hengsel met een soort van pookgreep er overheen.
    Kun je deze gewoon hangen aan een haak?
    Petromax heeft een soort van ophangpunt in het hengsel, is dit makkelijker op gte hangen dan bij de Windmill?

Valhal heeft uitvoeringen met een uitsparing voor een thermometer.
    Is dit handig of overdone.

Zullen misschien meer vragen zijn of komen, maar ben benieuwd naar gebruikers ervaringen, waarvoor alvast dank
    Smokey Joe UDS, Weber MT Edition 57, Weber Original 57, WGA 2014, steeds meer gietijzer, 3 generaties Bekväm, voormalig DDR gietijzeren onderstel Peiga Grill.
    Zelfbouw rookkast jan. 2021, zelfbouw driepoot, zelfbouw terraskachel, feb. 2021 handmatig gerestaureerde Meat Cleaver (Elwell 1943)

Primoloog I survived the zone knoeier66's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Mega veel ervaring heb ik niet met de DO, maar wil graag mijn ervaringen met je delen.

Ik heb er 2, een 4qt merkloos met "pookgreep" en een 6qt Valhal met een V in de greep.
    Ze worden voornamelijk gebruikt voor stoven en soepen.
    Beide gebruik ik in mijn Primo waar ze op het rooster staan. Om die reden heb ik er geen pootjes onder.
    Ophangen doe ik dus niet. De "pookgreep" koelt veel sneller af en is na een paar minuten al handwarm.
    Grootte is denk ik na de vorm (pootjes, model en mogelijkheden deksel) je belangrijkste criterium.
    In mijn situatie was de 4qt net te klein om 1,5kg stoofvlees te verwerken. In de 6qt was 2 kg geen probleem. Groter is in mijn situatie niet gewenst omdat de 6qt een heel groot deel van de ruimte in de Primo opslokt. Met het maken van mijn keuze voor een grotere DO ben ik vergeten naar de diameter te kijken, en heb ik alleen gelet op de inhoud.
    Als ik het zo over het algemeen bekijk zie ik dat de grootte voornamelijk bepaalt wordt door de diameter en in mindere mate door de hoogte.
    De Valhal was al geseasend en kon (na ff afspoelen) meteen gebruikt worden. De merkloze was dat niet (of matig) en heb ik eerst geseasend. De hele set met skillet, pannetje, plancha, DO, greep, pannendrager was bijna net zo duur als de Valhal alleen, dus daar kon ik niet te veel van verwachten. Maar ideaal om mee te starten.

Ik wens je heel veel succes met je zoektocht naar de voor jouw ideale DO.
    Primo XL / WGA met GG en thermometer / Maverick ET-732 / Rode Thermapen MK4 / 1,5 x Fantast / Certified BBQ-Golfer

Sleeveless Q QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Heb een Bastard Large Do (past iets van 7 liter in geloof ik), zonder pootjes, wel een flinke opstaande rand op het deksel, geen echt ophangpunt in het hengsel maar het ding hangt op zich wel stabiel in de haak van de 3-poot. Ik hou die wel altijd even vast als ik wat steviger moet roeren trouwens, met de genoemde merken geen ervaring.
    WGA | Weber MT 57 GBS SE | KJ Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove L | Tri-pod | Mammoet Bucket Grill | Diverse Gietijzeren speeltjes
    https://www.instagram.com/stef_bbq/
    Goeie wijn is nog steeds gin bier

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Gemeente Noordenveld, en dan het grootste dorp daarvan
    Post Thanks / Like
    Bedankt voor jullie input.
    Met wegen en meten, onze eigen gedachten over veilig hangen en hanteerbaarheid zijn we er op uit gekomen dat een Ft9 van Petromax eigenlijk een verhoogde Ft6 is.
    Petromax heeft een echt ophangpunt in het hengsel.
    Naar ons idee han zo'n omgewikkelde kachrlpookgreep alleen maar in de weg zitten bij het ophangen of afhalen van de pot wanneer je boven vuur kookt.
    We zijn gegaan voor een Petromax Ft9.
    Smokey Joe UDS, Weber MT Edition 57, Weber Original 57, WGA 2014, steeds meer gietijzer, 3 generaties Bekväm, voormalig DDR gietijzeren onderstel Peiga Grill.
    Zelfbouw rookkast jan. 2021, zelfbouw driepoot, zelfbouw terraskachel, feb. 2021 handmatig gerestaureerde Meat Cleaver (Elwell 1943)

Forum Rechten