De 4e dag van de BBQ golf.
Niet eerder was er zo vroeg in het jaar sprake van een dergelijke bbq golf in huize Veldhuis.
Gisterenavond, tijdens het uitbuiken van dag 3 had ik de rib al ontdaan van het vlies en wat overtollig vet weggesneden. Tevens alvast in de rub gezet. Want ik wist al dat het vandaag een lange dag zou worden, er staan geen spareribs van het varken, maar runderribs (onder de bbq-ers onder ons beter bekend als shortribs) op het programma! Die moeten wel even en dus ging het wekkertje om 6u45 met als doel zsm de BBQ op te stoken.
Het keramiek was zowaar afgekoeld...
Dus even een kleine refill met wat kolen en toen om 7u (!) de fik erin. Terwijl de temperatuur langzaam oploopt in de ketel heb ik ondertussen snel de kids uit bed gehaald..
Om 7u20 ging de rib erop, de temperatuur was nog langzaam oplopend richting uiteindelijk de hele dag ca 105-110°. Dit oplopen ging mooi gecontroleerd en kon ik even wat volgen op afstand. Ondertussen druk met de kids aan het ontbijten en naar de opvang brengen. Vanaf 9u15 begonnen met insprayen om het vlees wat vochtig te houden de eerste uurtjes.
Het mooie van dit soort BBQ's (kamadoo's, red.) is dat zij super goed te controleren zijn en heel constant (en zuinig) branden. Mede daardoor
werd het een hele effectieve sessie: zo heb ik tussendoor ook nog even een Ikea kast in elkaar gezet, een wasje opgehangen, de vaatwasser uitgepakt en maar liefst 3x (!) een rondje van 5 km hardgelopen! Uiteraard wel na iedere ronde weer even kijken hoe de BBQ erbij stond. Meestal was de temperatuur hooguit 2 a 3 graden gewijzigd!
Al met al is dit wat de ribs hebben doorstaan om tot een heerlijke smaak explosie te komen!!
Wat een bite, wat een machtig lekker gerecht, en met recht machtig, ruimte voor bijgerechten is er amper als je runderribs voorgeschoteld krijgt!
7u20, 7°
8u20, 34°
9u20, 61°
10u20, 66°
11u20, 70°
12u20, 74°
13u20, 79°
14u20, 80°
15u20, 84°
15u35 ingepakt in alu folie
16u20, 90°
16u45, 94° priktest, toch nog even terug