BGE vuurrook
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Pastrami

Sleeveless Q QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like

Pastrami

Bij de laatste bestelling zat een mooie brisket flat, die waren toen in de aanbieding bij bbquality. Ik had besloten daar eens pastrami van te maken, nog nooit gedaan en die stond wel op het lijstje.

Vrijdag een week geleden een pekel gemaakt met colorozozout, peperbollen, jeneverbes, knoflook, laurier, rozemarijn, kruidnagel, witte bastard suiker en wat chilipoeder. Het zout in verhouding voor 2 liter pekel, niet opgeschreven dus weet niet meer precies hoeveel dat was. 1 liter in de pan, alles erbij en even doorkoken tot zout en suiker is opgelost.

Dan een liter koud erbij en de pan buiten gezet om verder af te laten koelen. Dan de flat samen met de pekel in een vacuumzak en in een bak de koeling in.

Braaf iedere dag omgedraaid en afgelopen vrijdagochtend na de nachtdienst eruitgehaald, afgespoeld en de bak gevuld met schoon water, flat er weer in om te ontzouten. Later op de middag eruit, weer spoelen en in de kruiden gezet. Een deel steakkruiden, een deel spareribs kruiden en een deel BBQ kruiden, aangevuld met flink wat grof gemalen peper.

Zaterdag ochtend zou ik om 6 uur op staan om te beginnen, werd echter om half vier al wakker dus er maar uit gegaan en de Q aangezet, kan wel eens een lange run zijn bij brisket dus hij kan er maar op liggen, eten we in ieder geval een beetje op normale tijd. 4 uur erop met wat chunks kersen en een blokje eik.

Bakkie erbij en lekker genieten van de stilte en de rookpluim.

Even voor 8 even meten met de nieuwe inkbird BG-HH1D en inpakken maar. Zou nog een soort review doen, daar kan ik kort over zijn, deze gaat vanzelf aan als hij een verandering in temperatuur meet, of je gebruikt het knopje. Er zit geen verlichting op al zei de website dit wel, blijkt een fout te zijn, ze gaan de site aanpassen. Je kan hem calibreren, de mijne gaf netjes 100 graden aan in kokend water.Een paar keer gemeten, temperatuur steeds na een seconden of 4 stabiel. Doet dus wat er van verwacht wordt. Is een stuk sneller dan mijn Ali en Weber prik thermometer en weer een stuk langzamer dan een thermapen. Daar is de prijs dan ook naar, ik heb van Inkbird de aanschaf terug gekregen dus heb hem gratis, anders kost hij rond de 12 euro op Amazon. Tot zover de review. Als je meer vragen hebt stuur maar een pb, wil hier verder geen reclame gaan maken.

Om 10 uur kreeg ik een melding van de WLAN thermo dat hij 95 graden was....wtf.....nu al klaar. Even de prikkertest gedaan en mooi mals dus eraf, wat extra folie erom en in 2 dekens gewikkeld. In 6 uurtjes kan het dus ook. Al een paar keer brisket gemaakt maar die nooit gepekeld, geen idee of daar het tijdsverschil in zit maar die hadden meestal een uur of 10 nodig met uitschieters naar 14.

Tegen 12 wat spek op de Q als appetizer. Die daarna in een bak met chilisaus, bbqsaus en ketchup gedaan om lekker door te pruttelen, soort burnt ends. Geen foto meer van verder, was wel lekker.

Even wat uien in de skillet en hamburgers voor de kids. Ook geen foto's van de burgers, standaard burger met plastic kaas, ach, je kent ze wel.

Dat de uitjes bijna klaar waren de ingepakte brisket nog even op het rooster gelegd om iets op te warmen, was nog lauw maar wilde hem iets beter hebben.

Dan aansnijden, mooie kleur van binnen, botermals en gelukkig niet droog al oogt dat op de foto wel een beetje zo.

Op een indoor gebakken wit broodje, met mosterd onderop, dan wat sla, flink wat pastrami, mayo en een beetje rode saus van de spekkies, uitjes erover en happen maar.

Echt heerlijk, bezoek had 3 broodjes op, ik kwam niet verder dan 2. Alles is op gegaan, dit is voor herhaling vatbaar. Dank voor het kijken.
    Laatst gewijzigd door fxs81; 21-02-21 om 15:10.
    WGA | Weber MT 57 GBS SE | KJ Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove L | Tri-pod | Mammoet Bucket Grill | Diverse Gietijzeren speeltjes
    https://www.instagram.com/stef_bbq/
    Goeie wijn is nog steeds gin bier

De Alchemist QtB Topdog eddy6844's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Lekker man. Deze had ik ook graag willen proeven.
    Zonder koffie functioneer ik niet

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Gaaf! Pastrami staat op de todolijst maar ik vind het pekelen zoveel dagen toch wel spannend of het vlees wel goed en gezond blijft om te eten. Ik heb ook geen vacuŁmzak dus dat maakt het ook lastig.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

Aanjager Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    QtB Topdog
    I survived the zone
    rikbeter's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Post Thanks / Like
    wow, een hoop werk maar een prachtig resultaat. Al valt de hoop werk wel mee, maar wel een hoop dagen.
    Gear: Weber Jumbo Joe 47 (2014) ; Weber one touch premium 57 (2014), WGA (2017), Kooki non-stick self-basting barbeque chicken roaster.

forumgenoot van allemaal interessante en creatieve mensen

Primoloog I survived the zone knoeier66's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Ziet er zeer smakelijk uit, staat op de steeds langer wordende todo.
    Primo XL / WGA met GG en thermometer / Maverick ET-732 / Rode Thermapen MK4 / 1,5 x Fantast / Certified BBQ-Golfer

Sleeveless Q QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FJP84 Bekijk Berichten
    ik vind het pekelen zoveel dagen toch wel spannend of het vlees wel goed en gezond blijft om te eten. Ik heb ook geen vacuŁmzak dus dat maakt het ook lastig.
    Vroeger voor er koelkasten waren werd op deze manier alles lang houdbaar gemaakt, juist het colorozozout zorgt er al voor dat bacteriŽn geen kans krijgen. Vlees rook heerlijk naar de kruiden dat het eruit kwam en ook niet zuur. Ik denk dat het reuze meevalt, is een beetje hetzelfde als met droge worst, je kan het allemaal precies met perfecte waardes doen maar dat is natuurlijk pas iets van de laatste jaren, vroeger ging dat gewoon in een kelder/schuur en dat gaat ook prima. Vwb de vacuumzak, die heb ik gebruikt omdat ik hem had, anders had ik het gewoon in de braadslee gedaan , zolang het vlees maar onder de vloeistof staat. Had hem ook niet helemaal vacuŁm getrokken, in een zak onder water houden is ook een optie, dan druk je ook de meeste lucht eruit.
    WGA | Weber MT 57 GBS SE | KJ Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove L | Tri-pod | Mammoet Bucket Grill | Diverse Gietijzeren speeltjes
    https://www.instagram.com/stef_bbq/
    Goeie wijn is nog steeds gin bier

Hussiemussie I survived the zone
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Dit ziet er ook weer super uit hoor had waarschijnlijk ook wel 2 mischien 3 broodjes gelust mooi gemaakt leuk verslag

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    Grill Guru Elite Large ,WGA,Barbecook,joystove large,Maverick 733,fantast,One minute lighter

Rooksnuiver Niels1275's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Post Thanks / Like
    Ohhh ziet er mooi uit!

Het begint hier een familie favorite te worden!
    Ik neem een zo groot mogelijke brisket
    Als hij klaar is koel ik hem 2 dagen en dan plakjes snijden sealen
    Ik kan dan regelmatig een pakketje uit de vriezer halen, langzaam opwarmen en feest!!!!!

Ik begin binnen kort weer een ronde

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fxs81 Bekijk Berichten
    Vroeger voor er koelkasten waren werd op deze manier alles lang houdbaar gemaakt, juist het colorozozout zorgt er al voor dat bacteriŽn geen kans krijgen. Vlees rook heerlijk naar de kruiden dat het eruit kwam en ook niet zuur. Ik denk dat het reuze meevalt, is een beetje hetzelfde als met droge worst, je kan het allemaal precies met perfecte waardes doen maar dat is natuurlijk pas iets van de laatste jaren, vroeger ging dat gewoon in een kelder/schuur en dat gaat ook prima. Vwb de vacuumzak, die heb ik gebruikt omdat ik hem had, anders had ik het gewoon in de braadslee gedaan , zolang het vlees maar onder de vloeistof staat. Had hem ook niet helemaal vacuŁm getrokken, in een zak onder water houden is ook een optie, dan druk je ook de meeste lucht eruit.
    Dank voor de info. Hoeve dagen had je nu gepekeld?

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Dat ziet er heerlijk uit!
    Ik volg altijd het recept van Pascal Heij en maak er dan meestal tosti's mee met een lekkere jonge kaas en in bruine suiker en port gekarameliseerde uitjes!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 3FT - DO Petromax 4,5FT 2x - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 12FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Windmill Skillet - Petromax FE90 - WGA - Weber MTP GBS - VidaXL Spitring - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Finnwerk Vuurschaal HARRI 70 - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large 2x - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set - Feuerhand Pyron met grillplaat

Forum Rechten