Van de week een mooi stukje zalm gescoord bij de visboer. Besloten deze warm te rokenHier een verslagje!
Ik moest een klein stukje van de staart afsnijden anders paste ie net niet op de plaat. Heb er maar een klein beetje sashimi van gesneden als tussendoortje haha.. Ondertussen een droge pekel gemaakt van grof zeezout en bruine suiker. Daar de hele zijde mee bedekt.
Dit heeft een kleine 1,5 uur in de koelkast gelegen. Toen was het tijd om de pekel er af te spoelen en de zalm te drogen. De pekel had goed zn werk gedaan! De kleur was prachtig geworden.
Daarna de zalm onafgedekt terug in de koelkast om wat te drogen. Daar heeft ie nog een uurtje of 6 gelegen.
Toen werd het tijd om de bbq op te stoken. Doeltemperatuur was 100 graden.
Toen alles mooi aanstond heb ik de zalm er op gelegd onder het genot van een biertje en heb ik het eerste kwartier de temp even in de gaten gehouden. Die wilde toch nog wel iets te ver stijgen dus kon gelijk ingrijpen.
Na 45 minuten was ie dan klaar. Prachtig geworden!!
Hij was echt heerlijk van smaak geworden en nog lekker sappig. Precies zoals we hem willen hebben! Koste nog moeite om een stukje over te laten voor een salade later in de week.. al met al een heerlijk maal met aardappeltjes uit de oven en een lekkere salade.
Dank voor het kijken!