Bij zorgboerderij An ’t Hoag in Rijkevoort de Walsert wat mooi Biologisch Black Angus vlees gekocht. Ook de tong meegenomen, veel mensen houden er niet zo van als ze het horen maar hebben het nog nooit geproefd. Het is echter een ware delicatesse. Er zijn meerdere manieren om hem te bereiden, maar deze keer weer eens voor de low en slow gegaan. De rundertong, goed schoon gewassen en daarna 14 uur gepekeld en daarna afgespoeld. Ondertussen de primo klaargemaakt voor indirect en aangestoken. Toen op de primo stabiel was op ± 90 graden de pan met de tong in 14 uur gegaard in een bouillon met een kruidenboeket en prei, ui, wortel. De Primo bleef mooi stabiel tussen de 85 en 95 graden. Na 14 uur uit de bouillon gehaald en laten afkoelen. Nadat de tong een beetje afgekoeld was kon je hem zo pellen. Het wat vettere keelstuk wat bijgesneden en de afgekoelde tong in plakken gesneden. Na het afkoelen gesneden in plakken en deze op een schaal in de rook op de primo weer opgewarmd. Tussendoor wat besprenkeld met de bouillon. Van een gedeelte van de bouillon een licht gebonden saus gemaakt.
Jeanny had tussendoor brood gebakken om erbij te eten.
Op de Joy in de wok wat kastanjechampignons gebakken met een rode ui.
De kastanjechampignons op de schaal bij de tong gedaan. Het was verschrikkelijk lekker en botermals, het smelt op je tong. Een neefje van me kwam aan tijdens het eten en heeft nog wat "rundvlees" meegegeten. Hij vond het verschrikkelijk lekker. Toen hij zijn bordje leeg had vertelde ik hem dat hij rundertong had gegeten. Je begrijpt het al, hij hoefde niet meer.. De gedachte dat hij dát gegeten had vond hij verschrikkelijk. Ik heb niet zo veel foto’s gemaakt, zeker in het begin niet. Dat schiet er tegenwoordig wat bij in.
Maar we hebben verschrikkelijk lekker gegeten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk