Goedemiddag,

Een jaar geleden heb ik een mooi messenset gekocht (de Wusthof Classic Ikon 6-delig). Tot op de dag van vandaag ben ik er erg blij mee. Inmiddels zitten er wat braampjes aan sommige messen en is de eerste scherpte eraf. Omdat ik geen ervaring heb met het slijpen van messen, en ik op internet heel veel, maar tegenstrijdige adviezen tegenkom, vraag ik jullie hulp. Hopelijk zijn jullie meer eenduidig

Uitgangspunten:
  • budget tot ongeveer € 75,00;
  • redelijk foolproof (ik ben niet per sé de meest handige );
  • hoeft niet perfect, maar wel goed (het is geen goedkoop messenset);

Ik kom een paar voor mij logisch lijkende opties tegen:

1. de Wusthoff Classic Ikon messenslijper. Dit klinkt als een logische keus, want hoort bij mijn messenset en heeft de juiste slijphoek van 17°, maar is het ook de beste keuze? En is deze slijper ook bruikbaar voor kartelmessen?
  2. de Skerper slijpstaaf met wetsteentjes. Ik begrijp dat de scherpte beter is, maar het vraagt wel handigheid.
  3. de Chef'sChoice CC220 Hybrid. Komt goed uit de testen, en is simpel te gebruiken. Kartelmessen zijn ook mogelijk. Nadeel: een slijphoek van 20° (messen hebben slijphoek van 17°).
  4. de Chef'sChoice CC270 Hybrid. Zelfde afweging als de vorige, is de extra polijststand de extra 35 euro waard?
  5. de Global Minosharp 550BR plus3. Komt als beste uit de test van knivesandtools. Nadeel: niet te gebruiken voor mijn kartelmessen.

Mijn eigen voorkeur: de Wusthoff slijper, mits deze ook bruikbaar is voor kartelmessen. Zo niet, neig ik naar de CC270.

Mag ik jullie vragen naar jullie advies en meningen? Ik ben benieuwd of jullie nog afwegingen hebben die ik vergeten ben.

Super bedankt vast voor de moeite!