BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Welke houtskool voor offset smoker?

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2020
    Post Thanks / Like

Welke houtskool voor offset smoker?

Hallo allemaal,

Sinds ik mijn offset smoker heb, heb ik eigenlijk alleen het houtskool van de keurslager gebruikt (Grizzly grills XXL eiken).
    Omdat ik gisteren een low en slow sessie wou doen, maar nog maar een paar stukken hiervan had (en de slager op zondag dicht is...), bij de Gamma de Fire-up restaurant houtskool - White Quebracha gehaald. Wat is dit een verschil zeg! De temperatuur blijft veel langer stabiel, en hoef er veel minder in te gooien.
    Heb een grafiekje ingevoegd waar het verschil duidelijk te zien is. (Eerste 3/4 deel is eiken, hier is ook te zien hoe vaak ik erbij moet gooien om het op temperatuur te houden). Daarna Quebracha. Probes waren toen uit de ribs gehaald vanwege het stomen ).
    Nu wou ik al langer een andere houtskool proberen, maar iets met bomen en bos..., gecombineerd met verschillende meningen / reviews, ben ik gewoon bij het oude vertrouwde gebleven.

Mijn vraag is nu; Welke houtskool kan ik het beste gebruiken in mijn offset smoker?

Mijn voorkeuren gaan uit naar grote stukken, lange brandduur (op temperatuur), en geen teer / petroleum smaak.
    Voor de rest maakt het aansteken (aan krijg ik het toch wel ) en de rookontwikkeling (al hangt dit natuurlijk vaak weer samen met smaak) niet zo veel uit.

Alles wat ik tot nu toe heb gelezen kom ik steeds uit bij Black Ranch / Dammers Acacia of Marabu (als iemand mij kan uitleggen wat het verschil tussen deze 2 soorten houtskool is, dan graag! ).

O, ja... En het liefst iets dat bij Vuurenrook.nl te bestellen is. De service is gewoon uitstekend!

En het grafiekje van de temperaturen: (Heb geen screenshot gemaakt van de hele sessie, en exporteren naar Excel heeft geen zin omdat er een foutmelding komt dat het maximaal aantal kolommen bereikt zijn... )

Laatst gewijzigd door DavidH; 28-09-20 om 21:19. Reden: Grafiekje ingevoegd

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    mag ik je vragen wat voor smoker je hebt?
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, 2 x Niclan, Kamado joe junior, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2020
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eigenhymer Bekijk Berichten
    mag ik je vragen wat voor smoker je hebt?
    Een 16" offset smoker, geen hele dure

Zie ook mijn introductie: http://www.bbqforum.nl/forum/showthr...allo-allemaal!

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Prijs maakt niet echt uit, het gaat mij er mij om dat je een 16 inch ook heel goed op hout kunt stoken, op een 13 inch is dat wat lastiger. Dat is in principe de opzet van een offset. Je zou ook een beetje houtskool kunnen gebruiken en daar telkens een blok hout op leggen. Dit ontbrand dan sneller. Als je toch op enkel houtskool wilt stoken dan zou ik zo hard mogelijke houtskool gebruiken.
    De acacia gaat wat gemakkelijker aan, is dus iets zachter. De marabu is harder, gaat moeilijker aan maar brand langer.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, 2 x Niclan, Kamado joe junior, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2020
    Post Thanks / Like
    Prijs maakt niet echt uit, het gaat mij er mij om dat je een 16 inch ook heel goed op hout kunt stoken, op een 13 inch is dat wat lastiger. Dat is in principe de opzet van een offset. Je zou ook een beetje houtskool kunnen gebruiken en daar telkens een blok hout op leggen. Dit ontbrand dan sneller. Als je toch op enkel houtskool wilt stoken dan zou ik zo hard mogelijke houtskool gebruiken.
    De acacia gaat wat gemakkelijker aan, is dus iets zachter. De marabu is harder, gaat moeilijker aan maar brand langer.
    Ik doe er eigenlijk alleen hout op om te roken. Maar als ik dan op hout ga stoken, krijg ik dan geen overheersende rooksmaak? En welk hout zou je me dan aanraden? (Aangezien je behoorlijke ervaring hebt met smokers zie ik zo... ).

Het hardhout aankrijgen is geen probleem. Heb een hardingsoventje voor metaal. Die stookt makkelijk naar 800 - 900 graden, zelfs sommige metalen beginnen dan al te branden, dus dan maak ik me om hout geen zorgen )

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Als je goed stookt met goed droog hout krijg je geen overmatige rook. Je krijgt wel de heel specifieke smaak van houtvuur. Een mooi klein vuurtje houden, op tijd nieuw hout erop zodat het aangestoken wordt door het vuur. Als je vuur uit is en er gloeit bijna niets meer krijg je telkens veel rook. Belangrijk is dat je de schoorsteen open houd. Zodat je voldoende trek hebt en de rook er meteen uitkan. Beukenhout is favoriet, brand mooi geeft veel warmte en een heel fijne smaak. verder is fruitbomenhout goed en lekker om te stoken.

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2020
    Post Thanks / Like
    Als je goed stookt met goed droog hout krijg je geen overmatige rook. Je krijgt wel de heel specifieke smaak van houtvuur. Een mooi klein vuurtje houden, op tijd nieuw hout erop zodat het aangestoken wordt door het vuur. Als je vuur uit is en er gloeit bijna niets meer krijg je telkens veel rook. Belangrijk is dat je de schoorsteen open houd. Zodat je voldoende trek hebt en de rook er meteen uitkan. Beukenhout is favoriet, brand mooi geeft veel warmte en een heel fijne smaak. verder is fruitbomenhout goed en lekker om te stoken.
    Ik gebruik het meest kersenhout om te roken. Alleen voor steaks e.d. gebruik ik hickory of eiken.
    Waar zou ik dit beukenhout kunnen bestellen? Zie bij vuurenrook alleen beuken rookhout staan namelijk. Denk dat hier te veel vocht in zit om op te stoken...

Edit: Zie nu toch BBQ hout staan op de site. Nu weet ik alleen niet of dit goed droog is. Zal ik morgen eens vragen als ze weer open zijn.
    https://www.vuurenrook.nl/nl/xxl-zak...-ca-17-kg.html

Brandt het hout dan sneller op dan eiken / marabu houtskool bijvoorbeeld?
    Laatst gewijzigd door DavidH; 28-09-20 om 22:12.

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Even internet op zoeken op droog haardhout. Masterfire verkoopt het ook, kwalitatief heel goed, mooi droog stookklaar hout. Hout brand sneller op dan houtskool, maar de resten hout is ook houtskool en geeft nog warmte af. Stoken op blokjes rookhout zou wel heel kostbaar worden.

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2020
    Post Thanks / Like
    Even internet op zoeken op droog haardhout. Masterfire verkoopt het ook, kwalitatief heel goed, mooi droog stookklaar hout. Hout brand sneller op dan houtskool, maar de resten hout is ook houtskool en geeft nog warmte af. Stoken op blokjes rookhout zou wel heel kostbaar worden.
    Ja, ik zal eens even kijken bij masterfire. In ieder geval heel erg bedankt voor de info!
    Stoken op rookhout wordt inderdaad behoorlijk kostbaar, en ik denk dat de smaak er ook niet beter op wordt...

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DavidH Bekijk Berichten
    Stoken op rookhout wordt inderdaad behoorlijk kostbaar, en ik denk dat de smaak er ook niet beter op wordt...
    Voor de smaak maakt het niets uit. Je gebruikt ze normaal om te roken op kolen. Dus ze roken omdat ze niet willen ontbranden. Op het moment dat je ze echt laat branden dan geven ze veel minder rook, maar ze zijn dan wel zo op.

Forum Rechten