BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: 4,2kg Pulled pork en 6kg Spareribs

Hibachi
    Ingeschreven
    Dec 2019
    Post Thanks / Like

4,2kg Pulled pork en 6kg Spareribs

Hallo allemaal,

Eerst een verslagje van de spareribs die ik een kleine 2 weken geleden heb gemaakt. Het idee om 6kg te maken kwam eigenlijk omdat mijn schoonbroer en ik ooit eens een voucher hadden gekocht om ergens onbeperkt spareribs te gaan eten, helaas was het restaurant failliet gegaan tegen de tijd dat wij er wilden gaan eten. Dus na mijn eerste keer spareribs 2 maanden geleden durfde ik het aan om een grotere hoeveelheid te maken. 6x1kg spareribs besteld bij Beef&Steak om ze vervolgens te laten ontdooien (wat nog wel een dag of 2 a 3 heeft geduurd) in de koelkast. Ik had ervoor gekozen om de spareribs te maken met Whiskey, volgens een recept wat ik op internet had gevonden.

Eerst heb ik de ribs ingesmeerd met een mengsel van Whiskey, appelsap en wat appelazijn en een uurtje laten intrekken.

Hier de 6kg spareribs uit de verpakking en klaar om een rub te krijgen!

Na een uurtje intrekken heb ik de ribs afgedroogd met wat keukenpapier en de ribs voorzien van een zelfgemaakte rub met rietsuiker, gerookte paprikapoeder, knoflookpoeder, uienpoeder, beetje chilipoeder, zwarte peper en wat zout.

Omdat ik geen smoker heb, maar een Napoleon Kettle van 57cm en toch het hele rooster nodig had, heb ik zelf een soort van platesetter gemaakt met een pizzasteen en 3 bakstenen, dus rondom 3 bakstenen geplaatst met in het midden een berg kolen en hierbovenop de pizzasteen (ingepakt in aluminiumfolie voor het vet dat erop valt). Vervolgens een paar stukken kersenhout ertussen gestoken en er een paar gloeiende kooltjes op gelegd. Na een 45 minuten toen de BBQ op temperatuur was heb ik de ribs erop gelegd in een pannendekselrekje van de ikea (wel eerst de rubberen dopjes eraf getrokken).

BBQ'en werd vandaag in de schuur gedaan wegens de hele dag regen . Eerstvolgende project als het weer beter word, is toch wel een overkapping!

Zo zagen de ribs eruit na een kleine 3 uur roken, klaar om ze in te pakken. Hier heb ik helaas de foto's niet van.
    Ik heb de folie ingesmeerd met wat boter, suiker en rub en een flinke scheut van het bovenstaande whiskey mengsel.

Zo zagen ze er in ieder geval uit nadat ze uit de folie kwamen, ze waren zo zacht geworden dat ik ze over de hele lengte moest ondersteunen want anders braken ze doormidden, je kunt hier en daar ook een paar botjes zien die eruit gedreven werden.

Klaar voor het laatste uurtje op de BBQ om ze weer iets steviger te krijgen. Na een half uur de ribs ingesmeerd met wat zelfgemaakte Whiskey BBQ saus.

Het uiteindelijke resultaat met de aangebrachte BBQ saus/glaze (deze keer verdund met wat appelsap en verwarmd).

Ze waren echt super lekker, maar zoals verwacht een beetje teveel . Dus ik heb mijn ouders en schoonouders ook nog even gelukkig gemaakt.

Het verslag voor de PP komt hier meteen achteraan in een apart topic.

Bedankt voor het lezen!!

Groetjes Marco

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Lekker hoor , ribbels zien er top uit !
    Maar bbq in de schuur ?
    Je hebt wel genoeg ventilatie neem ik aan
    Ondanks dat je nog niet zo lang bij ons bent willen we je nog niet kwijt hè !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Hibachi
    Ingeschreven
    Dec 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pa1ntje Bekijk Berichten
    Lekker hoor , ribbels zien er top uit !
    Maar bbq in de schuur ?
    Je hebt wel genoeg ventilatie neem ik aan
    Ondanks dat je nog niet zo lang bij ons bent willen we je nog niet kwijt hè !
    Haha ja laten we het maar erop houden dat het niet voor herhaling vatbaar is en dat ik nu 2 weken later nog steeds gerookt hout ruik in de schuur .

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Marco89; 23-02-20 om 19:05.

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Lekkere ribbels.. Die zien er ook zeer goed uit. Maar de botjes worden niet naar buiten gedreven, het vlees trekt zich terug.
    Dat 3-2-1 is een richtlijn. ik controleer altijd tussendoor hoe het staat met de garing. Even aan de botjes trekken en je merkt meteen hoe ver ze zijn. Maar voor mij mogen ze fall of the bone zijn. Heerlijk.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, 2 x Niclan, Kamado joe junior, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Mooi gelukte ribben en pas echt op met in zo'n ruimte te BBQ'en, koolmonoxide is een killer!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 3FT - DO Petromax 4,5FT 2x - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 12FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Windmill Skillet - Petromax FE90 - WGA - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Finnwerk Vuurschaal HARRI 70 - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large 2x - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set - Feuerhand Pyron met grillplaat

BBQ freak
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Ziet er lekker uit, staat ook nog op de lijst “things to make”
    Stoveman rookkast
    Tafel BBQ
    COS

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Mooi om zo toch nog onbeperkt spareribs te kunnen eten.
    Wel geslaagd zo te lezen
    Klein eitje, Tafelbarbecuetje, WGA, 47- 57- 67 cm Weber, wat gietijzer, Hongaarse potten, driepoot, bbq trolley. Een Patton smokertje en Broilking gasser en héél veel rookhout vind ik BBQ-golfer April 2020; Nov. 2018

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Mooi idee die plate setter. Is de pizzasteen heel gebleven?

De ribs zien er natuurlijk ook top uit. Mooie run!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk

Hibachi
    Ingeschreven
    Dec 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FJP84 Bekijk Berichten
    Mooi idee die plate setter. Is de pizzasteen heel gebleven?

De ribs zien er natuurlijk ook top uit. Mooie run!

Sent from my Redmi 5 Plus using Tapatalk
    Ja de steen is heel gebleven, had eerlijk gezegd wel verwacht dat die zou barsten.

Oh en wat betreft het in de schuur BBQen, ik had wel het raam en de deur open en ik heb er meer van een afstandje naar staan kijken dan dat ik daadwerkelijk in de schuur was. Het is een houten tuinhuisje met best veel 'doorluchting'. Maar toch bedankt voor het meedenken allemaal!!!

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Dik doun in' Tune Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Finger licking Q
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    Fishing for Chicken
    Burnt the End
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Made Big Things on Small Grills II
    Nose to tail
    A Pig's Head full of Chili - L&T II
    I survived the zone
    hertekop's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2010
    Post Thanks / Like
    oke marco allemaal leuk en aardig maar je hebt weer niks voor je collega's uit het noorden overgelaten..... klein minpuntje op een mooi resultaat!!!

grtn hertekop
    Primo Oval XL 400, 4 X WGA, joy stove en divers gietijzer

member of http://www.allseasoned.nl team

Forum Rechten