BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Eerste lange run op de Master Touch.

BBQ freak I survived the zone
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Gemeente Noordenveld, en dan het grootste dorp daarvan
    Post Thanks / Like

Eerste lange run op de Master Touch.

Na gisteren na veel geduld hebben de Master Touch bij ons in de keuken te hebben gekregen, en hem daarna te hebben ingewijd met lekker kant en klare hapjes van dr grootgrutter met een L in de naam, was het vandaag D-day voor ons en de MT.
    Voor vandaag lag het in de bedoeling om een nekje tot PP om te toveren.
    Nekje hadden we met hulp kunnen scoren bij de Makro, en had een gewicht van 1.9 kg.
    Gisteravond nog de rub gemaakt, maar vanochtend pas op de nek aangebracht.
    Daarvoor om 7 uur bedje uit, nekje uit de koeling, in de rub gezet en 2 uurtjes laten staan.
    MT voorbereid, en zo rond 10.30 uur op het rooster gevleid.
    Toen begon het lange wachten.
    Niet dat we het idee hadden dat het op de MT sneller zou gaan dan op of n de SJ, maar vooral wat ons allemaal tegemoet zou komen.

Begon eigenlijk al met de keuze van de briketten.
    Hadden nog weber briketten, en welkoop kokos staan.
    Gekozen voor de weber, en een start gemaakt met 27 koude en vijf hete in een snake.
    Dit ging ten opzichte van de SJ verrassend goed nadat ik erachter was gekomen dat ik de luchtschuif onder helemaal dicht had in plaats van open
    Temp was goed te regelen, en we hebben voor ons gevoel minder moeten bijregelen dan op de SJ.
    We hebben hitte gehad van de briketten tot ongeveer 16.00 uur, en toen begon het te zakken.
    6 kooltjes aan de snake gelegd, en toen ging het langzaam weer goed.
    Procedure daarna nog 3 keer herhaald, en om ongeveer 21.30 was het verlossende signaal van de Fantast te horen.

PP was klaar en smakelijk.

Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Vragen,
    Hoe snaken jullie in zo'n grote bak?
    Helemaal rond, half rond, driekwart?
    Of doen jullie liever mignon?
    Dekken jullie het kolenrooster waar geen kolen liggen helemaal af of maar deels?

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Lekker hoor ! Mooi dat de Q je bevalt
    Je kan de lucht toevoer schuif aan de onderkant markeren met een stift , 25% 50% 75% 100% (even kijken in een lege Q Wat de plek van de schuif is van de %)
    geeft je een betere indicatie waar je hem hebt staan als je Q vol ligt
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Idd. wat Ronnie zegt, markeren met een watervaste stift, dan weet je ongeveer waar je zit. finetunen met de bovenste schuif.

Ik gebruik altijd de minion methode. vol met kolen en een stuk of 8 gloeiende daar boven op. werkt voor mij het beste.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, 2 x Niclan, Kamado joe junior, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Uiteraard is het ook nu weer een kwestie van proberen, proberen en daar van leren.
    Had gisteravond tijdens de run het gevoel al dat ik de volgende keer een minion wilde gaan proberen.
    Waarom?
    Nou, had de idee dat de snake min of meer moeite moet doen om de gang er in te houden.
    Nadat ik de fout bij de schuif onder had ontdekt ging het natuurlijk beter, maar toch.
    Eigenlijk eenzelfde ervaring als in de SJ origineel een aangepast naar eigen ontwerp.

Ik ga later op de dag wanneer ik weer buiten mag komen nog wel even een foto maken van de deflector die ik op het rooster had gelegd, misschien is die te groot, of ligt op de verkeerde plek.

Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Zie hier, de deksel van het drum die ik als tijdelijke deflector heb ingezet.
    Mogelijk blijft ie wat langer, tot ik een geschikt stuk rvs heb kunnen bemachtigen.
    Daar waar het gruis van de kolen te zien is, daar had ik de snake gelegd.

Nu nog het vuil onder uit de Q halen

Going whole hog
    Ingeschreven
    Dec 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hakar Bekijk Berichten
    Vragen,
    Hoe snaken jullie in zo'n grote bak?
    Helemaal rond, half rond, driekwart?
    Of doen jullie liever mignon?
    Dekken jullie het kolenrooster waar geen kolen liggen helemaal af of maar deels?
    Om het nog wat ingewikkelder te maken gebruik ik tegenwoordig i.t.t. Egenhymer op m'n Napoleon alleen maar de snake manier.
    Tussen ½ ¾ rond dubbele rij, het overgebleven deel sluit ik zo veel mogelijk af met aluminium folie dat werkt bij deze bbq het best.
    Minion heb ik op m'n Webertje OTG 47 gebruikt omdat ik daar geen ruimte had voor een behoorlijke snake dat ging daar weer beter.
    Zo zie je maar dat niet iedere BBQ gelijk is dus lekker experimenteren en veel doen.
    Laatst gewijzigd door HansB; 03-02-20 om 14:48.

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Lekker bak met PP, mooi dat je nieuwe Q bevalt!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 3FT - DO Petromax 4,5FT 2x - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 12FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Windmill Skillet - Petromax FE90 - WGA - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Finnwerk Vuurschaal HARRI 70 - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large 2x - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set - Feuerhand Pyron met grillplaat

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    De snake methode vind ik persoonlijk prettiger werken, reuze stabiel.
    In het begin even zorgen dat de briketjes elkaar goed overlappen, dan gaat die als een tierelier.

Lekker hoor zo'n mooie procureur verbouwd!
    Klein eitje, Tafelbarbecuetje, WGA, 47- 57- 67 cm Weber, wat gietijzer, Hongaarse potten, driepoot, bbq trolley; genoeg om wat op tafel te krijgen. En een Patton smokertje en Broilking gasser en sinds kort héél veel rookhout vind ik

Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Ik lees het al, zoveel mensen zoveel wensen.
    Geeft niet hoor, proberen, proberen, weer proberen en daarvan leren.
    Had een goede 4 maanden terug niet kunnen bevroeden dat we zo veel meer met een Q konden doen dan we tot dan toe deden.
    En na enkele keren tegen dingetjes te zijn aangelopen, doe je die dingetjes de volgende keer anders.

Gewoon alles proberen, en daarvan leren.
    En neem aan wat je geboden wordt.

De deksel van de drum ligt die er beetje netjes in en is die van het juiste formaat?
    Of zou er nog een stukje in de diameter af kunnen om wat meer ruimte voor een snake te maken, waardoor die weer makkelijker kan ademen?
    Voor een minion is die te grot, dat heb ik nu al geschoten.
    Mogelijk heb ik daar nog een ander overgebleven deel van de drum voor, waar inmiddels een hap uit is, en er minder oppervlak van het rooster in beslag wordt genomen.

Forum Rechten