BGE vuurrook
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19

Onderwerp: Eerste keer koudroken zalm

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Als Wil het niet meer weet (of kan maken) dan houd het op.. Dat is de expert hier op het forum op het gebied van CSG's en koud roken.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, 2 x Niclan, Kamado joe junior, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Pitmaster Wil's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Post Thanks / Like
    Ik ken dat rokende pistool niet. Weet dus niet precies hoe het werkt. Ik werk ook met een pijp een fan en beukensnippers.
    Vele variaties heb ik (na)gemaakt met de invoer van lucht en grootte van het hout volume, met en zonder venturie, onder en boven verbranding.
    Hep een paar dagen geleden weer wat zalm gerookt in een kartonnen doos.

Werkt ongeacht waar je zalm in opgeslagen is. Ik doe het ook in mijn BBQ gas, kolenbak of houten kist maakt niet uit.

Wat wel belangrijk is dat je lekkere droge rook maakt. In mijn csg maak ik droge rook met een behoorlijke produktie. Het is belangrijk hoe je hout verbrand.
    Als ik mijn hout boven aansteek, dan is de rookafvoer bovenaan vrij droog en ruikt goed. Hangt van de vochtigheidsgraad van het hout en lucht af.
    Als ik mijn hout onderaan aansteek, gaat de hete rook door de hele houtkolom naar boven en krijg ik zware vette rook omdat het hout erboven begint te vergassen.
    Dit geeft meteen ook een donkere vette laag in je dome! Kan je zalm oneetbaar maken. Voor makreel en paling wel ideaal omdat dat een kleurtje geeft!
    Omdat daar een vel op zit is de vis nog eetbaar. Ook deze rook maak ik wat droger met een condensvanger waardoor veel vieze aromaten worden afgevangen.

Belangrijk is dus een bijna volledige verbranding te maken. Een juiste verhouding lucht en hout is essentieel. Een niet geforceerde verbranding zoals in de
    traditionele csg`s (gazen bakjes) geeft meestal mooie rook. Maar met een zeer lage concentratie en weinig rook. Ik vul mijn systeem met ruim 300gr. fijne snippers.
    Deze branden dan (boven aangestoken) 3-4 uur. De zalm, kaas enz. smaken prima.
    Iedereen wil oud worden maar oud ZIJN is helemaal niet leuk.

Pitmaster Wil's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Post Thanks / Like
    Even een aanvulling. Alleen voor warm roken steek ik het hout onderaan aan. De koeler gaat er dan af.
    De hete rook gaat dan direct naar het product via een condensvanger..

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone
    Niettemin's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Bedankt voor de extra informatie. Die van mij wordt in principe van onderen aangestoken maar ook vanaf onderen aangezogen. Ik zou t miss kunnen omdraaien maar dan heb ik wel wat rook verlies denk ik omdat er op de bodem twee gaten zitten aan weerszijden.

Het is nu drie dagen later en ik kon het niet laten om het even te proeven.
    OMG wat lekker!!! Ik heb het gemaakt om morgen mee te nemen naar de Efteling maar ik moet uitkijken dat ik het niet allemaal op eet.
    Ik heb het geheel in dunne flappen gesneden maar het gedeelte wat tegen het vel aan zat en niet in mooie plakken er af kon komen heb ik zelf opgegeten. Ik kon niet meer stoppen. Jammer dat zalm zo duur is.

Scouting for Wood & Fire Meeting the Parents
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Mystery meats Boxtel III
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    Burnt the End
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Steaked out around the fire
    Putteing on the Ribs
    I survived the zone
    Forum Moderator
    Johny Vee's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niettemin Bekijk Berichten
    Oh ik had het net al even geprobeerd maar vond de rooksmaak op het eerste moment wel erg intens.
    Vond hem eigenlijk ook wel wat zout.

Ik laat hem nog wel even liggen tot vrijdag ochtend. Als hij dan nog te intens is en vooral te zout dan leg ik em in een bakje water voor 12 tot 24 uur.
    En dan weer vocht toevoegen?
    Dan zou ik hem wel meteen eten.
    BGE Large, BGE Mini, DigiQ DX Powered
    WGA met custom Houten Handvatten
    Tournebroche
    Superfast Thermapen Limited "Hot Coals" Edition, IGrill Mini

Pitmaster Joe-er's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niettemin Bekijk Berichten
    Bedankt voor de extra informatie. Die van mij wordt in principe van onderen aangestoken maar ook vanaf onderen aangezogen. Ik zou t miss kunnen omdraaien maar dan heb ik wel wat rook verlies denk ik omdat er op de bodem twee gaten zitten aan weerszijden.

Het is nu drie dagen later en ik kon het niet laten om het even te proeven.
    OMG wat lekker!!! Ik heb het gemaakt om morgen mee te nemen naar de Efteling maar ik moet uitkijken dat ik het niet allemaal op eet.
    Ik heb het geheel in dunne flappen gesneden maar het gedeelte wat tegen het vel aan zat en niet in mooie plakken er af kon komen heb ik zelf opgegeten. Ik kon niet meer stoppen. Jammer dat zalm zo duur is.
    Oh, mijn vrouw is morgen ook in de Efteling, met de Personeelsvereniging van haar werk, samen met m'n zoontje. Dan kan je meteen wat van die gerookte zalm meegeven
    Weber Kettle Classic, Kamado Joe Classic II, Meater, Maverick PT-75,

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone
    Niettemin's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Hahaha ik weet niet of ik wat over hou!
    Wij zijn met z’n Zessen dus das niet heel veel zalm. Maar 100 gr per persoon

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Mooi dat hij goed gelukt is, volgende keer meteen maar meer maken. Hij is op het moment idd aardig aan de prijs, volgens de visafslag zou de prijs eind februari ergens pas weer gaan zakken.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove Large | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Pitmaster Wil's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Post Thanks / Like
    Als het goed gegaan is een delicatesse. Ik heb een goede graadmeter, mijn kleinkinderen. Moet ik bijtijds ingrijpen anders blijft er niks over.

Forum Rechten