BGE vuurrook
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Nieuw mes, wat te kiezen??

BBQ freak BobbieW's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2018
    Post Thanks / Like

Nieuw mes, wat te kiezen??

Vandaag in het draadje van nieuwe aanwinst al e.e.a. besproken. Maar het volgende is de 'issue'. (Gevalletje luxeprobleem )

Ik krijg nog een mooi cadeau voor mijn trouwdag en mag een mooi mes uitkiezen. Ivm andere zaken dit even vergeten maar nadat ik in de nieuwe aanwinsten het Forged Olive Slagersmes voorbij zag komen, ging ik weer even op onderzoek uit.

Ik vind de Forged serie prachtig om te zien, en dit zijn ook messen in mijn prijsklasse. Ik werd al even gewezen op de Miyabi serie, maar naast dat ik ze minder mooi vindt, ligt dit wel (ruim) buiten mijn prijsklasse. Zodoende kom ik tot een paar vragen;

1. Zijn de Forged messen kwalitatief goed spul in verhouding tot de prijs?
    2. Is er kwalitatief beter spul voor vergelijkbare prijs als de Forged serie?

Ik vind het slagersmes erg mooi om te zien. Ik heb ook nog geen slagersmes. Ik gebruik nu thuis vooral het santoku mes (voor voorbereidingen) en het vleesmes (voor het aansnijden/trancheren). Een koksmes heb ik niet, maar begrijp ook niet goed het verschil tussen een koksmes en een santoku. Mijn vragen hierbij

3. Zou een slagersmes een santoku en vleesmes kunnen vervangen? Zodat ik met 1 mes de hele avond door zou kunnen?
    4. Wat is nu het voordeel van een santoku t.o.v. een koksmes of andersom?
    5. Wat is de meeste verstandige, allround aanwinst? Een slagersmes, een santoku of een koksmes?

Excuus voor het lange verhaal en de vele vragen, waarvan er mogelijk nog meer volgen, maar alvast super bedankt voor alle antwoorden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Leuk draadje maar door de hoeveelheid keus die er is ook een lastige. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de forged olive serie door de looks. Hardheid is 58 HRC dus wat dat betreft zit je goed voor een europees mes, maatje van me heeft de brute serie op een blok, leuke set, hij heeft ze al een tijdje en zijn nu inmiddels aan een goede slijpbeurt toe. Er zijn een paar (redelijk commerciele) reviews te vinden en daar komen ze wel uit als een knap mes. Ik heb zelf een set van zwilling (five star) en wil ook wel wat anders, zit zelf te twijfelen tussen het forged olive koksmes en zijn duurdere broertje de VG10 variant met een hardheid van 60 HRC. Geen idee of een santoku een meerwaarde heeft tov een koksmes. Ik heb een Old Hickory slagersmes van carbonstaal wat wel serieus scherp is na slijpen, dat gebruik ik veel maar alleen om vlees te snijden/aansnijden en niet als vervanger van het koksmes.
    Het meest allround is denk ik gewoon het koksmes gevolgd door het santokumes, santoku is vaak wel net even korter, net wat je prettig vind denk ik.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove Large | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Rooksnuiver I survived the zone chbrand's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Er is veel te kiezen hè Ik heb inderdaad ook zitten kijken naar een Old Hickory slagersmes. Deze zijn nog wat goedkoper maar, inderdaad zoals fxs81 zegt, van carbonstaal waardoor ze gevoeliger zijn voor roest. Niet dat de Forged messen vaatwasbestendig zijn o.i.d, maar hopelijk wel iets meer roestwerend. Ik las ook verhalen dat men ze ongeslepen binnen kreeg, maar ik heb geen idee wat hiervan klopt. Het heeft mij in ieder geval er van weerhouden om er eentje te kopen. Daarnaast is de hardheid ook waarschijnlijk minder (53 - 58 HRC).
    Alleen met een slagersmes ga je het niet redden denk ik, daar is hij veel te groot voor. Ik hoop in de toekomst dan ook meer messen van het Olive Forged messenset te sparen
    Barbe-à-queue - Erin bij de Baard, eruit bij de Staart -||----------||-

Ingeschreven
    Apr 2018
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chbrand Bekijk Berichten
    Er is veel te kiezen hè Ik heb inderdaad ook zitten kijken naar een Old Hickory slagersmes. Deze zijn nog wat goedkoper maar, inderdaad zoals fxs81 zegt, van carbonstaal waardoor ze gevoeliger zijn voor roest. Niet dat de Forged messen vaatwasbestendig zijn o.i.d, maar hopelijk wel iets meer roestwerend. Ik las ook verhalen dat men ze ongeslepen binnen kreeg, maar ik heb geen idee wat hiervan klopt. Het heeft mij in ieder geval er van weerhouden om er eentje te kopen. Daarnaast is de hardheid ook waarschijnlijk minder (53 - 58 HRC).
    Alleen met een slagersmes ga je het niet redden denk ik, daar is hij veel te groot voor. Ik hoop in de toekomst dan ook meer messen van het Olive Forged messenset te sparen
    Bedoel je nu dat de Forged messen ongeslepen komen en niet de hardheid hebben die ze beweren, of juist de Old hickory?

Rooksnuiver I survived the zone chbrand's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BobbieW Bekijk Berichten
    Bedoel je nu dat de Forged messen ongeslepen komen en niet de hardheid hebben die ze beweren, of juist de Old hickory?

Ik bedoel de Old Hickory messen

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
    Barbe-à-queue - Erin bij de Baard, eruit bij de Staart -||----------||-

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Die worden wel geslepen geleverd alleen was hij niks scherper dan mijn botte zwilling mes. Na een goede slijpbeurt was dat wel even anders.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove Large | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Ik heb zelf diverse Forged messen, maar ik ben minder enthousiast helaas.
    Ik vind ze veel te dik om lekker mee te kunnen werken.
    Het broodmes (ook te dik om warm stokbrood mee te snijden) kwam zelfs defect uit de doos en was het mes los van de handgreep.

Laatst heb ik wel de Asian Cleaver van Forged gekocht, juist omdat ik deze heel zwaar en robuust wil hebben.
    Ik gebruik deze om gehakt te hakken bijvoorbeeld, als ik lekker puur zonder machine wil werken (bijvoorbeeld als ik LAAB maak doe ik dit altijd op de hand).
    Voor het slagers mes zou de Forged dan ook weer geschikt kunnen zijn. (ik vind deze ook echt heel mooi, en staat dan ook weer op mijn wenslijstje )

Met 1 mes ga je het niet redden, hoe allround het mes ook is.
    Beste is om een mes te hebben voor de voorbereidingen, en een mes voor je bereide producten. Alleen al om geen kans op bacterie overdracht te hebben als je tussentijd niet/vergeet afwast.
    Ook is een dun mes juist heel fijn om mooi te trancheren, iets wat ik met een Forged mes echt beduidend minder fijn vind.

Zelf ben ik wel heel tevreden over de Old Hickory. Deze zijn bijna de helft dunner dan de Forged messen.
    Onverwacht bijzonder fijne messen zijn die van PAN messer. Zijn lager geprijsd dan de Forged messen, carbon staal (wel invetten dus, anders roest ) maar echt een feest om mee te werken.
    Een mooie optie zou dan de BBQ Machete kunnen zijn.
    https://panmesser.lima-city.de

Grill it with fire!

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Ik zie trouwens dat het mes van Sergio Herman inmiddels bijna gehalveerd is in prijs, en daarmee in dezelfde prijsklasse komt als het Forged mes.
    Voor mij is dit een super allround mes wat heerlijk in balans is, en tussen santoku en westers koksmes in zit.
    https://www.bol.com/nl/p/serax-surfa...0000071873949/

Grill it with fire!

Ingeschreven
    Apr 2018
    Post Thanks / Like
    Hoe langer je bezig bent hoe meer je wilt hebben haha had nu zitten denken aan de santoku, omdat ik deze persoonlijk fijner vind dan een koksmes, voor de voorbereiding. Een vleesmes voor het snijden van het bereidde eten. Een universeel mes voor het fijnere snij- en schilwerk. En een, zoals Forged het mooi noemt, Asian Cleaver, voor het 'slopen' van o.a. de BCC die bij ons toch erg in de smaak valt.

Ik neig prijstechnisch en qua looks naar de Forged serie. Ik ben zo'n autist die toch het liefst alles van hetzelfde heeft maar wellicht dan eerst eens beginnen met 1 mes om te bekijken hoe het bevalt..

Heb de PAN serie bekeken, voor mij een nadeel dat ik persoonlijk mindere ervaringen heb met buitenland internetbestellingen en dit eigenlijk niet goed aandurf.. Ik vind de messen ook alleen maar via de site die je opgaf. Ook het carbon staal lees ik toch mindere reacties over wat ik dan eigenlijk zonde vindt..

Dat mes van Sergio Herman ziet er simpelweg minder mooi uit dan de Forged. Verder ken ik het merk niet . Wel valt me op dat het een mes van ruim 30 cm is, waarvan ik niet duidelijk krijg of dit nu het lemmet of gehele mes incl handvat is? Anders is het wel een erg flink apparaat

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Ik had de global serie ook al aangedragen
    Ruime keus in messen , en prima kwaliteit
    Ook erg hygiënisch omdat het uit 1 stuk is
    Zelf zou ik beginnen met een goed koksmes , omdat die echt voor (bijna)alles te gebruiken is
    Flexibel fileermes erbij , en dan stap voor stap naar je eigen voorkeur uitbreiden
    Kies zowieso iets aar je je prettig bij voelt
    Ik weet niet waar je vandaan komt , maar je mag bij mij gerust eens komen snijden met wat messen
    Op een meeting zijn er ook een heleboel verschillende types/merken bij elkaar , weet zeker dat je daar ook gerust mag proberen
    Geeft je toch een beter beeld dan van een plaatje
    Succes met je keuze iig !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Forum Rechten