BGE vuurrook
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19

Onderwerp: Varkentje waarvoor geduld nodig is: first time Bacon

BBQ freak I survived the zone
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benniewanda Bekijk Berichten
    Mooi project! Heb je wat meer info mbt tijd en temperatuur zoals jij het gedaan hebt?
    Wil het zeker zelf ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    Ik heb de temperatuur van m'n BGE zo rond de 100-120 graden gehouden. Duurde ongeveer 2 uur totdat de juiste temperatuur (67 gr) had bereikt. Succes ermee, het is echt een aanrader! Het enige wat ik volgende keer anders doe is er meteen 2 maken

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Ja, lekker spekkie. Smullen.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | JoyStove Large | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Aanjager Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    QtB Topdog
    I survived the zone
    rikbeter's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Post Thanks / Like
    Het is echt een kunststukje geworden. Prachtig resultaat. Zou ik heel graag willen proeven...
    Gear: Weber Jumbo Joe 47 (2014) ; Weber one touch premium 57 (2014), WGA (2017), Kooki non-stick self-basting barbeque chicken roaster.

forumgenoot van allemaal interessante en creatieve mensen

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Dit ziet er erg lekker uit mmmmmm en dan uitgebakken spekjes heerlijk ik vergeet het steeds om dat te snijden volgende keer om denken
    Grill Guru Elite Large ,WGA,Barbecook,joystove large,Maverick 733,fantast,One minute lighter

Aansteker
    Ingeschreven
    Oct 2019
    Post Thanks / Like
    Ziet er lekker uit hoor!! Moet je met warm roken ook Nitrietzout gebruiken, of is dat meer iets wat je met koud roken moet doen??
    Weber Kettle Classic, Kamado Joe Classic II, Meater, Maverick PT-75,

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joe-er Bekijk Berichten
    Ziet er lekker uit hoor!! Moet je met warm roken ook Nitrietzout gebruiken, of is dat meer iets wat je met koud roken moet doen??
    het nitrietzout heb je nodig om veilig een week te kunnen pekelen/marineren
    wat je erna mee doet maakt niet zo'n heel groot verschil
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Kolenschepper houtskool's Avatar
    Ingeschreven
    May 2011
    Post Thanks / Like
    Maar je kunt dus geen bacon maken door het zouten over te slaan en gewoon koud te roken? Wat is het effect van de nitrietzout? Extra zoutsmaak? Lijkt me leuk om dit zelf ook eens te maken!

Pitmaster Dinjesk's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Naar mijn weten word nitrietzout gebruikt om botulisme tegen te gaan. En het geeft de roze kleur aan het spek ipv dat het grijzig word.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

BBQ freak
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BBQgirl Bekijk Berichten
    Op de site van Noskos zag ik een recept voor Bacon voorbij komen, dat zag er wel heel goed uit. Tijd voor nieuw projectje dus! Bij Hanos me laten adviseren voor het vlees, ik hou er niet van als er meer vet dan vlees aan m'n bacon zit. Bij het "zweeds boederijvarken" was er naar verhouding een stuk meer vlees dan vet ten opzichte van andere stukken buikspek die er lagen, dus die werd het. Online had ik even geleden al nitrietzout gekocht.

Aan de hand van de formule de juiste hoeveelheid zout en suiker afgewogen en het vlees mee gepekeld.

In het vaccuum verpakt, maar niet te strak zodat het vocht wat eruit gaat komen genoeg vrijheid heeft om zich over het vlees te verdelen.

Een week lang in de koelkast gebivakkeerd, regelmatig omgedraait. Na een week wilde ik de bbq al bijna aansteken, totdat ik las dat het spekje nog 24u zonder verpakking in de koelkast moest drogen. Dus met tranen in de ogen maar weer terug in z'n koude hok gelegd..

En toen was het ein-de-lijk zover! BGE opgestookt en pruimenhout toegevoegd, varkentje erbij gelegd.

Ergens tussen 65 en 70 graden heb ik hem eraf gehaald. Rook echt al zo goddelijk en zag er heerlijk uit.

Op temperatuur laten komen en in de koelkast nog wat laten rusten. Daarna even in de vriezer gelegd om er mooie plakjes van te kunnen snijden, dat ging best aardig.

Behalve plakjes ook veel spekjes van gesneden, die komen goed van pas in bijv de andijviestampot voor de komende winter.

En vanavond konden we dan eindelijk proeven... spekjes lekker uitgebakken

En toegevoegd aan ons favoriete comfort food gerecht: zoete aardappel en pastinaak met olijfolie, knoflook en tijm mengen, 35 minuten in de oven. De laatste 5 minuten de uitgebakken spekjes toevoegen en dan smullen maar.

Ze smaakten heerlijk! Het viel me op dat je heel duidelijk kon proeven wanneer een stukje spek aan de buitenkant had gezeten, en zo een duidelijke rooksmaak had. Heerlijk, dit gaat er zeker opnieuw komen als de huidige batch op is. En wellicht dat ik dan het stuk spek in 2en deel zodat er nog meer rooksmaak aan zit.
    Ben benieuwd, woensdag gaat de mijne erop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Forum Rechten