BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Taco el prutsor

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like

Taco el prutsor

Net het kijken van de serie Las Crůnicas del Taco (Netflix) wilden we heel graag eens Taco El Pastor maken.
    Nu we ook een draaispit hebben op de Guru was het moment daar om te kijken of we dit konden maken.

In de vriezer lag nog een mooie Duroc varkensnek, dus die ontdooit en alle ingrediŽnten in huis gehaald.
    De varkensnek in dunne plakken gesneden zoals het recept aangaf.
    Het snijden ging makkelijker dan verwacht en de plakken werden echt super dun.
    Viel op dat de marmering echt fenomenaal was, het leek wel een stuk wagyu wat ik in handen had.

Na het maken van de marinade alles goed door het vlees gekneed, net zo lang tot de achiote pasta zacht geworden was en goed verdeeld.
    Hierbij kwam ik er achter dat ik uit het recept iets meer dan de helft van het gewicht aan vlees had, maar wel de volle hoeveelheid marina gemaakt had.
    Alles zat dus lekker dik in de marinade, en zo hebben we het boeltje een nacht in de koelkast laten staan.

Volgende dag het spit erbij gepakt en de plakjes opgestapeld tot een heerlijk geurende mooie homp vlees met aan weerszijde ingeklemd in een schijf ananas.
    Q opgestookt naar ongeveer 180C en het spit er in gehangen.

Onderwijl een nieuwe poging gedaan om zelf de tortilla's te maken, ditmaal met de juiste maismeel. Deze zijn perfect gelukt en met de juiste meel super eenvoudig te maken.

Na een half uurtje eens kijken of de eerste laag er al afgesneden kon worden, maar niets bleek minder waar.
    De vleesmassa zag er ook aan de buitenkant nog heel rauw uit en gaf nog geen tekenen van donkere puntjes o.i.d.
    Wel leek het iets kleiner te zijn geworden, in ieder geval waren de loshangende stukjes er grotendeels vanaf, maar de rest dacht ik ingebeeld te hebben.

Schuifje van de Q iets verder open en na een kwartiertje nog eens kijken.
    Nog helemaal geen teken van garing, maar er is echt duidelijk minder vlees.
    De pinnen iets strakker om het vlees aangedrukt en nog maar even laten gaan.

Toen na nog een tijdje draaien zeker de helft, zo niet 2/3 van het vlees weg leek te zijn heb ik besloten het spit er vanaf te halen en een plan B te bedenken.
    Spit leeg gehaald en het overgebleven vlees in reepjes gesneden om het in de pan op te bakken.
    Ook in de pan werd het eerder een chili con carne dan gebakken reepjes vlees, drijvend in heel veel vet.

Uiteindelijk is het overgebleven vlees heerlijk van smaak geweest en de taco's waren verrukkelijk.
    Maar te vet vlees gebruikt, in te dunne plakjes met te veel marinade.
    De smaak was dusdanig dat we heel snel een nieuwe poging gaan wagen, met de geleerde lessen in ons achterhoofd

Gebruikte recept:

https://youtu.be/3oOeNtLB5rw

Van de voorbereiding helaas geen foto's.
    Afgelopen week enorm druk met alle perikelen omtrent de slachtoffers van de THC vapers, waar wij in alle media ook overspoeld zijn :/
    Komende weer meer tijd voor BBQ maken, even de gedachte weer ergens anders op focussen.
    Laatst gewijzigd door Redchilly; 18-09-19 om 21:10.
    Grill it with fire!

Dry Hopped Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Burnt the End
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Steaked out around the fire
    Putteing on the Ribs
    Laegh en Traegh Survivor
    I survived the zone
    Forum Moderator
    Niek's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Post Thanks / Like
    Heerlijk eind resultaat!

Met het koken aan een horizontaal spit is dunne plakken niet echt handig ben ik ook eens achter gekomen.
    Beter om een wat goedkopere procureur te halen en daar dikkere plakken van te snijden voor aan het spit.
    En minder marinade is ook beter. Al dat vocht moet toch eerst verdampen voordat er een mooie korst kan komen.
    ''I want something good to die for. To make it beautiful to live.''

Drink different; https://untappd.com/user/NiekBBQ

Lowland smokers powered by ecobrasa, Dammers houtskool, de bbqfabriek, True2BBQ en Nice to meat
    NK low and slow BBQ 2013 NK BBQ 2011, 2012 / BKBBQ Survivor 2010, EKBBQ survivor 2012

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Dat ziet er lekker uit ondanks de leermomenten!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - DIY RF Offset Smoker - Varkensspit - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 3FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Petromax FE90 - WGA - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set - Feuerhand Pyron

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Over het vlees heb ik niets toe te voegen, het smaakte dus was goed

Leuk dat je taco 's gelukt zijn, ik heb zonder proberen de voorgekookte maismeel in de kliko gegooid
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rookplezier Bekijk Berichten
    ik heb zonder proberen de voorgekookte maismeel in de kliko gegooid
    :o
    Wat zonde. Wij hebben het eerst geprobeerd met maisbloem, wat grandioos mislukte. Maar met de voorgekookte maismeel is het water erbij, snufje zout en kneden, veeeel kneden, en klaar.
    Grill it with fire!

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Het ziet er in ieder geval heel mooi uit.. En het smaakte. Wat ik vooral leuk vind is dat je een mooi verslag geplaatst hebt, ook lukt het niet zoals je wilt.
    Wat een vervelend gedoe met die THC vapers, ik ben bang dat er nog veel meer ophef over komt. Heb je net een mooie zaak opgebouwd, krijg je dit gez**k weer.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Jammer dat het niet liep zoals je gehoopt had
    En tof dat je het alsnog deelt , behoed andere mensen weer om dezelfde fout te begaan
    Resultaat ziet er evengoed erg lekker uit
    De tortillas van voorgekookte maismeel hier ook gemaakt , vrij simpel te doen idd
    Alleen vonden we ze hier niet echt lekker (als je wil neem ik 2 pakken meel voor je mee naar Boxtel)
    Ik ga ze binnenkort eens maken van tarwebloem en crisco
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Killed,grilled and ate Steven Raichlen
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Leuk verslag! Dat moet een bijzondere ervaring zijn: iedere keer als je kijkt dat er minder aan je spit hangt. Uiteindelijk was er misschien niks overgebleven.
    Gelukkig is het toch goed gekomen. En het ziet er lekker uit!
    Mag ik vragen waar je je ingrediŽnten hebt gekocht? We zijn hier dol op Texmex, maar ik wil ook wel eens echt Mexicaans koken.
    Kamado Joe Classic ll / WGA / Cook King Fire bowl Bali met grillring /een rode MK3 Thermapen en nog een hele berg onmisbare zaken, waaronder inmiddels zoín 10 bbq kookboeken.

The smokin' Gurnard Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    Mystery meats Boxtel III
    Seafood Surprise 2014
    Finger licking Q II
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    Fishing for Chicken
    Burnt the End
    Steaked out around the fire II
    Nose to tail
    Steaked out around the fire
    I survived the zone
    Super Moderator
    EvdP's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2010
    Post Thanks / Like
    Soms zit het mee
    WEBER OTG 57 / WGA / BGE Large/ Weber 47 compact met Pizzaring

Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pa1ntje Bekijk Berichten
    De tortillas van voorgekookte maismeel hier ook gemaakt , vrij simpel te doen idd. Alleen vonden we ze hier niet echt lekker (als je wil neem ik 2 pakken meel voor je mee naar Boxtel)
    Hier waren ze neutraal van smaak, dus prima voor een vulling die rijk van smaak is
    Maar we gaan zeker meer experimenteren met meer/minder zout en wat andere kruiden.
    Als jullie het echt zelf niet op zouden maken neem ik het oefenmateriaal in Boxtel graag van je over

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CruisingCleo Bekijk Berichten
    Mag ik vragen waar je je ingrediŽnten hebt gekocht? We zijn hier dol op Texmex, maar ik wil ook wel eens echt Mexicaans koken.
    Voor dit recept waren de meeste ingrediŽnten makkelijk verkrijgbaar, alleen de achiote pasta was even zoeken.
    Ik bestel veel online en google is mijn beste vriend
    De achiote pasta voor dit recept heb ik hier vandaan: https://www.tjinstoko.eu/nl/zoeken-per-land/
    Grill it with fire!

Forum Rechten