BGE vuurrook
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: Dry-Age - Nieuwe Project (Kast en BlackAngus)

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Post Thanks / Like

Dry-Age - Nieuwe Project (Kast en BlackAngus)

Hoi Allemaal

Nadat mijn zelfbouw koelkast overleden is, heb ik besloten (push van mijn vrouw) om een professionele kast te kopen. Na lang zoeken en vooral twijfelen (want die investering verdien je never en nooit terug) heb ik met bij DryAgecabinets.eu / van Weel koeltechniek een kast gekocht.

Een compacte kast, net geen tafel model, afmeting 90h x 60b x 50d,... deze kast gebruikt hetzelfde principe als de zelfbouw kast die ik zelf gebouwd had, temperatuur instelling op circa 3 graden en de luchtvochtigheid rond de 65. Ook bij deze kast draait alles om de luchtvochtigheid, als er niets in de kast hangt is dit zeer stabiel, maar zodra je er vlees inhangt gaat deze hard omhoog naar rond de 85 en gaat de kast verwarmen om ervoor te zorgen dat deze extra gaat koelen om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Hoe vochtiger het vlees des te vaker de kast aangaat om te koelen. Er zit een grote fan in om de koelvloeistof in voor de compressor af te koelen of te verwarmen, deze maakt echt wel veel lawaai (dus de kast is niet geschikt voor kleine ruimtes in huis, maar je kunt deze ook niet in onverwarmde garage/berging zetten, de omgeving temp moet net zoals bij een koelkast boven de 10 graden zijn, liefst 15.

Boederij Eenhoorn heeft afgelopen vrijdag (30 augustus) een van haar BlackAngus runderen laten slachten, en heb van hun een ribstuk gekocht. Enige probleem was dat de slager vergeten was dat het een ribstuk moest zijn zonder lange ribben, ik zocht een ribroast...maar nu kan ik er Tomahawks van maken....vind het wel zonde omdat je eigenlijk niets aan het vlees rondom de botten hebt. Je zou er misschien gehakt van kunnen maken , maar denk niet dat lukt na dry-agen, als ik de ribben helemaal schoon had gemaakt voordat het de kast in zou gaan misschien wel. Als de ribben nog dik bevleesd hadden geweest zoals bij ShortRibs, dan hadden we zowel Cote-De Boeuf van kunnen maken als ShortRibs. Het stuk weegt op 3 september 8,08kg

Nu circa 30-35 dagen wachten, zal regelmatig een update sturen

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Dank je wel voor je verslag.. Mooie kast, maar dat had ik je al verteld bij "nieuwe aanwinst".
    En Pa1ntje heeft nu meteen de info die hij vroeg.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    hele mooie kast !
    ik ga zeker even volgen !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Rooksnuiver fonsgroen's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Post Thanks / Like
    gaaf! ga dit ook volgen, ben erg benieuwd naar het resultaat
    ## Grill Guru Large sinds eind augustus.... ##
    **--** multismoke roker **--**
    **** weber 47 voor het eerst gebruikt op de camping in Bloemendaal***
    Aliquando et insanire iucundum est.....

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Post Thanks / Like
    Het DryAge project verloopt voorspoedig, op het oog ziet het er allemaal goed uit.

Over de kast, van Weel heeft de compressor niet volledig gevuld waardoor de compressor van de dryage kast regelmatig aanslaat, in ieder geval veel vaker dan bij een gewone koelkast, de default instellingen zijn , koelen tot 2.5 graad wanneer de temp meer dan 5.5 graden is geworden. Dit terug koelen gaat vrijstel. Wat je dan ook ziet is dat de luchtvochtigheid bij 5.5 graden richting de 75 loopt en wanneer de compressor aangaat deze rap terugloopt naar 40...deze daalt niet verder omdat bij 40 de kast zijn 2.5 graden bereikt heeft.

Er wordt volgens mij alleen gekoeld op basis van temp en niet op basis van relatieve vochtigheid.

Verder valt het me op dat de kast vrij snel weer warm word, de isolatie is misschien niet geheel top, had het idee dat mijn zelfbouw koelkast minder snel warm werd, maar kan dat niet met zekerheid zeggen omdat de compressor gestuurd werd op basis van relatieve luchtvochtigheid. De zelfbouw kast had een instelling van +/- 5 relatieve luchtigvochtigheid bij een streefwaarde van 65. Dit resulteerde in een waardeschommeling van +/- 10. De temperatuur bleef in de zelfbouw kast daardoor veel stabieler.... Helaas is mijn temp / humidty data logger overleden, en kan ik geen vergelijk maken.

Wat me ook opvalt is het gebruik van mijn Himalaya Zout tabletten, dit is circa 5kg, en ook in deze kast zie je dat het zout heel veel vocht opneemt en de vochtbak vol raakt in een paar dagen. Zit vocht verdampt niet in de koelkast en uiteindelijk moet je dit dus handmatig verwijderen, dit valt dan ook erg tegen. Ik heb het zout er uit gehaald en ga vandaag of morgen een RVS rekje maken voor in de opvang bak en daar dan een of twee tabletten in zetten, zou zo maar kunnen dat 5kg een beetje te veel is voor de grote van de kast.

Foto van het dryage project

Laatst gewijzigd door IvarB; 11-09-19 om 11:03.

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Het valt me een beetje tegen voor een kast in die prijsklasse. Maar ik heb, en de gemiddelde consument heeft geen verstand van die electronica. Jij wel. Dus jij zult ook wel een heel kritische klant zijn.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Ik had eigenlijk ook wat meer van die kast verwacht
    Dank voor de info , vlees ziet er al wel mooi uit
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Post Thanks / Like
    Huuuhhhh Ja dat denk ik ook dat ik kritisch ben...

Als ik kijk wat de twee PID controllers kosten, Eliwel is Schneider Electronics, dan zijn deze 3x de prijs van Alibaba, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat inkoop lager ligt, maar de kwaliteit/garantie/support iets beter, echter denk je als leek heel snel dat er niet veel verschil in zal zitten tov Inkbird controllers.

Maar wat ik dus echt niet begrijp, je kunt met een Rasperry Pi en aanverwante electronica een controller bouwen die veel nauwkeurige in te stellen is, maar begrijp ook heel goed dat een kleinschalig koelingbedrijf dit een risico vol traject zal vinden

Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Ja, het vlees ziet er in ieder geval top uit.. En daar kun je van genieten omdat je het kunt zien zonder de deur open te hoeven maken.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Mooi projectje weer, ziet er goed uit, heel mooi stuk vlees. Wel jammer dat de kast dus eigenlijk iets tegenvalt maar als om de paar dagen even een vochtbak legen het ergste is dan valt het mee toch. Geen idee hoe nog duurdere kasten dat doen trouwens.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Forum Rechten