BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Dedicated Pizza Ovens, ervaringsdeskundige gezoch ?

Going whole hog Seafood Surprise 2014
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Malignant's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Post Thanks / Like

Dedicated Pizza Ovens, ervaringsdeskundige gezoch ?

Onderwerp spreekt voor zich.

Wij bakken met grote regelmaat zelfgemaakte pizza's.
    Vrijdag is eigenlijk onze vaste pizza dag, donderdag avond al deeg maken etc etc.
    Dit doe ik sinds het begin op de Primo Oval XL.

Dit gaat over het algemeen zeer goed alleen zijn er 2 dingen.
    Ik vind eigenlijk dat er nog net te weinig boven warmte over de pizza gaat waardoor je niet die mooie blaren op je deeg krijgt die je in een houtoven wel hebt,

En ten tweede vind ik dat de voorraad houtskool altijd wel heel hard gaan als ik de Primo op stook naar ~400 graden.

Zit nu al enige tijd te denken om een dedicated pizza oven aan te schaffen. Randvoorwaarde is wel dat deze op hout en kolen moet werken. Gas mag maar is geen randvoorwaarde.

Zit zelf aan enige tijd te kijken naar een Roccbox of de kickstarter van de Ooni Karu.

Beide zijn mooie oplossingen volgens mij en qua temperatuur nog hoger te krijgen dan de Primo ( ~500/550 moet te doen zijn ).

Enige wat mij een klein beetje tegen houd is de ruimte/opening.
    Op de Primo kan ik van alle kanten iets op de Pizza steen doen en eventueel de inhoud nog even netjes leggen voordat het deksel dicht gaat. Bij de dedicated ovens moet dit allemaal door de sleuf aan de voorzijde naar binnen. Als er dan iets af valt ligt het op je steen te bakken en kom je er niet echt meer bij.

Dat je in de kleine ovens je Pizza moet draaien maakt me niet uit, dat moet ik nu ook op de Primo want ook daar komt het toch ongelijk omhoog ( komt ook omdat ik de Q aan 1 kant aansteek en niet in het midden ).

Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van deze dedicated pizza ovens ?
    Kan er op het forum bar weinig over vinden namelijk.

Weet dat het een investering is, maar als ik het houtskool verbruik terug kan dringen scheelt dit ook al snel op jaarbasis in de kosten. Toch 20EUR per zak die Dammers altijd.
    Rookworst zonder R is ookworst.
    A.K.A. Jan Kees van Steenis
    Weber Original 57cm - Weber Go Anywhere
    Primo Oval XL - CyberQ Wifi
    CSG

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Ik heb zelf een Roccbox en een Pizza Party Ardore. Beide hele fijne pizzaovens waar je een prima pizza op bakt. De mond van de Ardore is wat groter waardoor het makkelijker is om je pizza heel op de steen te krijgen. De Roccbox is daarentegen weer wat draagbaarder en makkelijker om bijv. mee te nemen in de auto.

Ik heb ook de nieuwe Ooni Karu gezien en die ziet er goed uit! Wel weet ik (ook uit eigen ervaring) dat Ooni ovens eigenlijk nooit zo uit de doos werken zoals je dat wil, er zijn vaak wel een paar aanpassingen voor nodig om tot het gewenste resultaat te komen.

Dry Hopped Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Burnt the End
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Steaked out around the fire
    Putteing on the Ribs
    Laegh en Traegh Survivor
    I survived the zone
    Forum Moderator
    Niek's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tree Bekijk Berichten
    Wel weet ik (ook uit eigen ervaring) dat Ooni ovens eigenlijk nooit zo uit de doos werken zoals je dat wil, er zijn vaak wel een paar aanpassingen voor nodig om tot het gewenste resultaat te komen.
    Vertel....ik ben aan het twijfelen om een Ooni aan te schaffen namelijk.
    ''I want something good to die for. To make it beautiful to live.''

Drink different; https://untappd.com/user/NiekBBQ

Lowland smokers powered by ecobrasa, Dammers houtskool, de bbqfabriek, True2BBQ en Nice to meat
    NK low and slow BBQ 2013 NK BBQ 2011, 2012 / BKBBQ Survivor 2010, EKBBQ survivor 2012

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Ik zat eind vorig jaar in dezelfse situatie. Ik bakte regelmatig pizza op de bbq (weber57 met pizzaring op houtskool/haardhout), meestal met een best aardig resultaat maar ik vond het een beetje teveel gedoe worden.
    Ik heb uiteindelijk voor een Roccbox gekozen en heb hier nog geen moment spijt van gehad. Het is een iets prijziger oventje dan de Ooni maar ik denk (heb de Ooni nooit in het echt gezien), dat de bouwkwaliteit van de Roccbox toch wel een stuk degelijker is.
    De pizzaschep die je er bij krijgt is ook van topkwaliteit.
    Je hebt de keuze tussen een houtbrander en gasbrander, beide worden standaard meegeleverd. Ik heb alleen nog maar de gasbrander gebruikt en die werk echt geweldig! Gewoon aansteken en laten gaan, het duurt dan ongeveer een half uurtje voor hij opgewarmd is tot 400 graden Celsius, als je wil kan je nog hoger, tot 500 graden. Met deze temperaturen bak je in 1 tot 2 minuten een pizza.

Waarom wil je perse op hout stoken als ik vragen mag?
    Als je reviews van dit soort oventjes gaat lezen blijkt al vrij snel dat dit nog niet zo eenvoudig is en dat je het vuur constant moet managen.

Tip voor het geval dat je voor de Roccbox wil gaan en je kunt het geduld opbrengen: met Black Friday hebben ze ieder jaar een aanbieding, ik heb er vorig jaar een turning peel (naar mijn mening een must have) en een all weather cover bij gekregen.
    Ik heb er nog geen moment spijt van gehad, hier is het ook elke vrijdag pizzadag

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niek Bekijk Berichten
    Vertel....ik ben aan het twijfelen om een Ooni aan te schaffen namelijk.
    Van de nieuwe Uuni Karu weet ik het natuurlijk niet, maar ik heb zelf een Uuni 2S gehad die eigenlijk alleen fatsoenlijk werkte als je er een flameguard van een derde partij bij kocht en een jamtrechter om meer pellets kwijt te kunnen in de hopper. Zonder regelmatig porren en bijblazen ging hij snel uit omdat hij of niet voldoende brandstof of niet voldoende zuurstof krijgt. Waardoor je o.a. al snel een hele bittere pizza kreeg. Naar wat ik heb gehoord heeft de Ooni 3 dezelfde problemen, te weinig zuurstoftoevoer, te weinig ruimte voor de pellets enz. Allemaal op te lossen met producten van derden maar toch niet direct de bedoeling denk ik zo.

Over de Uuni Pro en Koda overigens alleen maar goeie verhalen gehoord hoor!

Going whole hog Seafood Surprise 2014
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Malignant's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Post Thanks / Like
    Dank voor de terugkoppeling so far.
    Had inderdaad ook al signalen opgevangen dat de meeste Uuni's/Ooni's gemod moeten worden voordat ze het echt goed doen.

Neig ook eerder naar een Roccbox inderdaad.
    Liefst stook ik op hout, simpelweg vanwege de smaak.
    Als ik de ruimte en tijd had, dan had ik een echte italiaanse houtoven in de tuin gezet.
    Probleem is dat je die gewoon een paar uur warm moet stoken, en na een dag werken heb ik daar geen tijd voor helaas. Anders had ik het wel geweten.

Ik heb geen haast, dus zal eens afwachten of er met BF wat leuks voorbij komt, of anders MP en dergelijke in de gaten houden.

Meer reacties zijn nog steeds gewenst hoor, hoor graag de ervaringen van gebruikers in plaats van een sales praatje
    Rookworst zonder R is ookworst.
    A.K.A. Jan Kees van Steenis
    Weber Original 57cm - Weber Go Anywhere
    Primo Oval XL - CyberQ Wifi
    CSG

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Post Thanks / Like
    Ik heb de Uuni in werking gezien en die moest inderdaad aangepast worden om meer pellets kwijt te kunnen.

Side-note; welk deegrecept gebruiken jullie om jullie pizza te maken? Ik worstel altijd om goed deeg te krijgen wat niet "terugvouwt".

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Ik betwijfel of je het smaakverschil proeft tussen een pizza gebakken op gas of op hout aangezien de pizza in ongeveer anderhalve minuut klaar is, ik denk dat dit te kort is om echt een verschil te merken.

@ Scorpz:
    Recept in bakkersprocenten:
    00 bloem (Caputo Cuoco heb ik) 100%
    Lauw kraanwatee 60%
    Zout 2,9%
    Gedroogse gist *
    De hoeveelheid gist is afhankelijk van wanneer ik het deeg maak en hoe warm het is, ik gebruik de PizzApp+ app om dit te bepalen, in deze app kan je de tijden ingeven hoe lang je je deeg wil laten rusten en op welke temperatuur, aan de hand van deze gegevens rekent de app uit hoeveel gist je nodig hebt.

Ik maak normaal gezien mijn deeg op woensdagavond als ik vrijdag wil bakken. Het gaat dan een uur na het mixen in bulk de koelkast in. Vrijdag ochtend haal ik het er uit, vorm er mooie deegbollen van en laat deze in een deegkrat met deksel op kamertemperatuur verder rijzen, het heeft dan voldoende tijd om te relaxen zodat het goed werkbaar is.
    Als je deeg teveel terugtrekt als je het wil stretchen is het waarschijnlijk nog niet genoeg gerezen, het kan echter ook aan de gebruikte bloem liggen.
    Sorry voor het off topic gaan...

Aansteker
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Post Thanks / Like
    Ik bak ook het liefst iedere week pizza's. Eerst in de keuken en na wikken en wegen tussen een pizza ring en een Ooni, uiteindelijk voor de zomer een ooni 3 gekocht. Ik dacht dat stoken met pellets makkelijk was, maar dat viel ontzettend tegen. Je bent daar continu mee bezig en als je niet uitkijkt is de hitte weg en kan je opnieuw beginnen en ook roetvorming is een serieus probleem. Ik begon al een beetje van de aankoop te balen. Als het wel goed gaat is het resultaat wel super trouwens.

Ik heb toen naar 2 opties gekeken, de ooni 3 stoken op hout of op gas. Op hout schijnt heel goed te werken, was ik ook voorbereidingen voor aan het maken, maar door tijdgebrek is dat er niet van gekomen. Daarom voor gemak gegaan en er een gasbrander bij gekocht. Dat is een stuk relaxter, al moet je wel een beetje spelen met de deur om hem echt naar 450 graden te krijgen, maar dat heb je zo door. Dat is overigens alleen nodig als je hem boven de 400 wilt krijgen. Er zijn er genoeg die 350 graden perfect vinden. Dat hangt ook allemaal weer af van je deeg en wat voor resultaat je op zoek bent. Zowel met gas als met pellets heb ik de 500 graden of meer gehaald. Hout moet dat ook makkelijk kunnen. Bij zulke hoge temperaturen moet je overigens wel weer heel goed letten of je bodem niet verbrandt of dat je toppings wel gaar zijn. Rond de 400 graden heb je gewoon meer tijd en komt die rand net zo mooi omhoog. het hangt ook van je deeg af. Deeg is in mijn ogen nog belangrijker dan temperatuur. Daar zitten gewoon meer variabelen in.

Ik wil nog steeds met hout experimenteren en ben wel blij dat ik meerdere opties en het gemak van gas heb. Als ik met vuur wil spelen steek ik wel een q aan. Nu hoef ik me alleen maar druk te maken om het deeg en niet om het vuur. En als je wat meer pizza's gaat bakken of je hebt bezoek, dan is dat wel erg fijn.

Qua ruimte heb ik geen problemen. Dingen die eraf vallen, haal je er niet meer uit, maar het gebeurt eerder dat de pizza niet goed van de schep glijdt en dan is alles toch verloren. Maar met een houten schep gaat dat bijna altijd goed. Je schuift hem er ook echt aan de voorkant in en ik denk dat dit het bij een Primo meer van boven en onder een wat grotere hoek gebeurt waardoor de kans dat er wat afvalt wat groter is? Bij mij valt er in ieder geval nooit iets af. En als de steen echt heet is, kan je ook niks meer verplaatsen voordat de bodem een beetje gebakken is zonder er scheuren in te trekken.

Ik zou zelf denk ik niet voor een model op alleen hout of kolen gaan, puur vanwege het gemak. Maar dan zit je aan een Roccbox of een ooni Pro en die kosten allebei zo rond de € 550,-.

De smaak van hout daar verschillen de meningen ook over. Wat hierboven ook gezegd is, in die korte tijd wordt die smaak niet mee gegeven. Ik mis het in ieder geval niet op de gas gebakken pizza's.

Als je hem nog niet gevonden hebt, is de beste tip die ik je kan geven, is rond te gaan kijken bij de Ooni community op facebook . Daar zitten een heleboel kritische gebruikers op en ook ooni kijkt daar mee.

Succes met je keuze!

Gr. Niels
    Weber MT GBS 57 - WGA - Fornetto Razzo 18" - Ooni 3

Forum Rechten