BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Eerste keer 3-2-1 ribs op nieuwe BBQ, Weber master touch premium + heat deflector

Hibachi
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like

Eerste keer 3-2-1 ribs op nieuwe BBQ, Weber master touch premium + heat deflector

Hoi Allemaal!

Ik heb al wel eerder ribs bereid maar dan op een kleinere weber bar-b kettle, dit was mijn eerste langere kook met mijn nieuwe bbq
    De master touch premium heb ik onlangs in huis gehaald en ik wilde graag kijken hoe het met de nieuwe heat deflector ging, dit is volgens mij een nieuwe toevoeging t.o.v. eerdere master touchs.
    Voor mijn gevoel kreeg ik hem moeilijk op tempratuur en kon ik hem op het laatste deel moeilijk / tot helemaal niet remmen in temperatuur. Temepratuur heb ik gemeten met meter in de deksel. Probe in het midden op het rooster boven de deflector en een pin in de lucht uitlaat gehangen.

Ik had één rib al in huis en heb één rib erbij gehaald. Beide voorzien in een dry rub welke ik er iets meer dan 12u op heb gedaan. Eentje was voorzien in de piggy mix van Jord Althuizen en de andere was de basic rub van Noskos.
    De linker rib was 700gr en de rechter 1200gr.

De barbecue heb ik ingedeeld met de ring zodat ik daarop de deflector kon leggen. De deflector heb ik overigens voorzien van een laag alu folie en vol gelegd met zout om hitte beter te dempen, dit heb ik daarna weer afgedekt met alu folie.
    De ring helemaal vol gelegd zodat ik in het midden nog plek had voor zo'n 6 briketten. Deze briketten heb ik opgestart en toen erbij gedaan. Ik wilde de bbq eerst op tempratuur laten komen voordat ik de ribben erop zou liggen, boven en onder stond alles vol open en de tempratuur klom heel langzaam naar boven.
    Toen deze op op 120graden was heb ik er wat houtsnippers tussen gegooid en vervolgens deflector / rooster / ribs opgelegd.

De houtsnippers begonnen hun werk te doen waardoor er veel rook vrij kwam en waardoor je kan zien dat de zijkanten niet goed sluiten. Voor mijn gevoel heeft dit er o.a. voor gezorgd dat ik het later niet voor elkaar heb gekregen om de bbq in tempratuur te laten zakken.
    De deksel sluit bij het scharnier en het handvat perfect maar aan de zijkanten kan ik de klep nog iets omlaag drukken voordat deze aansluit. Deksel is recht, zodra ik deze uit het scharnier haal en los op de bbq zet dan sluit deze veel beter. De deksel heb ik met 2 man vast gezet, eentje drukt de deksel goed aan in het midden waarna ik de moeten vast heb gezet. Als ik het scharnier losmaak dan lijken de zijkanten beter te sluiten. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht er eventueel aan om vilt in de rand te leggen maar het lijkt op internet overal uitverkocht.

(ik heb ook de truuk van noskos toegepast om beide veren om te draaien, anders bleef de voorkant openstaan.

De dikke rib heb ik er eerst opgelegd en na een uur de dunnere, tijdens de 1e stap heeft de dikke er 3u opgelegen en de dunnere 2u. Tijdens de 1e fase heb ik de bbq tussen de 125 en 130gr gehouden.

Klaar om ingepakt te worden! Ik heb beide voorzien in agave siroop en bruine suiker. De dunnere heb ik voorzien in plakken roomboter en bij de dikkere heb ik appelsap erbij gegoten. Beide ribs heb ik voor 1 uur weer op de bbq gelegd. Tussen het inpakken van beide heb ik de bbq telkens dicht gehouden om zo de temperatuur zoveel mogelijk stabiel te houden. Temperatuur is in deze fase opgelopen tot zo'n 135-140graden en kreeg hem niet meer naar beneden. De bovenste schuif zat bijna helemaal dicht, hier kon alleen nog kabel van de probe doorheen, onderste schuif heb ik ook minimaal open gehad. Ik heb geleerd dat de bovenste schuif nooit dicht mag omdat je dan verkeerde lucht krijgt. Is het in zo'n geval slim om de onderste schuif helemaal dicht te doen totdat het wat zakt om deze vervolgens weer open te zetten, of is dat niet slim?

Ik had de laatste stap op 1u gepland maar bij nader inzien kon ik deze stap beter inkorten, de dunne rib was aan de droge kant. Ik heb de ribs uitgepakt en terug gelegd voor zo'n 25-30min om ze vervolgens te lakken met een bbq saus aangelengd met honing+suiker+ketjap.

Stap verder gevolgd en er op laten liggen voor zo'n 20-25min maar dit had ik beter korter kunnen doen. Ze waren nog een stuk donkerder geworden. Moet je de laatste stap echt een uur volgen of zou je deze drastisch kunnen verkorten? Bv drogen, lakken en dan 10min erop?

De dikke rib was nog wel mals maar de korst was lekkerder als deze toch iets minder dik was. De dunnere rib was helaas wel aan de droge kant.
    Ik en diegene die mee aten vonden ze gelukkig qua smaak wel lekker!

Qua brandstof was onderstaande nog over. Hier heb ik ze al een beetje rond geschud om overtollig as te verwijderen. Was redelijk netjes vanuit het midden opgebrand naar de randen toe, al was deze al behoorlijk ver naar de rand en misschien waren er dus op een moment teveel kolen aan.
    Al weet ik nog niet echt hoe ik dit beter had kunnen vertragen aangezien ik hem niet echt kreeg geremd.

De deflector heeft z'n nieuwigheid in ieder geval wel verloren

Hopelijk vonden jullie het leuk om mee te lezen en mocht je tips hebben... die zijn altijd welkom

groet,
    Nick

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    leuke sessie , ribbels zien er prima uit
    dank voor het delen !
    laatste stap kan ook 10 mins zijn hoor , is niet zo spannend
    je kan ook saus smeren als je ze van de Q haalt
    gaar zijn ze toch al
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Flipflopper I survived the zone nielss055's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Hele mooi ribs!
    Mooie Q ook die MT Premium.

Zoals Ronnie zegt doe ik het ook.
    Lakken en een kwartiertje erop. Als het resultaat dan nog niet optimaal is lak ik ze nog eens en liggen ze nog een 20 minuten, maar dat is zelden het geval.
    Met een vlammende groet,

KJ Classic II | OTX 57 | SJ 37 | Mini WSM | WGA | KipGrill | Mini kamado
    Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

Pitmaster Kevin-b's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Die rook langs de zijkanten heb ik ook al gehad.
    Denk dat je dat moeilijk kan voorkomen tenzij met een vilt. Maar ikzelf lig er niet wakker van.
    Als ik het perfect dicht wil koop ik wel een kamado.
    WGA - Weber MTP - UDS

Kolenschepper jobec's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Idem hier, rook langs deksel, ventilatie aan bovenkant en zelfs thermometer. Rook kruipt waar het niet gaan kan...
    Als er geen rubber of vilt tussen zit, dan krijg je metaal amper luchtdicht.

En dat "niet laag genoeg krijgen": kijk niet naar die markeringen onderaan. Meestal staat bij mij de onderste schuif op 1/5 of zo tussen volledig dicht en de rookstand en van boven net niet helemaal toe. Zo krijg ik hem makkelijk op 100°C en hou ik hem daar.

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Ribbels zien er in ieder geval goed uit. 3-2-1 is een richtlijn. dat moet je niet te serieus nemen. Altijd tussendoor eens kijken en voelen hoe gaar ze zijn. Dat lakken/drogen hoeft echt geen uur te duren.
    Als je de q de deksel en de onderkuip niet te veel schoonmaakt gaat het na verloop van tijd vanzelf beter met de luchtdichtheid. De kleine kieren gaan dan vanzelf dichtzitten. Het is met een nieuwe q sowieso een kwestie van wennen
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Hibachi
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Bedankt voor de tips! Die laatste fase ga ik wat losser houden qua tijd.

Wat betreft de rook die lekt.. het apart is; als ik de klep dicht heb zitten dan kan ik de zijkanten nog een klein beetje naar beneden duwen voordat deze aansluiten op de ketel zelf. Op de plek waar het scharnier zit en het handvat sluit ie goed. Als ik de deksel los haal uit het scharnier en er dan los op leg dan sluit hij wel helemaal af.
    Misschien nog maar eens los halen en weer eens vast schroeven. Ik denk dat ik wel 5-6 keer opnieuw heb gemonteerd, hopelijk dat het wat nut heeft.

Beide schuiven had ik nagenoeg dicht eigenlijk om te remmen wat niet lukte. Ik weet dat ik de bovenste altijd open moet laten of in ieder geval op een kier omdat je anders slechte lucht binnen in krijg.
    Zou ik de onderste in zijn geheel mogen/kunnen sluiten als het vuur zo'n 140graden is en echt niet naar beneden wil?

Hibachi
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Zou iemand mij aan kunnen geven of je de onderste ventilatie gaten helemaal dicht mag gooien om het vuur te remmen? Of creëer je dan slechte rook in de ketel?

Kolenschepper jobec's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Temperatuur controle is, naar mijn ervaring, als varen met een boot. Die heeft geen remmen.
    Neem je zuurstof weg, dan daalt de temperatuur niet onmiddellijk.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    Finger Licking Q V
    I survived the zone
    frits292's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Post Thanks / Like
    Die ribben zien er goed uit hoor die had ik wel gelust. Wat betreft de temperatuur zou je misschien eens een waterbak kunnen proberen onder je rooster.
    Weber 57, UDS 210L, Weber Go-Anywhere, Thermapen, GrillEye Pro

Forum Rechten