BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: PulledPork op de Weber 57 met een Heatermeter

Hibachi I survived the zone
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like

PulledPork op de Weber 57 met een Heatermeter

Begin dit jaar heb ik een Heatermeter in onderdelen binnen gekregen en in elkaar gezet. Na een bierblikkip en een sessie spareribs, had ik opeens zin om me aan een Pulled Pork te wagen. Bij de lokale slager kreeg ik een stukje procureur van 1,2kg wroetzwijn mee, genoeg voor een man of 4 - perfect.
    Thuisgekomen meteen het stuk in de IK#A braadslee gemikt en flink scheutig ingewreven met wat Smoke House BAR B QUE All purpose BBQ rub en een timer van 60 minuten gezet.

In die 60 minuten snel de ketel voorbereid door een mooie, 4-rijen dikke snake te maken, met een paar dikke stukken appelhout er tussen.

ongeveer een half uur voor het aflopen van de timer de kolen aangestoken en zo was alles precies mooi op tijd tegen een uur of 12 klaar voor het echte werk.

De heatermeter ingesteld op 107 graden, kokend water in een schaaltje boven de kolen en hup, het hompje erop.

In eerste instantie leek het allemaal mooi vlot te gaan, maar hoe langer we bezig waren, hoe langzamer de temperatuur omhoog ging..
    Ik stond al een uur klaar met mijn mopsausje en de extra dikke alufolie van de L*DL; het schoot maar niet op. ik kon niet langer wachten en heb ik bij 68 graden ofzo de knoop doorgehakt en de boel ingepakt.

Met de probe weer netjes geinstalleerd ging het pakket vervolgens nog een kleine 2 uur op het rooster. Die twee uur aan een stuk zitten lezen en zoeken; wel of niet uitpakken bij 88 gr. en weer op het rooster...??
    Aangezien ik het stukje vlees niet had ingebonden bij gebrek aan slagerstouw was de beslissing snel gemaakt toen de meter 88 graden aantikte; ik liet hem gewoon lekker liggen. Het duurden nog even tot de meter op 92 graden uitkwam.

Toen weer zo'n onzeker moment.. Hij moet zeker een half uur rusten, maar moet ik hem nu uitpakken of niet... ?!

Vanzelfsprekend wilde ik het product van de inspanningen zien, ruiken, voelen en proeven; uitpakken dus

Na iets meer dan een half uur nam ik twee vorken ter hand en ben zeker 10 minuten aan het trekken geweest; dat viel helemaal nog niet mee..!? ik had me er toch iets anders bij voorgesteld, iets meer van dat het vanzelf uit elkaar zou vallen?

Ondanks dat zag er het allemaal prima uit en was het prima te doen

De Snake was na de 6 uur en een beetje nog lang niet op - goede leer voor de volgende keer.

Ik denk dat ik de volgende keer toch wat aanpassingen zou maken.
    Andere rub, iets hogere ketel temperatuur, zeg 110 graden en iets meer rook hout.

Vraagje - zit de zone nu bij 70 graden, of heb ik em eigenlijk al bij 65 graden gehad als je de grafiek zo ziet?

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Ik zou ook gewoon wat relaxter er mee om gaan niet steeds gaan kijken en de tijd nemen het komt van zelf wel .
    En de prikker test doen klaar is klaar .
    Maar hij ziet er lekker uit hoor
    Grill Guru Elite Large ,WGA,Barbecook,Maverick 733,fantast,One minute lighter

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Gewoon eerder beginnen
    Warm houden is veel makkelijker dan gaat kijken
    Prikkertest verteld je alles
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Wat hierboven al is beschreven. Verder zal het goed gesmaakt hebben zo te zien.
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Mooie portie pp.

Bij mij was de zone rond de 76 graden, uuuuren
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Ik zet de temperatuur op 110 graden, kijk er de eerste 10 uur helemaal niet naar om. Daarna ga ik eens kijken of er al iets gaar is. Kerntemperatuur is maar een bijzaak voor PP. Prikker er door heen steken. Als het voelt alsof je in boter zit is hij klaar.
    Volgende keer meer klaarmaken, wat je over hebt kun je prima vacumeren en invriezen.
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jan 2018
    Post Thanks / Like
    Ja ik denk dat hij nog niet echt gaar was aan die lap vet te zien en dat had je kunnen merken met de priktest. Het vlees moet idd uit elkaar vallen. Zoals gezegd, volgende keer op tijd beginnen. Ik leg ze om 11 of 12 uur 's nachts op de uds en ga slapen. Inpakken heb ik nooit gedaan. Om te rusten moet hij net wel ingepakt zijn, zie hier dat je hem uitgepakt hebt om te rusten? Heeft er mss ook niet aan geholpen.

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Ik heb me vooral laten leiden door een online beschrijving van BBQ helden, en omdat het een klein stuk was; iets meer dan 1KG, heb ik een mix genomen van de normale en de kleine variant. Daar is wel een kleine edit geweest dat men tegenwoordig niet meer aanraadt om bij 88graden het vlees uit te pakken en zo kaal op het rooster naar de 92 graden te brengen; maar nergens staat daar hoe het rusten zou mogen plaatsvinden. Ik begrijp nu uit het laatste bericht van Jan G dat hij ingepakt had mogen blijven; dank je - daar heb ik wat aan

Haast was er niet bij overigens; de WGA stond ernaast en lag vol met andere heerlijke dingetjes, de PP was een probeersel en van mij had hij om 23:00 ook de 92graden aan mogen tikken.. maar dat was dus al tegen 18:00.
    Er wordt her en der gewaarschuwd dat overgaren droog vlees veroorzaakt; dus te lang laten liggen is ook niet wenselijk denk ik dan...

Ook heb ik een prikker in de homp gestoken; maar ja, wat is boterzacht als je er geen ervaring mee hebt..

Dat gezegd hebbende - zeker de volgende dag hebben we er met de lunch nog enorm van genoten, dus mislukt was het absoluut niet.
    Ben wel heel benieuwd of het een volgende keer nog beter kan; zo te horen heb ik nog genoeg steken laten vallen; dus 'k heb goede moed

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Vandaag poging 2
    Gisteravond bij de lokale slager een procureur aan stuk van net geen 2kg gehaald en in de rub gezet.
    Vanmorgen de wekker gezet en om 7:15 lag het vlees op de barbecue

Dit keer wil ik proberen om de procureur niet in te pakken en hem de tijd te geven.

Gelukkig had ik de snake vrij ruim bemeten, want hij ligt er nog steeds op en lijkt ook nog niet zover te zijn...

Het plateau was nu wel mooi te zien.

Hopelijk nog een paar uurtjes; kunnen we morgen ontbijten, lunchen en dineren met PP

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door b1r0n3r; 31-08-19 om 23:41.

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Iets meer detail..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Forum Rechten