BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Eerst keer spare ribs op een kamado

Hibachi
    Ingeschreven
    Aug 2019
    Post Thanks / Like

Eerst keer spare ribs op een kamado

Na mijn even voorstellen topic waarin ik de aanschaf van de Bastard Urban Large beloofde werd hij eindelijk bezorgd afgelopen vrijdag. Na een uurtje stond met hulp van de buurman bij het tillen de Bastard in het onderstel. Vrijdag gelijk even een opwarmertje gedaan tot max 150C.

Maar gisteren begonnen aan het echte werk. Voor de 1e keer spare ribs op een kamado. Ben absoluut geen pro dus tips en aanbevelingen zijn altijd welkom. Misschien zitten jullie niet te wachten op weer een spare ribs topic, maar het blijft gewoon super lekker vlees wanneer goed gemaakt.

Heb 2 verschillende spare ribs besteld, 2 900 grams dik bevleesde en 2 500 grams standaard spare ribs om te testen wat lekker is en goed werkt.

Eerst begonnen met het kruiden van de ribs en mosterd gebruikt als lijm voor de kruiden. Na het kruiden de bastard aangestoken. Ondertussen kon het vlees mooi verkleuren door de kruiden.

Ik heb de veelbesproken 3-2-1 methode toegepast, die bleek achteraf beter te werken voor de dik bevleesde ribs dan de dunne variant. Hier zou denk ik beter 1,5-1,5-1 beter werken. Tips?

Na bijna 3 uur grillen, indirect natuurlijk, heb ik de ribs ingepakt in aluminium folie en met appelsap overgoten. Les voor de volgende keer is dat ik ze beter moet inpakken ��

Na 3uur bij 110C:

Na 2 uur waren de dunne ribs echt al los van de botten en waren ze al bijna niet meer op te pakken. De dikkere ribs waren perfect en hadden nog wel de stevigheid.

Daarna de ribs een paar keer ingesmeerd met een mix van bbq saus en honing en nog een uur gegeven. Lukt het jullie om de bbq saus echt op te laten drogen? Bij mij bleven ze erg shiny ��

Resultaat:

De dikke ribs zijn uiteindelijk perfect geworden en smaakte heerlijk. De dunne ribs waren wat zwarter dan gewenst, al deed dit weinig af aan de smaak. De dunne ribs lagen ook aan de rand van de grillplaat, misschien krijgen ze hier teveel direct warmte van mee?

Dit was ook voor mij de eerste keer temperatuur houden op een kamado en dit ging best goed. Heb ook nog geen thermometers tot mijn beschikking. De 1e 3 uur zeker de temperatuur rond de 110C kunnen houden. Daarna liep de temperatuur iets op en was het lastiger om deze weer omlaag te krijgen. Misschien de deksel meer dicht houden tijdens de wisselingen van garing. Tips?

Al met al heerlijke spare ribs geworden en zeker voor de eerste keer op de kamado erg tevreden.

Hoor graag jullie tips voor nog betere ribs. Bedankt voor het lezen.
    Laatst gewijzigd door JB1; 26-08-19 om 14:27.

Hibachi
    Ingeschreven
    Aug 2019
    Post Thanks / Like
    Off-topic, mocht iemand nog tips hebben hoe ik de foto's inline kan late zien ipv links, dan zal ik dat even aanpassen. Thanks.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Het is allemaal al best aardig gelukt zo te zien/lezen!
    De 3-2-1 komt oorspronkelijk van de Amerikaanse spareribs die vaak uit de buik zijn gesneden en daardoor idd meer garingstijd nodig hebben dan 'onze' babybacks. Die volstaan met 2-1-0,5 meestal al prima.

Voor wat betreft foto's, gebruikt tapatalk via je smartphone. Ik typ meestal het bericht via laptop en edit het bericht daarna met enkel de foto's via mijn smartphone.

Keep on grillin'
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Mucking up the keyboard with sauce I survived the zone Meatlove's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Post Thanks / Like
    Mooi dat het meeste goed ging!

3-2-1 wil prima voor normale ribs. Die worden wel sneller fall off the bone dan dik bevleesde ribs. Pas de tijden aan naar wens.

Je hebt een kamado, dus kun je ook garen in een braadslee met aluminiumfolie erover. Dit werkt bijzonder goed!

Heb je de temperatuur op het rooster gemeten? Je ribs zien er wat zwart uit inderdaad.

In plaats van rommelen met hele strengen kun je ze ook door de helft (laten) snijden. Maakt voor het resultaat niet uit, maar je kunt ze wel met de grilltang vastpakken.

Ik doe 2 eetlepels honing in de glaze. Daar worden ze mooi plakkerig van en je kunt (Als je dat lekker vindt) de glaze er lekker dik opsmeren.

Als je ruimte tekort komt, raad ik je een bezoek aan de Ikea aan. Koop een Variera dekselhouder. Daarmee kun je de ribs op hun kant op het rooster kwijt en kun je significant meer vlees op je rooster kwijt. De kant met het meeste vlees bovenaan.

Lees vooral ook hoe anderen op dit forum hun ribs maken. Topics zijn er genoeg en er staan altijd wel tips in.

Ik krijg nooit genoeg van draadjes over ribs! Stuur er volgende week maar weer een in!

Edit: Er is een deel van het rooster waar de warmte hoger is, zeg maar waar de platesetter niet zit. Daar moet je vlees dus niet liggen. Dan kun je ze beter nog op elkaar stapelen.

Het deksel van je kamado moet zoveel mogelijk dicht blijven. 10 seconden open geeft al zoveel zuurstof aan het vuur dat je zomaar 10 graden aan temperatuur omhoog gaat!

Verstuurd vanaf mijn Porkcruise Evo X met Arduino.
    Laatst gewijzigd door Meatlove; 26-08-19 om 12:58.
    Niclan [2018] met Porkcruise™ Evo II© by Meatlove.
    Weber One Touch 47 [2010]
    Weber Go-Anywhere [2016]

"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end." -lennon-

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Mooi hoor.. de meeste antwoorden zijn al gegeven. Beetje op gevoel doen, drie, twee, een is gewoon een richtlijn. Wat foto's betreft, ik plaats ze via tapatalk op de telefoon, daarna pas ik de tekst aan op de pc.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grill Canary Bekijk Berichten

Voor wat betreft foto's, gebruikt tapatalk via je smartphone. Ik typ meestal het bericht via laptop en edit het bericht daarna met enkel de foto's via mijn smartphone.

Keep on grillin'
    @Grill Canary , ik wist niet dat je een bericht ook naderhand via tapatalk kon aanpassen met foto's. Hoe doe je dat?
    O.a.: Black Betty 1800 kg smokertrailer, Blue Prints offset smokeraanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, 4 Outdoor Chefs, Primo Oval XL400, Niclan, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoven, 2 Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 2x 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, 6 WGA's zonder en met houten & kunstof handvat, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, 2 Envirofit stove, div. Do's etc. etc. www.backyard-smokeaholics.nl

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like

Eerst keer spare ribs op een kamado

Heb je het vlies er van te voren ook af gehaald.
    Meeste antwoorden en tips zijn er al .
    Vind ze er best lekker uit zien en dat ze zwart lijken kan ook door de foto komen .

Eigenhymer even op het bericht klikken dan komt er een vraag bewerken .
    Grill Guru Elite Large ,WGA,Barbecook,Maverick 733,fantast,One minute lighter

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Als je de saus verwarmd , kun je hem dunner aanbrengen
    Hij zal dan eerder indrogen , maar ik zou ze zeker niet afslaan hoor , schuif maar door
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Hibachi
    Ingeschreven
    Aug 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door picosuma Bekijk Berichten
    Vind ze er best lekker uit zien en dat ze zwart lijken kan ook door de foto komen .

Ja vlies eraf gehaald van tevoren. Viel me eigenlijk best mee..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eigenhymer Bekijk Berichten
    Mooi hoor.. de meeste antwoorden zijn al gegeven. Beetje op gevoel doen, drie, twee, een is gewoon een richtlijn. Wat foto's betreft, ik plaats ze via tapatalk op de telefoon, daarna pas ik de tekst aan op de pc.

@Grill Canary , ik wist niet dat je een bericht ook naderhand via tapatalk kon aanpassen met foto's. Hoe doe je dat?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door picosuma Bekijk Berichten

Zoals Picosuma zegt: naar je post gaan, gewoon enkel op de tekst tikken en dan komt het tabje "edit of bewerken" op. Dan voeg ik even (regulier via tapatalk) de foto's in en klaar is.... (vul maar in)
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Zien er heel smakelijk uit, die ribben.

Mooie run voor de eerste keer!
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten