BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Hybride (gas met kolen) kiezen (napoleon vs boretti)

Hibachi
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like

Hybride (gas met kolen) kiezen (napoleon vs boretti)

Goedemiddag!

Nieuw hier op het forum en hier terecht gekomen omdat ik met een keuze worstel waar ik zelf niet helemaal uit kom. Na een jaar twijfelen over wat voor soort bbq de huidige simpele weber op gaat volgen, heb ik een halve keuze gemaakt.

De keuze was een bekende: gas omdat ik dan vaker even snel iets bbq, of kolen omdat dat echt bbq'en is. Uiteindelijk is de keus een compromis geworden: Er komt een gas-bbq met mogelijkheid tot het (deels) gebruik van kolen.

De keuze wordt dan ontzettend beperkt en er blijven in mijn ogen drie bbq's over:
    Boretti Ibrido (https://nl.boretti.com/collectie/out...ue-ibrido.html)
    Napoleon Rogue SE 425 (of 525) (https://www.napoleon.com/nl/nl/barbe...rogue-se-serie)
    Charbroil Gas2coal 440 (https://www.charbroil.eu/gas2coal-440-140757)

De laatste, de Charbroil, valt in mijn ogen vrij snel af. Deze oogt duidelijk goedkoper en komt er in diverse tests (oa. op amazingribs) niet heel goed af.

Tussen de Boretti en Napoleon is de keuze lastiger. De Boretti heeft 2/3 gas en 1/3 kolen, daar kan je dus niet over het hele oppervlakte gas gebruiken en moeten de kolen traditioneel aangestoken worden. De Napoleon heeft 100% gas waarbij je evt 50% of 100% met een kolenbak uit kan rusten.

Oppervlaktes Boretti
    Gas 47,5 x 44
    Kolen 22,5 x 44

Oppervlaktes Napoleon
    Gas 60 x 45 of 30 x 45
    Kolen 0x0 of 30 x 45

Verder lijken de BBQ's nogal op elkaar. Een zijbrander (bij de Napoleon is dat een sear-station) een infrarood achterbrander, warmhoudplateau, halfslachtige thermometer. De Napoleon heeft nog een klein vakje in de kolenbak voor houtsnippers, dat heeft de Boretti niet.

Vragen:
    - Ervaringen en meningen over beide merken, kwaliteits-niveau, service niveau, etc.
    - Mening over de bovenstaande keuze
    - Mogelijke alternatieven

PS, de Napoleon SE 525 is ook nog een optie. Duurder, maar dan heb ik ook voor feestjes direct genoeg ruimte.

Flipflopper I survived the zone nielss055's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Voor het geld wat je voor zo'n bbq betaald heb je een kamado large en een degelijke gas bbq.
    Denk dat je daar vele malen meer plezier aan gaat beleven dan aan deze bbq's. Onder andere omdat je dan veelzijdiger bent en de apparaten los van elkaar gewoon lekkerder werken.

Bijvoorbeeld:
    Kamado:
    https://www.buitenkado.nl/kamado-21-auplex.html €550 compleet

Gas:
    https://www.wehkamp.nl/campingaz-4-s...E&gclsrc=aw.ds €335

Dat brengt het totaal naar €885, maar je kan het zo gek maken als je wil.

100% Zekerheid dat je daar vele malen meer plezier van hebt dan van de 'hybride bbq'.

Just my 2 cents.
    Met een vlammende groet,

KJ Classic II | OTX 57 | SJ 37 | Mini WSM | WGA | KipGrill | Mini kamado
    Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

Going whole hog I survived the zone ketsheuvel's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Ik zou dat geld ook investeren in een kamado. Als je daar een simpele verffohn bij koopt, heb je hem binnen 30 seconden aan. Zet je alle schuiven open, kan met een kwartiertje al beginnen met grillen.

Ik heb ook wel eens met zo'n buitenkeuken gespeeld, maar is toch niet mijn ding. Moet je ook veel te veel schoonmaken om hem netjes te houden.
    Bij de kamado hoef je alleen even een borsteltje over het rooster te halen, schuiven dicht te zetten en hij is weer klaar voor een volgende sessie.

Grtz Mark

Hibachi
    Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielss055 Bekijk Berichten
    Voor het geld wat je voor zo'n bbq betaald heb je een kamado large en een degelijke gas bbq.
    Denk dat je daar vele malen meer plezier aan gaat beleven dan aan deze bbq's. Onder andere omdat je dan veelzijdiger bent en de apparaten los van elkaar gewoon lekkerder werken.

Bijvoorbeeld:
    Kamado:
    https://www.buitenkado.nl/kamado-21-auplex.html €550 compleet

Gas:
    https://www.wehkamp.nl/campingaz-4-s...E&gclsrc=aw.ds €335

Dat brengt het totaal naar €885, maar je kan het zo gek maken als je wil.

100% Zekerheid dat je daar vele malen meer plezier van hebt dan van de 'hybride bbq'.

Just my 2 cents.
    Op zich is die campingaz Gas bbq natuurlijk 'hetzelfde' als de Napoleon (welin een andere prijsklasse), wat in principe gewoon een goede gas bbq is maar dan met mogelijkheid tot een stukje kolen.

Een Kamado er naast is niet echt een optie. Deels omdat ik gewoon nooit echt gecharmeerd ben geweest van kamado's en deels omdat ik niet twee grote bakbeesten in mn tuin wil. Ik kan (en zal) natuurlijk wel de Weber die ik nu heb nog naast de nieuwe bbq houden, die neemt toch amper ruimte in.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Ik zou dan gaan voor de napoleon, die 425 lijkt mij groot genoeg hoor, heb hier jarenlang feestjes voor 20 a 30 man verzorgt op een spirit 2 pits gasser, ruimte zat. Ben zelf niet zo kapot van campinggaz, da's toch een andere kwaliteitsklasse dan de napoleon en daar is de prijs dan ook naar. En uiteraard de 47er gewoon erbij houden. Ben benieuwd wat de keus uiteindelijk gaat worden, succes.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Kolenschepper chbrand's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Een collega van me heeft zoiets als dit:
    https://www.barbequeshop.nl/garden-grill-hybrid
    Geen idee wat de kwaliteit is, hij is er erg tevreden over.
    Wel een behoorlijk prijsverschil met de Boretti & Napoleon.
    Barbe-ŕ-queue - Erin bij de Baard, eruit bij de Staart -||----------||-

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door double-p Bekijk Berichten
    Ik kan (en zal) natuurlijk wel de Weber die ik nu heb nog naast de nieuwe bbq houden, die neemt toch amper ruimte in.
    Waarom koop je dan niet gewoon een gasbbq en gebruik je de weber als je met kolen wil spelen? Scheelt je 50% in aankoop.

Ik kan je helaas niet helpen met een ‘hybride’ bbq

Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Ik ken de Boretti zonder de hybride functionaliteit. Duurzaamheid is mij tegengevallen. Veel roest binnen en buiten en niet erg stevig. Deurtjes niet super, side burnerklep die niet past, branderafdekkers vallen er af. Al met al viel het mij tegen in verhouding tot de aanschafprijs.

De Bastard Kamado is dan een wereld van verschil. Stevig, stoer en ook snel genoeg op temperatuur. Allemaal een kwestie van goed plannen, de Boretti duurt immers ook zeker 30 minuten om op echte werktemperatuur te zijn door de afmetingen. De keramische brander is wel prima, zeker voor steaks. Alleen had het rooster zwaarder mogen zijn voor mooiere strepen.

Succes met keuzes maken!
    Laatst gewijzigd door fvnunen; 17-07-19 om 20:32.

The Q-Review Meeting the Parents
    Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Vanit mijn retailers standpunt kan ik maar 1 ding zeggen:zonder twijfel, ga voor de Napoleon. Kwaliteit is zoveel beter. De Boretti heeft binnen een absolute A status, buiten is een heel ander verhaal. Trust me on this..
    Unique drum Jupiler Smoker - Bastard compact in Bekvam keukentje - WGA

Flipflopper I survived the zone nielss055's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chbrand Bekijk Berichten
    Een collega van me heeft zoiets als dit:
    https://www.barbequeshop.nl/garden-grill-hybrid
    Geen idee wat de kwaliteit is, hij is er erg tevreden over.
    Wel een behoorlijk prijsverschil met de Boretti & Napoleon.
    Die zie ik wel veel voorbij komen inderdaad. Interessant apparaat wel.
    Met een vlammende groet,

KJ Classic II | OTX 57 | SJ 37 | Mini WSM | WGA | KipGrill | Mini kamado
    Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

Forum Rechten