BGE vuurrook
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 24 van de 24

Onderwerp: Vraag over kamado

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jan 2018
    Post Thanks / Like
    Een deel van je smaakbeleving zit tussen je oren. Als je al denkt dat iets beter smaakt dan zal het dat ook doen. Zo zag ik eens ergens een onderzoek waar mensen yoghurt proefden uit witte en zwarte potjes. Iedereen vond die uit de witte beter. Het ging over dezelfde yoghurt.

Kolenschepper
    Ingeschreven
    Apr 2018
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan G Bekijk Berichten
    Een deel van je smaakbeleving zit tussen je oren. Als je al denkt dat iets beter smaakt dan zal het dat ook doen.
    Klopt wel, maar het ging me niet eens om beter, maar om anders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielss055 Bekijk Berichten
    De sappigheid en smaak heeft ook deels te maken met de vochtigheidsgraad in de smoker.
    Een kamado verliest nauwelijks vocht, het wordt ingesloten en zorgt voor een vochtige omgeving waarin het vlees gaart.
    Een ketel bbq of smoker verliest wel vocht. Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een waterbak of waterpan is de luchtvochtigheid dus lager en kan dat zeker invloed hebben op de smaak.
    Ik vraag me af of de relatieve luchtvochtigheid in een "normale" bbq zo veel anders is dan bij een kamado.
    Wel heb je bij een kamado normaal gesproken wat minder luchtstroming, wat op zich een (kleine) invloed zou moeten kunnen hebben (ga bezweet in de wind staan of op een windstille plek bij dezelfde temperatuur), maar geen idee of dit hetgene is dat het verschil maakt.

Ingeschreven
    Jul 2019
    Post Thanks / Like
    Bedankt voor de reacties. Het was zeker niet de bedoeling om een BTW discussie op te starten . Ik ben trouwens van België dus zou het daar toch geen gebruik van kunnen maken denk ik.
    Mijn budget voor een kamado zou rond de € 6-700 zijn. Ga nog wat rondkijken en die van hornbach eens bekijken aangezien Breda niet overdreven ver is.

Ingeschreven
    Aug 2019
    Post Thanks / Like
    Hey Palliesr,

Wellicht komt deze reactie wat laat, maar ik ben nieuw hier...dus zie het pas nu.

Je vraagt je af of de Tepro Grenada de moeite waard is om te kopen.
    Ik heb deze kamado vorige maand gekocht via Lidl.be en ik ben zeer tevreden over deze BBQ.
    Op 1 lading kolen BBQ je bij slow cooking makkelijk 12 uur en langer.

De kwaliteit is uitstekend, hij houd heel goed zijn temperatuur en er zitten enorm veel accessoires bij.
    - hitte schild
    - verhoogd rooster
    - pizza steen
    - as pookje
    - onderstel rvs
    - gril klem
    - systeem rooster met uitneembare kern
    De kwaliteit van het keramiek voelt heel goed aan.

Is het dan alleen maar hoezee...? Nou er zijn een paar kleine puntjes:
    - de deksel opent iets minder ver dan zijn duurdere broertjes.
    De margriet schijf sluit net niet helemaal lekker af... ik heb dit simpel opgelost door deze te vervangen door de nieuwe rEGGulator van BGE. Deze past er prima op.

Ook de EGGspander van BGE en het Divide and Conquer systeem van Kamado Joe is te gebruiken in deze kamado.

Maar ook Tepro zelf heeft aantrekkelijk geprijsde accessoires zoals een gietijzeren schroei rooster 👌🏼

Kortom een echte Bang for a Buck! Die zijn geld in mijn optie méér dan waard is!!!

Tot slot nog een tip:
    - ik heb uit voorzorg de kamado de eerste 2 á 3 maal rustig opgestookt tot lagere temperatuur. Dit uit voorzorg voor het keramiek. De duurdere Kamado’s worden ook meerdere kerel gebakken zodat het keramiek helemaal is uitgehard.
    Daarna pas helemaal hoog stoken (350 +)

Heb hem nu boven de 350 graden gehad en geen centje pijn voor de Tepro.

Kortom ik zeg: DOEN!!!

Forum Rechten