BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Leuk speeltje of toch niet?

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like

Leuk speeltje of toch niet?

Ik was aan het kijken om iets op gas er bij te kopen voor doordeweeks, wellicht is dat vloeken in de kerk hier maar ach .
    Tijdens mijn zoektocht kwam ik eerst op de Bull Burner, maar die heeft een erg klein oppervlak, wel sprak de hele hoge temperatuur er van mij erg aan. Toen een beetje verder zoeken kwam ik op https://www.amazon.de/dp/B07J5FFLFD/...a-e72576fa63c5

Nu sinds ik die gezien heb blijft deze in mijn hoofd zitten, echter, wat denken jullie als ervaringsdeskundige hier van?

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Ik heb zon steak griller in Dld gekocht voor een kleine 300 euro. Die had een temp. van 900 graden. Ze werken super voor een steak, dat is zo. Het is echt voor High and fast, dus voor een goede steak. In het begin heb ik hem een paar keer gebruikt, momenteel staat hij bij een broer van me. Dat zegt eigenlijk genoeg.
    Maar zoals ik al zei, voor een steak werkt het prima.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Mucking up the keyboard with sauce
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Volgens mij heeft pitmaster X ook ooit zoiets gereviewd. Maar wat Eigenhymer zegt, is wat beperkt in mogelijkheden. De goedkoopste aan te raden gasser is volgens mij een wga op gas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    WGA met gietijzeren roosters,WGA op gas met grillgrates, Primo oval Xl met grillgrates en heatermeter, Weber performer 47, Action kamado.
    Barbecue may not be the road to world peace, but it's a start. Anthony Bourdain

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Doordeweeks op kolen is toch ook super snel? De kolenstarter heeft ze op temp in 5 min en dat is sneller dan mijn oven. Persoonlijk zou ik gewoon kiezen voor ren goeie kolen BBQ erbij. Dat geeft tenminste meer smaak mee dan een gas.

Persoonlijk vind ik een gas BBQ bijna identiek aan de indoorpit maar dan met grillstrepen. Ik BBQ ook wel door de weeks maar dan op de weber.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Blinde smaakproeven tonen nochtans aan dat barbecueen op gas of kolen geen verschil uitmaakt. Bij roken zou gas er dan wel weer voor zorgen dat het vlees een lichte bacontoets krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
    WGA met gietijzeren roosters,WGA op gas met grillgrates, Primo oval Xl met grillgrates en heatermeter, Weber performer 47, Action kamado.

Mucking up the keyboard with sauce Tijgernootje's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2018
    Post Thanks / Like
    Op gas willen Qén is zeker geen vloeken in de kerk hoor,doe t zelf ook nu al enige tijd en heb r geen spijt van.
    En dat is waar t voor mij omdraait,gebruik wat voor jouw t grootste gemak oplevert,jij moet met de resultaten van t rooster leven,niet een ander
    Odc 480 Gas BBQ,Basterd cast iron pan,ikea fantast thermometer en 2 lidl thermometers.

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    voor hot and fast zou ik dan ook gewoon een rooster op een starter leggen voor mijn steaks
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like

Leuk speeltje of toch niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brecht_van Bekijk Berichten
    Blinde smaakproeven tonen nochtans aan dat barbecueen op gas of kolen geen verschil uitmaakt. Bij roken zou gas er dan wel weer voor zorgen dat het vlees een lichte bacontoets krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
    Kan ik mij bijna niet voorstellen. Als ik een beetje betere kolen koop met een authentieke smaak dan proef ik wel degelijk de kolen. Als we het hebben over geurloze kolen, wellicht niet. Maar ik ben van mening dat ik wel degelijk verschil proef tussen mijn weber en binnen pit. Anders zou ik ook zeker niet al die moeite doen om te gaan bbq’en als ik dezelfde smaak senstatie zou krijgen op gas?

Heet! QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Pier's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brecht_van Bekijk Berichten
    Waar vind ik dat? Ik vind wel een paar smaaktesten die wel smaakverschil aangeven...
    Zoals o.a. deze en deze
    Laatst gewijzigd door Pier; 25-06-19 om 22:14.
    Weber Master Touch GBS 57 / Weber Go Anywhere / Foshan Nenghua 37
    (grow your own chillies)

Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niettemin Bekijk Berichten
    Kan ik mij bijna niet voorstellen. Als ik een beetje betere kolen koop met een authentieke smaak dan proef ik wel degelijk de kolen. Als we het hebben over geurloze kolen, wellicht niet. Maar ik ben van mening dat ik wel degelijk verschil proef tussen mijn weber en binnen pit. Anders zou ik ook zeker niet al die moeite doen om te gaan bbq’en als ik dezelfde smaak senstatie zou krijgen op gas?

Binnen pit en en gasbbq vergelijken is wel wat ver gegrepen toch. Goed gecarboniseerde kolen geven nu eenmaal geen smaak af. Wat wel smaak afgeeft zijn vleessappen en vet dat in de kolen drupt en verdampt waardoor er rook onstaat. Bij een gasgrill is dit inderdaad wel wat minder aangezien gasgrills meestal wat minder heet branden dan kolen. Bij low en slow en indirect is dit ook niet van toepassing aangezien je vlees niet boven de kolen ligt, dus er geen vet en vleessappen in de kolen druppen. Dus geen rook hiervan. Het enige wat nog wat smaak kan afgeven zijn enkele slecht gecarboniseerde stukken houtskool. Mijn weten is het toch meer gebruikelijk om rookhout toe te voegen om rooksmaak te creeeren dan op zoek te gaan naar slecht gecarboniseerde stukken houtskool.

Het grootste verschil tussen een gas en houtskool bbq is de temperatuur die behaald kan worden, er zijn maar weinig gasQs die een erg hoge temperatuur kunnen halen, bij een kolenQ is dit gewoon een kwestie van genoeg kolen en genoeg zuurstof maar dit doet men enkel voor pizza's of stukken vlees te searen. Alhoewel er ook al Q zijn met searbranders die een 300 graden halen. Welliswaar op een klein oppervlak dan.

@Pier, het was een test van the good housekeeping, gedaan in 1998. Het artikel heb ik ooit zien passeren op een amerikaans bbq forum maar ik vind dit nu niet meer terug. De ganse conclusie was eigenlijk dat het niet de kolen op zicht waren die meest verantwoordelijk waren voor de smaak maar de hogere temperatuur van de kolen die de sappen deed verdampen. Maar met een gasbbq kon je deze smaak ook halen mits gebruik van rookhout. De smaak is dan wel niet identiek maar er zijn toch maar kleine verschillen. Eigenlijk is de hoofdconclusie dat iedereen gebruikt wat hij prefereert en mits de juiste technieken je toch een top resultaat haalt. Dus er is geen goed en slecht in dit ganse verhaal.

Voor de mensen die graag nog wat lezen hierover: https://amazingribs.com/ratings-revi...harcoal-vs-gas
    (Erg mooie site trouwens over de mythe's in het barbecueen met veel wetenschappelijk onderbouwde theorieen.)

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Forum Rechten