BGE vuurrook
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 12 van de 12

Onderwerp: Lasagne en lookbroodjes in de kamado

Going whole hog henkverhaar's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2012
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kefje Bekijk Berichten
    Staat zeker op de planning, ik draai zoiezo ook regelmatig mijn eigen spaghetti dus zal zeker ook nog eens de lasagne zelf maken van scratch en op de q mieteren
    Echter tijd is altijd een issue met 2 kids en een meer dan voltijdse baan voor ons beide hier.
    Lasagne kost minder tijd dan spaghetti (even ervan uitgaande dat je hier in feite ghitarra of fettucine bedoelt - dunne pastarepen gesneden uit een vel - en niet spaghetti uit een extruder), want je hoeft alleen de vellen maar te rollen. Die hoeven niet te drogen, en ik kook ze ook nooit voor - ze gaan zodra ze op dikte zijn in de schaal - de saus is nat genoeg om de vellen in de oven gaar te koken. Het rollen kost alles bijelkaar een half uurtje of zo, maar dat kan tijdens het garen van de saus, en kost dus geen extra tijd. De pasta zelf maken (het deeg) gaat in een flits - dat moet je niet met de hand willen doen, daar heb je een keukenmachine voor. 350 g semolina (of 175 g semolina en 175 vers gemalen volkorenmeel (Mockmill)) in de Magimix, 3 eieren erbij, mixen, scheutjes water erbij tot het een stevig deeg wordt ('comes together' zeggen de engelssprakigen), en even het mes laten draaien. De deegbal die vormt komt tussen de centrale as van het mes en de wand te zitten en wordt als bal gerold. Dat is kneden genoeg. Daarna even stretchen op een kneedtafel en in vier stukken verdelen. elk stuk is voldoende voor een pastamaaltijd voro 2 personen. Voor een lasagna (eten wij 3 dagen van) gebruik ik twee stukken. Het deeg maken kost zo nog geen 5 minuten. Daarna even laten rusten en het kan in de lasagnaroller verwerkt worden. Tijdens het rollen regelmatig met wat bloem bestuiven tot het de juiste consistentie en vochtigheidsgraad bereikt (is voor lasagna overigens minder belangrijk dan voor het snijden van fettucine of tagliatelle). Het regelmatig rollen is voldoende om het deeg goed te kneden en gluten te ontwikkelen.
    Zeepopera?
    Henk's Scheerkraam, home of the famous Dutch Moss Shaving Soap and ASB

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Lasagne kost minder tijd dan spaghetti (even ervan uitgaande dat je hier in feite ghitarra of fettucine bedoelt - dunne pastarepen gesneden uit een vel - en niet spaghetti uit een extruder), want je hoeft alleen de vellen maar te rollen. Die hoeven niet te drogen, en ik kook ze ook nooit voor - ze gaan zodra ze op dikte zijn in de schaal - de saus is nat genoeg om de vellen in de oven gaar te koken. Het rollen kost alles bijelkaar een half uurtje of zo, maar dat kan tijdens het garen van de saus, en kost dus geen extra tijd. De pasta zelf maken (het deeg) gaat in een flits - dat moet je niet met de hand willen doen, daar heb je een keukenmachine voor. 350 g semolina (of 175 g semolina en 175 vers gemalen volkorenmeel (Mockmill)) in de Magimix, 3 eieren erbij, mixen, scheutjes water erbij tot het een stevig deeg wordt ('comes together' zeggen de engelssprakigen), en even het mes laten draaien. De deegbal die vormt komt tussen de centrale as van het mes en de wand te zitten en wordt als bal gerold. Dat is kneden genoeg. Daarna even stretchen op een kneedtafel en in vier stukken verdelen. elk stuk is voldoende voor een pastamaaltijd voro 2 personen. Voor een lasagna (eten wij 3 dagen van) gebruik ik twee stukken. Het deeg maken kost zo nog geen 5 minuten. Daarna even laten rusten en het kan in de lasagnaroller verwerkt worden. Tijdens het rollen regelmatig met wat bloem bestuiven tot het de juiste consistentie en vochtigheidsgraad bereikt (is voor lasagna overigens minder belangrijk dan voor het snijden van fettucine of tagliatelle). Het regelmatig rollen is voldoende om het deeg goed te kneden en gluten te ontwikkelen.
    Blijkbaar ook een doorwinterde pasta draaier Ben het helemaal met je eens dat het inderdaad minder tijd kost voor lasagne dan voor de chitarra of "Spaghetti" te draaien, echter zal er thuis sneller toch de fettucini of chitarra gedraaid worden omdat de kids, raar maar waar, geen fan zijn van Lasagne.

Vroeger werkte ik ook in de cutter (magimix) maar daar vond ik het deeg toch niet consistent genoeg uitkomen veel te elastisch maar wel snelste methode, waardoor ik toch terug met de hand ben beginnen kneden, onmiddellijk merk je wel dat de drempel om zelf te maken terug de hoogte in schiet, daarom toch maar een goede keukenrobot aangeschaft en dus nu terug in de keukenrobot maar dan met een kneedhaak ipv mes, no stress perfect resultaat en snel (minder snel dan cutter) maar wel alles mooi opgenomen en goede consistentie.

Ik probeer meestal ook de avond op voorhand het deeg te maken en hem flink te laten rusten, dan is het resultaat toch ook weer merkelijk beter, maar meestal is het gaan met die banaan en draaien als een getraind aapje aan een orgel en daarna direct de pot in

Forum Rechten