BGE vuurrook
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 29

Onderwerp: low & slow, materiaalkeuze

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    Dec 2018
    Post Thanks / Like
    Alles hangt er van af wat je wil maken.

Op mijn "large" kamado kan ik probleemloos 2 zalmhelften op een plankje klaar maken, 3kg spek lukt ook, en een varkensnek van een kilo of 5 lukt ook.
    Maar met kippenvleugeltjes ligt die al snel helemaal vol.
    Ribben: 6 stuks passen makkelijk, 7 of 8 gaan ook nog lukken als ze niet extreem lang zijn.

Als je voor een UDS wil gaan, die vind je ook kant en klaar op Marktplaats voor weinig.

Een dikke meerwaarde is een controller voor de lange sessies. Geen overshoots, en je kan een stuk rustiger werken.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Dat ligt idd een beetje aan het menu maar je kan aardig wat kwijt hoor op een kamado. Een uds kun je bv weer meerdere roosters inhangen, net zoals je in een wsm hebt maar voor een kamado zou je weer een verhoger erbij kunnen nemen, als je het een beetje inpland en eventueel wat voor werkt kun je zomaar voor een man of 20 (misschien wel meer) koken op je kamado.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielss055 Bekijk Berichten
    Let op dat de Auplex “kaal” geleverd wordt. Dat wil zeggen zonder platesetter en aspook.
    Tel die erbij op en dan is het prijsverschil met de Grill Guru minimaal en krijg je bij de Grill Guru ook nog eens 3 jaar extra garantie en bewezen goede service van 200 Fahrenheit/Harlem bbq.
    auplexkamado.nl is ook Harlem BBQ. Leveren tegenwoordig ook geen Auplex meer, ondanks dat de naam dat wel doet vermoeden. Willen denk ik liever voor meer geld de Grill Guru leveren, terwijl die bijv qua dikte keramiek minder is.

Ik denk dat je zowel met een watersmoker als een uds als een kamado goed uit voeten zou moeten kunnen. Zou gewoon wat rond gaan kijken waar je het beste gevoel bij hebt.
    Kamado met een rooster van 45-50 cm kan je met een goede planning zeker voor 15 mensen eten op bereiden, maar ligt er zoals anderen ook zeggen wel aan wat je bereidt. Met kleiner spul (moinkballs, kippenvleugels) ligt je rooster sneller vol omdat je minder ver de hoogte in gaat. Dan is het wel een aanrader om een verhoger te gebruiken. Maar combineer je met grotere stukken vlees dan vul je daar al snel meer monden mee dus dan is het goed te doen.
    Auplex kamado 21" - Outdoorchef City Charcoal

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jan 2018
    Post Thanks / Like

En daar past nog zo'n rooster onder. Qua gebruiksgemak, op 110° laten komen en gaan slapen, zo gaat dat hier. Afhankelijk van de weerelementen regel ik de kranen en dan blijven die zo staan voor 18 uur UDS is minder zuinig, maar als je daar moet naar kijken... Voor 100 euro heb je er eentje. Da's 350 kg kolen extra in vergelijking met de kamado. In jouw geval zou ik altijd voor de UDS gaan. Moest je nog geen gasbbq gehad hebben de kamado. Maar die heb je. Tis veruit het coolste wat ik staan heb vind ik. 10-15 personen is een makkie met 2 roosters die je kan vol leggen.

Pitmaster Jarwin's Avatar
    Ingeschreven
    May 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hannes_1990 Bekijk Berichten
    Ik had nog niet nagedacht over een UDS. Ben namelijk niet de handigste, maar als het echt niet moeilijk is, is dat wel het overwegen waard.
    Hoe zou ik het gebruiksgemak van zo'n UDS moeten vergelijken met de watersmokers of de kamado's? En hoe verhoudt het verbruik van de drie verschillende types zich? Is er één die merkelijk meer of minder kolen verbruikt?
    Het gaat voornamelijk om porties voor zo'n 5-6 personen te maken, maar af en toe wel uitschieters tot 10-12 personen (vrienden of familie op bezoek). Heb ik dan voldoende ruimte op een kamado of hoe doen jullie dat?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hannes_1990 Bekijk Berichten
    Ik had nog niet nagedacht over een UDS. Ben namelijk niet de handigste, maar als het echt niet moeilijk is, is dat wel het overwegen waard.

Ik ben ook niet de handigste maar is toch goed gelukt. En erg leuk om te doen en daarna je eigen creatie te zien roken.

Linkje met verslag mocht je geïnteresseerd zijn.
    https://r.tapatalk.com/shareLink?url...2&share_type=t

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Going whole hog I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Het lijkt me toch wel echt gaaf inderdaad om zelf zo'n ding in elkaar te zetten en er dan mee aan de slaag te gaan. Dat is echt wel trots zijn op jezelf!
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jan 2018
    Post Thanks / Like
    En die kranen, dat hoeft niet he. Een rooster a la weber kan evengoed, als je maar de zuurstof weet af te knijpen. Gewoon zien dat je een kaal vat koopt waar bv voedingswaren hebben ingezeten, geen olie, dan vermijd je dat uitbranden en opschuren. Ik kocht mijn vat via marktplaats, in Gouda. Daar zaten zakken lijm in. En als kolenmand gebruik ik een oude pasta pot. De binnenste pot met gaten.

Ingeschreven
    Jun 2019
    Post Thanks / Like
    Wauw Jarwin, knap!!
    Ik heb wel zin gekregen om aan zo'n UDS te beginnen.
    Misschien een domme vraag, maar moet er geen schuif in gemaakt worden om kolen bij te vullen of as weg te doen?

Een voorlopig low budget boodschappenlijstje lijkt:
    - 1 vat: ±€20
    - 1 kolenmandje: gratis (ik dacht aan een trommel van een oude droogkast of wasmachine)
    - 1 rooster: ±€25 http://www.barbecueparadijs.nl/barbe...rooster-57-cm/
    - 1 heat deflector ±€15 https://www.ikea.com/be/nl/p/stockho...taal-10345247/ (of als jullie een ander alternatief hebben)
    - 1 thermometer: ±€5 via aliexpress
    - 3 handvaten: ???
    - hittebestendige verf: ±€20
    - wat materiaal (CV buis, kogelkraan, moeren ...) ±€20-25

Dan kom ik net boven de €100, of ben ik nog iets essentieel vergeten?

Pitmaster Jarwin's Avatar
    Ingeschreven
    May 2017
    Post Thanks / Like
    Thnx.

Vat was met verzenden 35 euro volgens mij.
    Kogelkranen heb ik 3 a 12 euro per stuk voor 22mm pijp.
    Hitteschild heb ik nooit gebruikt omdat je er ver genoeg boven zit. Sommige mensen gebruiken het wel en zetten er een bak water op om de temp beter te kunnen controleren maar hier had ik na een paar keer oefenen geen moeite mee.
    Kolenmandje wat ik had gemaakt kon ik zeker 20 uur op 110 mee stoken zonder bij te vullen. En voor de as had ik een dienblad eronder liggen. Optillen en de kliko in.

Roosters had ik van de cranenbroek voor 3 of 4 euro per stuk

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Ik volg dit even
    Al direct een vraag: Waarom staan de kranen van de luchtinlaat meestal op boven naar omhoog?
    Is dit zuiver uit ergonomisch opzicht zodat je je niet hoeft te bukken om ze te bedienen?
    WGA - Weber MTP

Forum Rechten