BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Temperatuur regelen Kamado Mini

JohanPG's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2019
    Post Thanks / Like

Temperatuur regelen Kamado Mini

Sinds kort ben ik in het bezit van de kleine Kamado van dr Action. Een degelijk apparaat dat voor mij op dit punt prima is van formaat.

Bij de Weber had ik het regelen van de temperatuur eindelijk redelijk onder controle. Nu heb ik onlangs geprobeerd ribs te maken volgens de 3-2-1 methode. Ik heb een snake gemaakt zoals ik dat ook bij de Weber deed. Een dubbele laag kokos briketten netjes in een C-vorm. Wat briketten in de starter en een aantal toegevoegd om de snake op te starten.
    Al gauw liep de temperatuur flink op tot 200 graden en was het niet meer te doen om hem lager te krijgen. Alle schuiven dicht mocht eigenlijk niet baten, ook niet na wat langer wachten.

Natuurlijk is het een kleine ruimte die snel vult met warmte, dus misschien te veel briketten uit de starter toegevoegd.

In de volgende poging, afgelopen weekend, heb ik wederom een snake gebouwd. Deze keer een enkele rij kokos briketten. Hierbij twee gloeiende briketten gevoegd om hem op te starten. De thermometer op de deksel gaf al gauw aan dat hij op ca. 110 graden zat. Daar bleef hij rond schommelen, dus heb ik mijn stuk vlees, een stuk buikspek van ca. 600 gram, erop gelegd.
    Na ruim twee en half uur bleef de kerntemperatuur op zo'n 60 graden zitten. De deksel gaf toch nog steeds rond de 110 graden aan. Na ruim drie uur nog geen vordering in de kerntemperatuur. Die bleef steken op 57.
    Schuifje open of dicht deed eigenlijk niet veel.

Uiteindelijk heb ik wat briketten in de starter gedaan en deze toegevoegd. Gevolg; een zeer snel stijgende temperatuur. Dit is natuurlijk niet helemaal zoals het hoort.

Doe ik er verkeerd aan om een snake te maken in de Kamado en zou ik hier voor een andere methode moeten kiezen? Kan het zijn dat de temperatuur die vanaf de deksel af te lezen is niet accuraat is en zou ik dus naast de thermometer in het vlees beter ook een losse thermometer naast in het vlees leggen?

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    in de kamado maak je geen snake
    en liefst ook geen briketten , maar gewoon houtskool (in de mini wat kleinere stukken )
    kamado vullen , en dan 1 wokkel of aanmaakblokje er in de midden op leggen
    in het begin schuiven open , na minuut of 10 als je wokkel op is en je wat gloeiend houtskool hebt ga je knijpen
    onder nog maar max 15% open als je laag in temp wil
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Rooksnuiver I survived the zone KoenR's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Werk zelf nog maar kort met kamado’s maar idd houtskool is het enige wat erin gaat bij mij! Mijn small is moeilijker te regelen dan de large, op zich goed te regelen maar owee als je de temp door laat schieten door bijv de deksel te lang open te houden dan stijgt de temp zeer snel en is nauwelijks te temmen t.o.v. de large!

Oppassen dus maar na een paar keer spelen lukt het prima en blijft ook de small uren lang op temp
    Enjoy life as much as possible, easy bbq with a good glass of rum coke helps a lot 😎

Bastard Large - Grill Guru Small - WGA
    KipGrill - Locarno Rookoven

JohanPG's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2019
    Post Thanks / Like
    Zo simpel kan het zijn dus, verkeerde brandstof is al niet zo'n goede start!
    Komende week even een weekje er tussenuit, maar de week daarop volop tijd om de temperatuurregeling onder controle te krijgen bij gebruik van houtskool.
    Ik houd jullie op de hoogte van het eerste testresultaat!
    Light 'em up!

Forum Rechten