BGE vuurrook
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: To rest or not to rest

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like

To rest or not to rest

Ik zie regelmatig langskomen dat mensen hun vlees eerst laten rusten alvorens het op te eten.
    Nu heb ik altijd geleerd heb dat het "rusten" van vlees geen positief effect heeft op het vlees.
    Tenminste, niet meer dan dat deze koud word en daardoor de gesmolten vetten stollen (minder vloeibaar worden),
    waardoor er soms gezegd word dat er meer sap in het vlees blijft zitten.
    (wat dus niet zo is, tests laten zien dat het eerder andersom is, en daarmee het rusten van vlees eigenlijk tegenwoordig not-done meer is)

Daarnaast ben ik altijd nog wel even bezig met presenteren, naar de tafel brengen, spullen aan kant leggen, etc.,
    waardoor er sowieso al een paar minuten tussen zitten alvorens het serveren.
    Hiermee krijgt het vlees dus wel iets van rust tijd, maar geen 10min. of langer zoals ik wel eens lees.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn en of men wel eens getest heeft of men verschil merkt als je bewust gaat experimenteren hiermee.
    Grill it with fire!

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Redchilly Bekijk Berichten

Daarnaast ben ik altijd nog wel even bezig met presenteren, naar de tafel brengen, spullen aan kant leggen, etc.,
    waardoor er sowieso al een paar minuten tussen zitten alvorens het serveren.
    Hiermee krijgt het vlees dus wel iets van rust tijd, maar geen 10min. of langer zoals ik wel eens lees.
    Ik doe meestal hetzelfde. Laat het wel even rusten maar zeker niet met de timer ernaast. Vlees van de Q, even onder wat alu folie en tegen de rest op het bord ligt/klaar is snij ik het vlees aan.

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Ik wacht niet echt. Ik zet het neer en begin eerst het bord klaar te maken om dan het vlees aan te snijden.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Flipflopper I survived the zone nielss055's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Ik heb het ooit getest met 2 ribeye steaks, maar proefde ook geen verschil, behalve dat degene die gerust had kouder was dan degene die niet gerust had.
    Toch doe ik het meestal wel. Waarom? Omdat iedereen het doet en het ooit als "zo moet het" is bestempeld.
    Met een vlammende groet,

KJ Classic II | OTX 57 | SJ 37 | Mini WSM | WGA | KipGrill | Mini kamado
    Trots lid van het Barbekoeiers vriendenteam

Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caeyers Bekijk Berichten
    Ik zag dat het het bekende filmpje is van Heston.
    Geen idee of het representatief is als iemand op een stuk vlees gaat staan, maar het laat inderdaad precies zien waarom ik niet laat rusten.
    het stuk vlees wat ze direct pletten geeft veel meer sappen dan de afgekoelde variant, en sappig is nu net wat ik lekker vind.
    Grill it with fire!

Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caeyers Bekijk Berichten
    Ik zag dat het het bekende filmpje is van Heston.
    Geen idee of het representatief is als iemand op een stuk vlees gaat staan, maar het laat inderdaad precies zien waarom ik niet laat rusten.
    het stuk vlees wat ze direct pletten geeft veel meer sappen dan de afgekoelde variant, en sappig is nu net wat ik lekker vind.
    Grill it with fire!

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    @Redchilly, als je de steak dus meteen snijd zal er meer sap uitlopen dan als je het even laat rusten, dat sap krijg je er niet meer in. Da's volgens mij ook de strekking van het filmpje. Je kan het er natuurlijk wel overheen gooien dan heb je het ook maar ik laat steaks wel altijd even rusten, hoe dikker de steak hoe langer de rusttijd maar zelden langer dan 10 minuten. Hoe langer ik het wil laten rusten hoe eerder ik hem eraf haal omdat hij nog wat door gaart tijdens het rusten en ik hem wel graag rose wil. Koud zijn ze echter nooit als ik ze op tafel zet. Ik heb een picanha eens zonder rusten aangesneden op vakantie omdat iedereen liep te muiten dat ze honger hadden en die liep model leeg, dat was echt zonde, je giet het vocht er dan wel overheen zodat je toch nog wat hebt maar ik vond het toch droger als dat ik hem wel laat rusten. Of dat met een 2 cm dikke steak ook gebeurt weet ik eerlijk gezegd niet aangezien ik ze altijd even laat rusten sinds de picanha.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Ik snap wat je bedoeld @FSX81
    Echter heb ik vanaf de eerste keer dat ik dat filmpje zag de gedachte gehad dat ik aan tafel het sap er uit zou persen,
    zulke botte messen heb ik niet
    En dan nog, als je sap uit een sinaasappel perst en bij de ene komt er 5 keer zo veel uit dan bij de andere, welke is dan sappiger?
    Wetende dat als ik de sinaasappel doorsnijd, niet meteen al het sap er uit loopt.
    Maar als ik ze ga persen om te kijken waar het meeste sap in zit wint toch echt die waar het meeste uit komt onder een pers.

Daarom snap ik niet zo goed wat Heston wilde aantonen, in mijn optiek laat hij precies zien waarom je niet moet laten rusten.
    Grill it with fire!

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Ik voel een testje aankomen Gert-Jan (met steaks dan, volgens mij loopt je sinaasappel zo leeg op je rooster)
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Forum Rechten