BGE vuurrook
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Onderwerp: Eerste keer Brisket

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like

Eerste keer Brisket

Hij stond al een tijd op mijn to-do list, en deze Hemelvaartsdag was een mooie gelegenheid eindelijk eens een Brisket te bereiden.
    De aanzet was mede omdat een goede vriendin een bijna 6kg zware brisket aanbood die ze nog had liggen en ze helaas wegens omstandigheden haar BBQ hobby gestaakt heeft.

Na het bekijken van diverse Youtube filmpjes begonnen met het trimmen van de lap vlees en na een kleine kilo "afval" het overgebleven deel in de rub gezet.
    Voor het diner hadden we afgesproken met familie die absoluut niet van pittig houden, dus gekozen voor de licht zoete "Good Shit" rub.

Woensdag avond was het dan zo ver, mijn UDS aangestoken met een goed gevulde kolenmand met 107C als gewenste dome-temp en rond 11uur is het vlees er op gelegd.
    De kerntemperatuur schoot in een half uur ruim 30 graden omhoog, maar na het verplaatsen (lees, niet meer aan de andere kant er uit laten steken ) van de probe klopte te temperatuur beter met de verwachting
    Dome temp bleef iets hoger dan gewenst, maar bleef binnen de marge. (target was 107C, zat het eerste stuk gemiddeld op 115C, steeds meer knijpen in de luchttoevoer, maar de dome zakte erg langzaam)
    Opgelet dat de lucht uitlaat in de deksel niet pal boven vlees uit kwam, en deze iets meer richting de point geplaatst.

Rond 2u 's nachts voor het eerst gekeken en omdat ik wat droge plekjes zag ook een beetje gesprayd (water met bourbon, omdat het zo lekker ruikt )
    Omdat ik vond dat ik moest sprayen heb ik de wekker gezet op 5u (3uur na de eerste spray), maar dankzij de snooze functie is dat ongeveer half 6 geworden.
    Telefoon naast mijn bed dus toen ik wakker genoeg was om informatie op te nemen de app geopend om de temperatuur status te checken.
    Oeps, app geeft geen temp weer dus voldoende adrenaline om binnen 2 minuten in de tuin te staan.
    Loos alarm, ik had de app gewoon niet genoeg tijd gegeven om te connecten, het Fireboard bleek prima te werken en te registreren.
    De splitsing van de data is dan ook omdat ik in de paniek met een slaperig hoofd de app afsloot om deze opnieuw op te starten (de tijd loopt dan ook met 1 missende minuut door )
    Ook nu een paar plekjes die op het oog wel wat extra vocht konden gebruiken, dus inderdaad weer sprayen en de wekker op 3 uur later gezet.

Rond half 9 nog een keer sprayen en 3 uur daarna toch maar ingepakt.
    Even voor 3uur gaf te kern 88C aan maar ik vond hem nog niet soepel genoeg.
    Een half uurtje later op 89C toch maar er af gehaald en in de koelbox gelegd met handdoeken er omheen.

Half 7 waren alle gasten aanwezig en heb ik hem aangesneden.
    Op de flat was er inderdaad een stukje wat redelijk droog was aan de binnenkant, maar de gasten waren dat niet met me eens.
    Misschien ben ik te kritisch op mezelf, of waren zij te lief voor me, maar uiteindelijk was wel bijna alles op.
    Met het aantal gasten en de hoeveelheid vlees had ik niet verwacht dat we zo veel zouden eten
    De pull-test voldeed overigens perfect aan wat ik in de filmpjes gezien had. Stevig genoeg om een plak op te tillen, maar met een klein beetje vasthouden viel hij helemaal uit elkaar.
    Dichter bij de point was het vlees heerlijk sappig, als hij helemaal zo was zou ik ook 100% tevreden zijn, mooi doel voor de volgende brisket

Ernaast had ik aardappel in zoutkorst gemaakt en de spitskool naar recept van Jord (laatste boek), zoals ik die al eerder gepost heb (dit keer geen foto's van de kool)

Grill it with fire!

BBQ freak gitanoiwan's Avatar
    Ingeschreven
    May 2013
    Post Thanks / Like
    ziet er iig erg lekker uut, had ik wel gelust

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    brisket ziet er top uit , blijft een mooie om te doen !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Hibachi
    Ingeschreven
    Mar 2019
    Post Thanks / Like
    Ziet er heerlijk uit! Lekker!

Goede wekker zo'n adrenalinekick

Going whole hog
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Die had hier zo op tafel mogen verschijnen, dan was het ook opgegaan. Ziet er echt mals en sappig uit!
    Kamado Joe Classic ll / WGA / Cook King Fire bowl Bali met grillring /een rode MK3 Thermapen en nog een hele berg onmisbare zaken, waaronder inmiddels zo’n 10 bbq kookboeken.

Mucking up the keyboard with sauce Meeting the Parents
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    QtB Topdog
    I survived the zone
    houtskooltje's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Post Thanks / Like
    Dat maakt zo’n brakke nacht wel waard, ziet er goed uit.
    Mezelf er misschien ook maar eens aan wagen, staat nog steeds op de to do...
    ODC Kensington 57 ~ BGE Large ~ Weber 47 Compact ~ BGE Minimax ~ Rookton rvs ~Igrill ~ Thermapen ~D.O. ~ buitenkeuken met flesopener ~ UDS 100L ~ Driepoot

Vuurwerk Burnt the End
    I survived the zone
    Dion's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Lekker man!!

Heb je geen burned ends gemaakt?

Kolenschepper I survived the zone XJRBear's Avatar
    Ingeschreven
    May 2019
    Post Thanks / Like
    Ziet er goed uit

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    XJRBear, Lid van het BAD-BBQ team.

Cadac Patio living, WOT 47cm. , WGA, WSJ. UDS 200 ltr., Patton little egg, Oklahoma smoker, Pizzaoven/smoker en meerdere DO's. Temp inkbird IBT-6X Igrill mini en Ebro TFX 410.

Going whole hog QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Redchilly's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dion Bekijk Berichten
    Lekker man!!

Heb je geen burned ends gemaakt?
    Nee, met een paar drukke kids op bezoek en familie die vraagt "wat doe je, hoe doe je dat, waarom die je dat zo, oh wat een groot mes" etc. was dat er bij ingeschoten
    Achteraf wel jammer, anders had ik hem kunnen insturen voor de titel bedenk ik nu.
    Grill it with fire!

Vuurwerk Burnt the End
    I survived the zone
    Dion's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Redchilly Bekijk Berichten
    Nee, met een paar drukke kids op bezoek en familie die vraagt "wat doe je, hoe doe je dat, waarom die je dat zo, oh wat een groot mes" etc. was dat er bij ingeschoten
    Achteraf wel jammer, anders had ik hem kunnen insturen voor de titel bedenk ik nu.
    Volgens mij is een brisket maken voldoende voor de titel hoor @Admin ff berichtje doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Forum Rechten