BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: (Sate) Marinade

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like

(Sate) Marinade

Ik heb een vraag over het marineren van vlees, ik heb toevallig zelf 2 dagen gelden hier varkenshaas in de sate marinade gezet, en had dit vorige keer ook al eens en net bij het proeven merkte ik dat deze een stuk minder mals is dan als ik dit heel kort of niet marineer. Nou is dit natuurlijk te verklaren door o.a. het limoensap in de marinade wat natuurlijk voor enige garing zorgt al. Uiteraard zit de smaak er al wel flink in van de marinade, maar wat weegt nu op en wat is wijsheid? Ik las laatst hier in een topic over het treffen geloof ik dat de sate ook 2 dagen in de marinade stond al. Hoe doen jullie dat?

Juist voor duurdere of malse stukken minder lang marineren? Of juist dat op de koop toe nemen? Mijn doel was nu om een natuurlijk zo mals mogelijke sate te hebben maar toch goede smaak, maar ik merk dus echt dat daadwerkelijk een kort gemarineerde natuurlijk veel sappiger/minder taai is dan een lang gemarineerde. Smaak natuurlijk idem dito.

Daarom mijn vraag hoe jullie hier over denken of meningen. Ander idee zou natuurlijk zijn malse/duurdere stukken kort marineren en goedkope / taaiere stukken langer, ook logisch natuurlijk maar benieuwd naar de meningen hier.

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Ik marineer vaak 2 a 3 dagen , zonder citroen of limoensap
    Altijd malse saté, ik gebruik bijna altijd varkenshaas
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Marinade die ik gebruikte trouwens:
    https://www.smulweb.nl/recepten/1431...ade-smultopper

Besef ook inderdaad dat limoen sap hierin natuurlijk voor de garing zorgt, zal wellicht met andere marinades minder van belang zijn. Ook al kan het soms net zoals bij recepten uit India met yoghurt wat ook zuren bevat juist weer voor malsheid zorgen bij kipgerechten. Lastig lastig allemaal

Edit: Kan overigens ook zeker niet spreken van taai vlees of zo, maar ik merk echt wel verschil dus met kort gemarineerd hier en langer. Het is absoluut niet taai natuurlijk, zou ook niet mogen met varkenshaas wat niet te lang gegaard is, maar ik merk echt wel een verschil in structuur er in.
    Laatst gewijzigd door Andrew; 28-05-19 om 14:37.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Ik merk zelf eigenlijk niet dat het vlees taaier word door marineren, gisteren nog varkenshaasje gehad uit de aanbieding die ik heb gemarineerd met cajun kruiden, ketjap, beetje honing, alles in een diepvrieszak met een scheut olie en dat ligt dan een paar uur in de koeling. Die is iets taaier dan een varkenshaasje wat niet in de aanbieding is maar dat ligt puur aan de kwaliteit van het vlees (dat scheelt dan ook ruim de helft in prijs voor eenzelfde gewicht) en niet aan de marinade. 2 dagen doe ik nooit eigenlijk, een paar uurtjes is voor mij lang genoeg. Voor sate gebruik ik 9 van de 10 x kippedijen dus daar merk je dan toch al niet dat het taaier is, wil je dat taai krijgen moet je echt je best doen. Dure stukken vlees marineer ik nooit, dat vind ik echt zonde, ik wil dan het vlees proeven en niet marinade.
    Je zou eens kunnen kijken met een goedkoop en een duurder varkenshaasje of je verschil merkt.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Ik denk als ik dit zo lees dat het echt de limoen dan de boosdoener is in de marinade, die zorgt er natuurlijk wel voor dat de structuur veranderd. Echter als je dan weer de recepten uit india er naast legt waar ze juist zuren gebruiken voor het mals maken van vlees zoals kip filet met yoghurt staat dat er wel weer haaks op. Maar aan de andere kant is het ook weer zo natuurlijk dat als je vis rauw in de zuren gaat leggen/garen dat de structuur ook steviger gaat worden er van. Staat wellicht wat haaks op elkaar maargoed, daarom weet ik het ook niet. Iets voor heston blumenthal misschien om uit te zoeken of te vragen.

Going whole hog
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Hier weer een heel ander inzicht. Mijn vriendin klaagt soms dat het vlees "te mals" is..
    Ik pak vaak procereur of kippendijen idd.
    Ik vind het vooral belangrijk dat hij heel lekker smaakt en een knapperige buitenkant heeft. Malsheid maakt ons minder uit.

Ik zou ook de citroen/limoen een keer weglaten.

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Wellicht een keer een A/B test naast elkaar met en zonder zuur/citroen/limoen inderdaad. Jullie gebruiken ongeveer een zelfde marinade voor sate maar zonder zuur er in dan of?

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    voeg anders de volgende x de zuren pas de laatste paar uur toe , kijken hoe dat bevalt
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Hibachi Bat Diver's Avatar
    Ingeschreven
    May 2019
    Post Thanks / Like
    In ons familie recept voor saté zit wel citroensap (3 tl.) voor 2kg vlees.Het vlees is nooit taai.
    mogelijk marineer je niet lang genoeg.Van mijn oma moest ik minimaal 24 u in de koelkast aanhouden.
    En wij gebruiken altijd fricandeau ipv varkenshaas.
    Laatst gewijzigd door Bat Diver; 30-05-19 om 23:22.
    Modified WGA / Igrill mini

Forum Rechten