BGE vuurrook
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Pulled chicken try-out

Going whole hog I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like

Pulled chicken try-out

Na de recente pulled chicken-post van Dudez was ik vast besloten dit spoedig te gaan maken. Het lijkt me fantastisch lekker en leuke bereiding ook. Binnenkort een hoop mensen over de vloer dus dat lijkt me wel een geschikt gerecht voor dan. Vandaar vandaag eens een try-out met zo'n 3kg kippenpoten/dijen/drumsticks. Vanalles wat proberen dus. De kippen 24h gepekeld met zout en basterd suiker en rond het middaguur op de Q gelegd met een grote brok kersenhout (appel is nog niet droog genoeg naar mijn zin).

De kippies liggen nu lekker in de rook te baden op zo'n 100-110 graden. Ik wil echt een lekkere smaakvolle kip bereiden die zo al echt goed op smaak en een beetje spicy is. Vandaar een wat spicy-chicken rub aangebracht bovenop de provencaalse kruiden (zonder zout) en wat extra paprikapoeder en cayenne.

Ik twijfel echter over wat verder te doen. Wat door het forum gezocht en daar vond ik verschillende keren dat er werd ingepakt met boter/bbq-saus na een aantal uur en dan nog een uurtje verder laten garen. Daarna wat afkoelen en pullen... zou het een succes worden of is het overbodig en kan na het pullen wat bbq-saus door de kip worden gemengd en zou dat ook voldoende zijn?
    Ik was voornemens om na het pullen de velletjes nog even terug op heet gietijzer te leggen om die crispy te bakken en door de kip te kruimelen en dan de volledige schaal even op de Q verder op te waren. Daarna op een broodje met coleslaw en aanvallen.

Mochten jullie raad of advies hebben voor m'n PC; schiet!
    Laatst gewijzigd door Grill Canary; 21-05-19 om 14:45.
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like

Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like

Pulled chicken try-out

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grill Canary Bekijk Berichten
    Ik was voornemens om na het pullen de velletjes nog even terug op heet gietijzer te leggen om die crispy te bakken en door de kip te kruimelen en dan de volledige schaal even op de Q verder op te waren.
    Zo doe ik het altijd. Eenvoudig maar super lekker!

-> en niet zo gierig zijn met je rub .

Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Thanks, dat klinkt goed!
    Ook inpakken met boter/saus/honing of doe je dat niet? Juist garen tot de gewenste kerntemp. en dan laten afkoelen, pullen (met saus?), vellen bakken en serveren?

T.a.v. de rub: ik heb ze natuurlijk al 24h gepekeld, dus was bang dat ze te zout zouden worden anders. Provencaalse kruiden en paprika/cayenne zit meer rijkelijk aan de onderkant van de poten/dijen op de vleeskant.

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like
    Idd opletten met het zout dan.

Ik pak ze niet in nee, tot de gewenste temperatuur garen, pullen en mengen met wat saus en de gebakken vellen.

Maar het is zoals pulled pork, verschillende bereidingen zijn lekker.

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    met de velletjes nog wat bacon meebakken en mee snipperen door de PC is ook lekker
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Going whole hog Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Burnt the End
    I survived the zone
    Hrh's Avatar
    Ingeschreven
    May 2014
    Post Thanks / Like
    Lekker hoor moet ik zeker weer eens maken. Heel eerlijk doe ik zelf eigenlijk vrij weinig aan de kip. Kruiden bereiden en daarna pullen en een sausje toevoegen. Maar wat paintje zegt vind ik een goed idee zal ik ook eens moeten proberen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Weber 57 cm, UDS 57 cm, pizzaring, WGA, Dutch Oven, WSM 57

De Wafeltjes Meneer Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Finger Licking Q III
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Mystery meats Boxtel III
    Seafood Surprise 2014
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Made Big Things on Small Grills III
    Finger licking Q
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    I survived the zone
    EddyDP's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Post Thanks / Like
    Heb eens op een bbq wedstrijd gezien dat ze de velletjes tussen een lukken wafelijzer (wafelijzer met zeer fijn raster) bakten om er daarna een crumble van te maken.
    Laatst gewijzigd door EddyDP; 21-05-19 om 19:50.
    Ik ben niet curieus, maar ik weet graag veel.
    Enne, de beste stuurlui staan aan wal.
    ** 2012-2013 Certified MOINK baller! **

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Ik krijg meteen weer trek van dit draadje!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - DIY RF Offset Smoker - Varkensspit - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 3FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Petromax FE90 - WGA - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set - Feuerhand Pyron

Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Wauuww dit was lekker! Deze komt zeer hoog op de lijst te staan met favorieten. Ontzettend simpel eigenlijk, maar ontzettend lekker!

Na een uur of 6 rook en een kern van boven de 80gr de kippen van het rooster gehaald. Met de tang de uiteinde van het pootje vast genomen en opgetild... de hele poot bleef liggen en ik had enkel het kale bot van het uiteinde vast. Ongelofelijk wat een mals en sappig vlees. Heerlijk fall-off en het pullen was een feestje!
    Hierna de vellen krokant gegrilled en door de kip gemengd met spicy bbq-saus.

Geserveerd met de tafel vol verschillende bbq-sauzen, zelfgemaakte coleslaw, augurk, tomaat en dit alles op zachte broodjes. Echt genieten!

Grate Goods California-hot en Honey Chipotle waren de favorieten!

Een dikke blijvert voor deze malse kippetjes!
    Helaas is er van de 3kg zowat niets over... ofja eigenlijk niet helaas!

Dank voor jullie adviezen en inspiratie!
    Ps. Is het met hele kippen fijner/lekkerder of maakt het weinig verschil met de nu gebruikte poten?

Forum Rechten