BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Ribs, sweet & sticky

Hibachi
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like

Ribs, sweet & sticky

Hoi allemaal.

Sinds wij dit jaar zijn begonnen met het roken van eigen Spare-ribs, hebben we het denk ik 6 keer geprobeerd tot nu toe. Op een Traeger pellet smoker.

Het is eigenlijk elke keer wel gelukt, maar helemaal komen we er niet uit met rubs en sauzen. We maken er steeds een zooitje van zeg maar, maar lekker zijn ze toch.

Afgelopen weekend hebben we van BBQuality "Iberico Buikribs" St Louis cut op de Smoker gehad, deze zijn helaas zo ver doorgebakken dat er meer bot dan vlees was. De eerste keer eigenlijk dat ze echt mislukt zijn. Dat komt ook omdat we de temperatuur niet gemeten hebben.

Wat ons nog niet gelukt is, is de smaak na te bootsen van "Sweet n Sticky" die je bij menig grillrestaurant meekrijgt bij de Spareribs. Honigachtig kleverig zoete ribs. We hebben geëxperimenteerd met boter, bruine basterdsuiker en appelsap. Maar toch elke keer ook een willekeurig spicy rub erdoorheen.

Volgens menig Amerikaanse Youtube videos kun je (kilos) rubs lekker door elkaar heen erover gooien dus dat hebben we maar gedaan.

Onze methode is doorgaans:
    1. Vlees snijden, wij weten nog steeds niet of we met of zonder ketting moeten nemen, en wat er dan af moet. Wij hebben de neiging veel af te snijden.
    2. Smoker op 121 of 135 C, wachten tot de rub niet meer loslaat van de ribs (meestal 2.5 uur, kleine ribs eerder)
    3. Inpakken in folie met appelsap, soms nog wat extra rub of zo en weer op smoker tot kern temperatuur van 95C bereikt is.
    4. Uit de folie, insmeren met saus en 15-30 min op de smoker.
    5. Uit de smoker vrijwel direct eten

Wij hebben rubs:
    - Ankerkraut Sweet Apple Ribs (Oké)
    - Killer Hogs BBQ rub (goed)
    - Kosmo's Q Sweet Honey Pecan (goed, beetje vlak)

Sauzen:
    - Sweet Baby Ray's original (lekker)
    - Stubbs Legendary original (nog niet geprobeerd, waarschijnlijk zelfde?)
    - Kosmo's Q Cherry Apple Habanero Rib Glaze (beetje zuur..)

Wij zijn van plan nog veel meer Rubs en sauzen te kopen, zoals bijvoorbeeld Blues Hog. Ook moeten we eens zelf wat gaan proberen.

Het experimenteren is hartstikke leuk en leerzaam, soms zijn we misschien iets te angstig om wat te proberen. Lang verhaal, korte vragen:

1. Hebben jullie tips voor lekkere zoete plakkerige ribs?
    2. Nog lekkere extra spicy tips?
    3. Wat vinden jullie van onze methode?

Alle tips en feedback is welkom, we beloven ook meer fotos te gaan posten..!

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Sassie's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Post Thanks / Like
    Kamado Joe Classic II & WSM & WGA | °F of °C ?

Going whole hog Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Burnt the End
    I survived the zone
    Hrh's Avatar
    Ingeschreven
    May 2014
    Post Thanks / Like

Ribs, sweet & sticky

Ik ben zelf wel erg te spreken over de blues hogs original sauce. En voor de rest maak ik meestal zelf een sausje (kansas red sauce) en dan zelf toevoegen wat je lekker vind. Als je em zoet en sticky wilt is honing wel de way to go. maar meestal wil ik ze niet al te zoet hebben. Ben zelf fan van iets meer zurige sausjes

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Weber 57 cm, UDS 57 cm, pizzaring, WGA, Dutch Oven, WSM 57

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Ik zou niet veel van je ribs snijden , alleen het vlies , en wat loshangende stukjes
    Ook vind ik garen tot 95 wel erg ver
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Hibachi
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pa1ntje Bekijk Berichten
    Ik zou niet veel van je ribs snijden , alleen het vlies , en wat loshangende stukjes
    Ook vind ik garen tot 95 wel erg ver
    Wij dachten dat desto meer gelijk je het snijdt, desto gelijkmatiger het vlees gaart. Overigens bij een 3-2-1 methode, op 121 (of was het 135) graden, hebben de ribs naar 2.5 en 1.5 uur al 95 graden van binnen. Welke temperatuur vind jij beter dan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hrh Bekijk Berichten
    Ik ben zelf wel erg te spreken over de blues hogs original sauce. En voor de rest maak ik meestal zelf een sausje (kansas red sauce) en dan zelf toevoegen wat je lekker vind. Als je em zoet en sticky wilt is honing wel de way to go. maar meestal wil ik ze niet al te zoet hebben. Ben zelf fan van iets meer zurige sausjes
    Ik vind te zoet ook eigenlijk niet zo heel bijzonder, maar wij willen het gewoon kunnen. Werkend recept onder de riem, voor de liefhebbers (Zoals de kids)

Honing klinkt goed, ik zag ook iets met maple syrup, we gaan het een keer proberen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sassie Bekijk Berichten
    Bedankt, dat gaan we zeker eens proberen! Lijkt een beetje Indonesisch.
    Laatst gewijzigd door DvanV; 21-05-19 om 18:28.

Going whole hog Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Burnt the End
    I survived the zone
    Hrh's Avatar
    Ingeschreven
    May 2014
    Post Thanks / Like
    Gewoon door proberen dat is toch het mooiste. Lekker bezig zijn en alles uitproberen.

Ik moet zeggen dat ik mijn spareribs nog nooit op temperatuur heb gecontroleerd, altijd aan het eind even checken met een sate prikker en de buig test werkt ook goed voor mij. Met een tang aan 1 kant de slap beetpakken en kijken of hij bij het optillen doorscheurt, dan is ie meestal goed. Je kan jet ook goed zien als het vlees wat is terug getrokken van de botten.

Och het is en blijft toch zo’n mooi stukje vlees

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Weber 57 cm, UDS 57 cm, pizzaring, WGA, Dutch Oven, WSM 57

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    ik zou de dome temp eerder op 105 graden houden
    ik pak ze in als het vlees terugtrekt van de botjes en de ribben mooi op kleur zijn (hoeft niet perse 3 uur te zijn)
    inpakken met wat vocht , boter , basterdsuiker wat je wil , tot ze doorbuigen als je ze met een tang oppaktmaar niet breken
    dan nog even met een laksausje terug , alleen maar om de saus even te drogen , ik meet de ribs nooit , maar zal eerder 80 ~85 graden zijn dan 95
    sausje = sap uit het inpakgedeelte , bbq saus (blueshog of stockyard) chilisaus , corn of maple syrop , honing , ketjap , chilisaus , appelazijn , wat je zelf lekker vind
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Going whole hog eddy6844's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Eddy houdt niet van vliesjes. Dus dat is het enige wat eraf gaat. Zelfgemaakte rub erop. Dome 110 tot 120 C. 3 uurtjes in de rook. Dan, afhankelijk van de dikte, tot 2 uur in de boter, lichtbruine bastard suiker, appelsap en honing. Meatside down ingepakt. Dan evt een lakje erover nog een half uurtje ofzo drogen. Inpakken met sweet chili saus is ook een favoriet hier.
    Zonder koffie functioneer ik niet

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Hier ook temperatuur op 105 a 110, vlies eraf en losse stukjes wegsnijden. Meestal 3-2-0,5 . Altijd lekker fall of the bone. Ik vind 120 of 135 wat hoog, kerntemperatuur meet ik nooit bij ribbels, ze zijn gegarandeerd gaar als ze klaar zijn.
    Dat inpakken met sweet chili saus ga ik ook eens proberen @eddy6844
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Going whole hog eddy6844's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Maar dan wel inpakken met boter appelsap suiker honing en chili. En een lakje na met chili saus. @fxs81 dan heb je sweet sticky chili ribs. Denk dat een piri piri saus het ook wel goed zou doen. Maar niet in huize 6844, das veul te pittig voor de rest.
    Zonder koffie functioneer ik niet

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten