BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Spareribs en een lamsrack

Kolenschepper
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like

Spareribs en een lamsrack

Heerlijk weer vandaag voor een lekkere barbecue. Had eerst alleen de ribben gepland maar toen bleek er nog iemand mee te eten, dus had ik snel maar even een lamsrack ontdooid. Ik wist het gelukkig op tijd dus het kon rustig ontdooien.

Wel een uitdaging om beide soorten vlees klaar te maken want ik heb maar 1 barbecue, en dan is zowel grillen als low and slow barbecuen toch wat ingewikkeld.

Ik heb de ribbetjes als altijd volgens 3-2-1 gemaakt, alleen dan wat korter. De lamsrack heb ik met alleen wat peper en zout gekruid en met een reverse sear gemaakt. Eerst tot 48 graden indirect en toen direct grillen tot 58 graden.

Ik hoefde dus alleen op het laatst de temperatuur op te schroeven en dat lukte gelukkig heel aardig, zelfs zonder extra kolen uit een starter erbij te gooien. Bij het uitpakken en moppen van de spareribs heb ik de deksel lekker open gelaten, iets wat ik normaal allen zo kort mogelijk doe. Ook nog even alle luchtschuiven open gezet en alle brandende kolen bij elkaar geveegd, om het vlak boven de kolen zo heet mogelijk te krijgen. De spareribs heb ik daarna uiteraard zo ver mogelijk van het vuur gelegd, maar met een klein hoopje kolen in een BBQ van 67cm ging dat prima. Het was op het rooster vlak boven de kolen al snel 220 graden, goed genoeg om de lamsrack af te grillen. Dus kort tot 58 graden kerntemperatuur gegrild en toen eraf om in folie 10 minuten te rusten.

Het resultaat was echt super lekker. Ik was even bang dat de lamsrack te ver doorgegaard was omdat ik de folie misschien te dicht gemaakt had, maar de garing was perfect medium-rare, helaas geen foto van een doorsnede .

Het was voor het eerst dat ik een lamsrack maakte, maar die gaan we zeker vaker maken. Wat een lekker smaakvol vlees, helemaal geen saus of andere kruiden bij nodig.

Veel recepten zeggen trouwens dat je de botjes helemaal schoon moet maken. Ik had wat van het vlees erop laten zitten en daar had ik geen spijt van. Het vlees tussen en op de botjes is erg vet maar wel heel smaakvol!

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone

Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Dat doe ik ook nooit. Is mooi voor het opdienen maar ik vind de wat sterkere lam smaak ook errug lekker! Ziet er goed uit en een goede middenweg denk ik zo! Heerlijk!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    ziet er prima uit , en een mooie grote Q werkt wel erg prettig !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Pitmaster gitanoiwan's Avatar
    Ingeschreven
    May 2013
    Post Thanks / Like
    ziet er goed uit , is goed gegaan zo te zien ....

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Lekker hoor, die heb je beide goed bereid!!
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Aanjager Back to Skool L&T VIII
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    QtB Topdog
    I survived the zone
    rikbeter's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Post Thanks / Like
    nou daar krijg ik trek van, die plaatjes.
    Gear: Weber Jumbo Joe 47 (2014) ; Weber one touch premium 57 (2014), WGA (2017), Kooki non-stick self-basting barbeque chicken roaster.

forumgenoot van allemaal interessante en creatieve mensen

Killed,grilled and ate Steven Raichlen
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Ziet er heerlijk uit, mooi die lamsrack!
    Kamado Joe Classic ll / WGA / Cook King Fire bowl Bali met grillring /een rode MK3 Thermapen en nog een hele berg onmisbare zaken, waaronder inmiddels zo’n 10 bbq kookboeken.

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Mjammie, zo tegen lunchtijd gaat het er wel in.
    Heerlijk vlees, mooi bereid
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

Mucking up the keyboard with sauce Tijgernootje's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2018
    Post Thanks / Like
    Niks mis mee als ik zo kijk.
    Ga er dan ook vanuit dat alles op is gegaan
    Odc 480 Gas BBQ,Basterd cast iron pan,ikea fantast thermometer en 2 lidl thermometers.

BBQ freak I survived the zone
    Ingeschreven
    Aug 2017
    Post Thanks / Like
    Altijd lekker zo n lamsrackje!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Forum Rechten