BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: KamadoJoe Classic 2 ervaringen en garantie afhandeling / vervangen van de base.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like

KamadoJoe Classic 2 ervaringen en garantie afhandeling / vervangen van de base.

Ik maak deze post om mijn ervaringen te delen met pech gevalletjes en de afhandeling daarvan door KamadoJoe zodat mensen die nadenken over de aanschaf dit mee kunnen nemen in hun beslissing indien gewenst. Sinds iets meer dan een jaartje ben ik dus de gelukkige bezitter van een KJ2 classic. Bij het bestellen van de Q wist ik al dat de coating van de topvent naar alle waarschijnlijkheid los zou laten en zo gebeurde dat ook, aangemeld en een week later een nieuwe topvent in huis. Zoals veel mensen op het forum al hebben kunnen lezen liet van de nieuwe ook al redelijk snel de coating los en ik heb toen een RVS margrietschijf gekregen van KJ ter vervanging. Ideaal, daar kan niks van loslaten en het smoelt ook nog wel lekker vind ik zelf. Daarna heb ik nog een gebarsten deflector gehad tijdens een schoonbrand sessie en ik zag dat de glasfiber pakking op diverse plaatsen los had gelaten, het blijkt dat als je de kamado boven de 350 graden stookt deze wel eens los kan laten, gebeurt niet altijd maar met de mijne dus wel. Beide aangemeld en ook dit werd keurig onder garantie vervangen. Voor de gebarsten deflector kreeg ik een set nieuwe en de gasket kit was op nalevering dus die kwam later, ik had eerlijk gezegd een nieuwe pakking verwacht maar met gasket kit bedoelen ze dus gewoon een tube kit. Is ook prima, de pakking zelf mankeerde namelijk niks dus die zou je zo weer terug kunnen lijmen. Bij het loshalen van de pakking kwam er echter een stukje keramiek mee, potverdomme.....foto gemaakt, wederom aangemeld met de vraag wat ik daarmee moest doen, er zaten namelijk verder geen barsten in de kamado. Wie weet hoelang het er al inzat, je zag er van buitenaf en van binnen namelijk niks van. Misschien is hij zo wel uitgeleverd, wie zal het zeggen. Ik heb keurig netjes een nieuwe base ontvangen en vandaag heb ik de boel vervangen, aangezien er online vrijwel niets te vinden is over vervangen van een KJ2 base heb ik wat extra foto's gemaakt en word dit een soort van handleiding hoe je dit het beste kan doen.

Als eerste de kit die KJ heeft opgestuurd, de 300 graden max. keek ik wel van op maargoed, het zal wel houden denk ik anders sturen ze het niet op. Achteraf heb ik hem niet nodig gehad omdat er op de nieuwe base al een pakking zit. De tube gaat dus de schuur in, mocht ik het dan ooit nodig hebben scheelt dat weer een aanmelding.

Je kan je de blik op mijn gezicht wel voorstellen dat er een stukje meekwam bij het loshalen van de pakking.

De nieuwe base, maagdelijk wit.

Als eerste open je de deksel en los je de moer op (de moer helemaal naar boven draaien tot je niet verder kunt) zodat de spanning van de veer afgaat, het deksel zal je tegen moeten houden want die krijgt geen tegendruk meer. Laat als je klaar bent het deksel voorzichtig zakken tot de kamado weer gesloten is.

Als je een KJ2 koopt zit er een zakje bij met een stukje pijp, een ring en een moer. Dit heb je nodig om het scharnier af te borgen als je die los wil halen, gooi dit dus niet weg.

Met de kamado gesloten schijf je het pijpje over het draadeind aan de onderkant van het scharnier en draait de moer en ring erop tot het vast zit. De moer hoeft er niet helemaal op als dat niet gaat, een paar slagen is genoeg.

Daarna kun je de moertjes waarmee het scharnier vastzit loshalen zonder dat je last hebt van de veerspanning.

Je kan het scharnier er dan makkelijk afpakken. Daarna pak je zo de dome eraf en haal je alles uit de base. Het is zo ook ff handzamer omdat de afzonderlijke onderdelen goed in je eentje te tillen zijn. Zou je dat niet aandurven dan gewoon lekker met 2 man doen natuurlijk.

Aan de buitenkant geen scheurtjes te zien in de wand.

Aan de binnenkant ook niet in de wand, al helemaal niet met de pakking erop aangezien die iets oversteekt.

Zonder pakking is het wel duidelijk. Aan de voorkant en achterkant zit een centreerpen in de ring, aan de achterkant in de kamado een sleufje waar die invalt en aan de voorkant een gaatje zodat het scharnier altijd recht zit. Wel erg makkelijk want zo lijnt het zichzelf eigenlijk uit.

Hier zie je goed wat ik bedoel.

En het centreergat aan de voorkant.

Oude base eruit en de nieuwe erin tillen. De ring heb ik schoongemaakt, zat nog wat stof/vilt op wat al aanwezig is op de nieuwe base, dit gaat beschadigingen door de ring tegen. Je ziet nu goed de pinnen aan de voor en achterkant, die komen dus in de gaten van de base.

Ring geplaatst en vastgezet. Niet te strak aangedraaid, ik heb geprobeerd dezelfde spanning aan te houden die ik nodig had om de boel los te draaien. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bouten en moertjes van de zijtafels te verwijderen aangezien ik die nu toch niet meer gebruik, de kale plekjes op de ring heb ik aangetipt met matzwarte verf zodat je die niet meer ziet.

Daarna de dome weer op de base zetten, slotje uitlijnen aan de voorkant en het scharnier er weer op zetten en vastmaken. Het pijpje aan de onderkant er weer afhalen en opbergen, daarna de veerspanning weer afregelen zodat het deksel op alle posities open blijft staan en klaar. Ging allemaal veel makkelijker dan ik had verwacht. Kamado weer opbouwen met de kolenbak en de roosters en we kunnen weer.

Hij is weer als nieuw.

De oude base weer in zijn onderstel gezet, die gaat dienst doen als buitenhaard en ik zit eraan te denken om te kijken of een grillring daar ook op kan, zal dan wel iets van een verhoging erin moeten maken om hout in te stoken, heb nog wel e.e.a. in de schuur liggen dus daar gaan we eens over brainstormen.

Alles weer op zijn plek, het bovenblad wat ik op het onderstel heb moet ik ietsje aanpassen zodat die ook perfect op de oude base past, dan kan daar de mini op staan als alles onder de overkapping staat.

Net zoals met vrijwel alles kan je dus ook pech hebben met een Kamado Joe, het is echter erg fijn om dan te weten dat ze niet flauw zijn met de garantie afhandeling. Puntje van aandacht vind ik wel dat ze een beschrijving erbij doen over hoe alles over te zetten, ik kan me voorstellen dat mensen met 2 linkerhanden behoorlijk in de rats zitten als je alleen een base krijgt en er online eigenlijk niets te vinden is over wat te doen en er ook helemaal niets bijzit wat je op weg kan helpen. Doordat ik via joeptjoep een filmpje vond over het vervangen van het scharnier besloten voor deze aanpak. Zou ik een volgende keer weer een KJ kopen? Jazeker, vind het een perfecte bbq en door de goede service vind ik hem de aanschaf zeker waard. Bedankt voor het kijken, wellicht heeft iemand hier iets aan die ook een base moet vervangen.
    Laatst gewijzigd door fxs81; 20-05-19 om 15:44.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Killed,grilled and ate Steven Raichlen Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    Finger Licking Q V
    I survived the zone
    frits292's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Post Thanks / Like
    Bedankt Stef, goede duidelijke uitleg, hier gaan mensen nog wel iets aan hebben in de toekomst.
    Weber 57, UDS 210L, Weber Go-Anywhere, Thermapen, GrillEye Pro

Rooksnuiver I survived the zone KoenR's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Idd een zeer uitgebreide uitleg
    Hopelijk kun je nu jaren vooruit zonder weer aan de bak te hoeven

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Enjoy life as much as possible, easy bbq with a good glass of rum coke helps a lot 😎

Bastard Large - Grill Guru Small - WGA
    KipGrill - Locarno Rookoven

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Super bedankt hiervoor, dit is nu waarom dit forum zo'n mooie plek is. Waardering!

En die oude base... dat zou zomaar eens een prachtige selfmade Ofyr kunnen worden inderdaad; succes ermee!
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Pitmaster Kevin-b's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Prachtige info.
    Super service zo te zien

Wel jammer dat je dit tegenkomt bij toch wel een van de betere merken onder de kamado's.
    WGA - Weber MTP - UDS

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    helder verslag Stef !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

The Clogfather
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Beheerder
    Admin's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2008
    Post Thanks / Like
    Topper Stef,

Voor deze verslagen ben ik het forum begonnen. Zo help je een mede-eigenaar van KJ met hetzelfde probleem uit de brand.
    Groeten,
    Jeroen

Vuurwerk Burnt the End
    I survived the zone
    Dion's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Balen dat je zoveel pech hebt Stef. Keurig opgelost door jou en KJ.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Mooie garantie zo van KJ en een mooi verslag van het sleutelen en het om zetten

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    Duidelijke weergave Stef, tof om te delen
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

Forum Rechten