BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Mini kogel bbq van Aldi

Pitmaster jerommeken's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Post Thanks / Like

Mini kogel bbq van Aldi

Vandaag de kleine kogel bbq van Aldi gekocht, voor 15€ leek me dat een leuk hebbedingetje om snel voor 2 personen wat te kunnen grillen. De montage wees zichzelf uit en qua kwaliteit.... tja, voor 15€ kan je niet te veeleisend zijn maar al bij al valt het nog mee.
    Met een houtskoolstarter kregen de kolen snel een grijs aslaagje en mochten ze in de vuurschaal. De ventilatieroosters helemaal open, deksel er op en dan even wachten tot de temperatuur stabiel is.
    Na enkele minuten even checken. Tiens? Die kolen branden niet meer zo hevig ? Oekandana ?
    Effe met de verfbrander de kolen nieuw leven inblazen en dan gaan de ribbetjes er eindelijk op.
    Na enkele minuten draai ik de ribbetjes en stel vast dat de kolen terug uitgaan. Gedverdemme !
    Intussen zijn de bijgerechtjes klaar dus terug de vlam in de kolen krijgen is geen optie en dus bak ik het vlees af in een grillpan.
    Dat is een stevige domper, het erge is vooral, ik snap niet wat ik verkeerd gedaan heb, alles gemonteerd zoals het hoort, kolen gloeiend heet, ventilatieopeningen goed open en toch gaat het vuur uit.
    Heeft iemand een idee wat er verkeerd gaat ?
    Ik denk eraan om wat gaatjes te boren in de bodem van de vuurschaal om op die manier meer lucht bij de kolen te krijgen.
    Zou dat helpen?
    Kamado newbee

Going whole hog
    Ingeschreven
    Dec 2017
    Post Thanks / Like
    Heb je misschien een plaatje van de bbq waarop we de luchtregeling kunnen zien?

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Als je een flinke gatenkaas maakt van de vuurschaal moet het wel goedkomen denk ik
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Ingeschreven
    Aug 2012
    Post Thanks / Like
    De vuurschaal is intussen versierd met een respectabel aantal gaatjes maar dit heeft niet het gewenste effect : alles open qua ventilatie maar enkele minuten later gaat het vuur helemaal uit. Duidelijk dat de openingen gewoon te klein zijn. Er zal niets anders op zitten dan het deksel een beetje schuin te plaatsen zodat er voldoende lucht binnen kan.
    Het lukt ook als ik een kleine ventilator richt op de air-intake.
    Gekocht voor 15€ en er intussen al voor 150€ frustratie aan overgehouden.
    Ik heb intussen een klacht gestuurd naar Aldi en de firma die ik in de handleiding gevonden heb. Kassaticket heb ik niet bijgehouden en omdat ik van de vuurschaal intussen Gruyère-kaas gemaakt heb zal retourneren er ook niet meer in zitten. Maakt niet uit, als ze verwittigd zijn stoppen ze misschien met dit misbaksel te verkopen.
    Kamado newbee

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Apr 2019
    Post Thanks / Like
    Ik heb ooit in centerparcs ongeveer hetzelfde model van mini-bbq gekocht.

Mijn ervaringen waren er ook minder positief mee.
    Ik deed er hete kolen in met een kolenstarter.
    De kolen liggen heel dicht bij het grillrooster, waardoor het bij direct grillen wel allemaal heel snel gaat

Hij staat hier nu gewoon in het rek

Going whole hog
    Ingeschreven
    Dec 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerommeken Bekijk Berichten
    De vuurschaal is intussen versierd met een respectabel aantal gaatjes maar dit heeft niet het gewenste effect : alles open qua ventilatie maar enkele minuten later gaat het vuur helemaal uit. Duidelijk dat de openingen gewoon te klein zijn. Er zal niets anders op zitten dan het deksel een beetje schuin te plaatsen zodat er voldoende lucht binnen kan.
    Het lukt ook als ik een kleine ventilator richt op de air-intake.
    Gekocht voor 15€ en er intussen al voor 150€ frustratie aan overgehouden.
    Ik heb intussen een klacht gestuurd naar Aldi en de firma die ik in de handleiding gevonden heb. Kassaticket heb ik niet bijgehouden en omdat ik van de vuurschaal intussen Gruyère-kaas gemaakt heb zal retourneren er ook niet meer in zitten. Maakt niet uit, als ze verwittigd zijn stoppen ze misschien met dit misbaksel te verkopen.
    Probeer het positief te zien je hebt nu geleerd waar je op moet letten bij je volgende aankoop.
    O.a. dat je een behoorlijke afsluiting van je deksel en goede lucht (zuurstof) toe en afvoer hebt en zeer waarschijnlijk vind je dat niet in/op een BBQ van € 15,00 .
    Je huidige miskoop kan dan bij het grof vuil of alleen maar gebruiken om iets op te roosteren met open deksel.

Mucking up the keyboard with sauce
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Mijn ervaring met die goedkope barbecue's is dat ze bijna altijd voor geen meter werken ofwel na enkele keren doorgebrand zijn door veel te dun plaatwerk. Maar voor de meesten in de benelux voldoet het wel, die gebruiken toch nooit het deksel en gebruiken het meestal om gewoon wat vlees erop te knallen en loeiheet te grillen. Daarom dat er in veel van die goedkope dingen geen ventilatiegaten zijn want het vuur brandt toch altijd veel te hevig. Als je wat andere dingen wilt gaan doen dan cremeren loop je meestal tegen de begrenzingen van zo'n ding aan en begin je al gauw uit te kijken naar een merk/model dat wat meer ontwikkeld is zoals een outdoorchef, weber, etc. Het is niet voor niets dat een merk als barbecook in belgie een van de best verkopende merken is terwijl die slechts 1 op 8 modellen heeft met een deksel (bij houtskoolbarbecue's toch). Die leveren gewoon wat de markt vraagt aan een zo goedkoop mogelijke prijs. Dus of aldi iets zal doen met je klacht betwijfel ik toch wel.
    WGA met gietijzeren roosters,WGA op gas met grillgrates, Primo oval Xl met grillgrates en heatermeter, Weber performer 47, Action kamado.
    Barbecue may not be the road to world peace, but it's a start. Anthony Bourdain

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Een beetje plantenbak kost net zo veel

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
    Primo XL / WGA met thermometer / Maverick ET-732 / Rode Chinese thermapen kloon / 1,5 x Fantast

Ingeschreven
    Aug 2012
    Post Thanks / Like
    Nog geen antwoord gekregen van Aldi of van de invoerder van het misbaksel.
    Waarschijnlijk zal ik er nog wel eens op Q'en maar voor het betere werk zal het toch mijn zwart eitje of de weber zijn waar ik me mee zal amuseren.
    Kamado newbee

Ingeschreven
    Aug 2012
    Post Thanks / Like
    Reactie van ALdi's leverancier :
    We danken u voor uw info ivm de bolbarbecue, aangekocht bij Aldi.
    Dit is een klassieke, kleine BBQ die in verhouding met zijn prijs tot volle tevredenheid al jaren verkocht wordt en waarover er doorgaans noch bij ons noch bij onze collega’s klachten ontvangen worden.
    Wij weten ook niet goed wat er precies gebeurd kan zijn bij u maar we kunnen voorstellen om eens te grillen zonder deksel en te zien wat er dan gebeurt met de hitte van de kolen.
    In principe, heeft het al of niet gesloten grillen geen invloed op de kolen maar we zouden graag weten of u tot uw tevredenheid kan grillen zonder deksel.

Dank om ons op de hoogte te houden.

Mijn reactie :
    Ik heb diverse bbq's waaronder met deksel (Weber, Big Green Egg) en zonder deksel. Ik had deze gekocht om met deksel te gebruiken en dat lukt niet, het vuur gaat gewoon uit. Dat is te wijten aan slecht design : de luchtinlaat onderaan is gewoon niet voldoende groot.
    Uw voorstel om hem zonder deksel te gebruiken is voor u een manier om van deze klacht af te komen. Stel dat ik een electrische fiets had gekocht en de motor werkte niet, zou u dan gezegd hebben dat je ook zonder motor nog met die fiets kon rijden ?
    Die 15Euro die ik voor uw bbq betaald heb is weggesmeten geld, het toestel is gewoon onbruikbaar.

Hun antwoord : Als u de barbecue niet zonder deksel wenst te gebruiken, kunnen wij helaas niets meer doen om het probleem te verhinderen.

Bon, dat weten we dan ook weer. Gelukkig kan ik het roostertje nog gebruiken om bijvoorbeeld een steak net boven de gloeiende kolen te schroeien.
    Kamado newbee

Forum Rechten