BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Advies gevraagd bij 2 diverse Q sessie's

Mucking up the keyboard with sauce Tijgernootje's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2018
    Post Thanks / Like

Advies gevraagd bij 2 diverse Q sessie's

E.e.a. is definitief geworden sinds gisteravond laat.
    Er word komend weekend 2 maal met de Q geknutseld,komende vrijdag komt een goede vriend langs, a.s. 2e paasdag word Qén met de oudjes.
    Veel heb ik al rond,maar ik zit toch met een paar vragen over wat gebruik ik als tegenhanger ?

A.s vrijdag staan 2 spare ribs op t menu,1 helft gerubt met piggy mix en de andere helft met Memphis rub,dus 2 ribs met 2 smaken ,maakt dat je een halve rib met t ene en de andere helft met de andere rub krijgt.

Verder drumsticks (genaamd duivelse kip)in een marinade weken en daarna in een schaal met saus voorbereiden in de oven en de finish op de Q,moet goed pittig zijn.
    Maar mocht dat toch iets te veel pit voor ons zijn,wat kan ik dan maken om die pit af te zwakken voor erbij ?

De riblap daar zal wel enkel pezo overheen gaan,enkel is de vraag nog,hoelang en hoe heet direct en hoelang en hoe heet indirect voor deze op medium zit ??

En om t compleet te krijgen buffalowings,ofwel chickenwings in een marinade weken,dan de saus bereiden in een pan en daarmee de vleugels lakken,ook die schijnt pittig te zijn.
    Dus ook hiervoor telt,wat kan ik dr bij maken of die pit te blussen ?
    (de hoeveelheid hiervan is ook genoeg voor zowel de 1ste als de 2e ronde)

En voor zowel de 1ste als de 2e Q ronde worden er zelf gehakt gedraait,waarmee diverse soorten (kip)burgers worden gefabriceerd.
    Specifiek en aangepast ga ik voor ronde 2 Italiaanse duivelse kip spiezen maken waarvoor ik kipdij in blokjes heb gesneden(die nu net in de marinade liggen) en die aan een stok/spies rijg,t aangepast zit m r in dat ik de gedroogde chili pepers fijn gehakt heb vervangen door wat pikante paprika poeder.
    (probleem is bij ronde 2,de ene ouder die kan t niet pit genoeg hebben en de ander heeft een maag verkleining gehad en is nie zo van pit)
    * de sparerib voor ronde 2 die ik ga ik bewerken die is enkel voor mezelf,dus daar kom ik wel uit )

Geen van alle extreem grote eters,dus kom ik r hier mee qua vlees of mis ik wat op dat vlak ?
    Zoals ik al zei voor die pittige dingen mis ik wat verkoelende toevoeging voor t geval dat.
    Zelf knoflook saus maken staat ook op t programma en ik twijfel nog of ik die paddo en ui mix met aromat en paprika poeder ga maken.
    T is lkkr,maar is dat teveel voor 2 q ronde's ?

Alvast bedankt voor de hulp
    *weet in elk geval zeker dat ik de buurt lkkr ga maken *
    Odc 480 Gas BBQ,Basterd cast iron pan,ikea fantast thermometer en 2 lidl thermometers.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Nou dat wordt flink aan de slag dit weekend! Wel leuke plannen!

Het pit van je vlees afzwakken zou ik doen met een lekkere friszure tegenhangende salade of saus. Hierbij denk ik direct aan komkommer in zoutzure dressing; indien geïnteresseerd dan meldt het even, zoek ik t precieze recept voor je op. Tevens een frisse coleslaw; die is er zowat precies voor gemaakt! En als saus zou ik gaan voor een limoen-yoghurt-mayonaise met verse peterselie erdoor. Die serveer ik altijd bij pittige kipcajunspiezen. Er zijn wel 'ns gasten geweest die letterlijk met hun vinger het hele schaaltje saus schoon likten... aanrader dus!

De riblap afhankelijk van dikte zou ik gewoon direct op het gietijzer doen tot 52gr en 10 minuutjes laten rusten.

Succes en smakelijk alvast!
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Ingeschreven
    Mar 2018
    Post Thanks / Like
    Hoi,

Zowel die coleslaw (had ik al is eerder opgezocht maar t recept of de bereiding was niet compleet) en ook die komkommer dressing lijken me wel wat.
    Mocht je daarover specifieke info hebben,heel graag

@ riblap,die zal wel direct op "ijzer" worden gedaan tot rond de 52 gr kern,maar een gietijzeren rooster heb ik hier nog nie
    Odc 480 Gas BBQ,Basterd cast iron pan,ikea fantast thermometer en 2 lidl thermometers.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Zoek op google coleslaw en je vindt 1001 recepten. Zo uit m'n hoofd is spitskool, rode kool, ui, wortel en een mayo-yoghurt dressing de basis, maar dr ontbreekt vast nog iets in. Zo heb je alvast een opstart.

Komkommer receptje vanuit een workshop ooit gekregen en staat hier vrijwel bij ieder q-diner op de tafel. Heerlijk, simpel en verfrissend tussen al het (gekruide) vlees- en visgeweld!
    Meng een forse scheut azijn met 2-3 eetlepels suiker in een druippan/alu-bakje en voeg 10 geplette jeneverbessen en 3 geplette knoflooktenen toe. Breng het (op de q) aan de kook tot de suiker is opgelost, maar zeker niet doorkoken. Hierna even proeven of het niet te zuur is, maar zeker ook niet te zoet. Eventueel dus corrigeren met suiker of azijn. Vervolgens komkommer in dunne plakjes raspen of in spirello's snijden als je die een hebt. Mengen met de dressing en klaar is kees (lees: Tijgernootje)!
    Big Green Egg Large | WGA | Cadac Safari Chef | SuperFast Thermapen Professional MK4 | ThermoPro TP-20 | Lading gietijzer

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    De pit die er in zit bepaal jezelf. Te pittig is het niet meer lekker. Het moet lekker zijn, dus als je van niet te pittig houd dan pas je je gerecht aan.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Ingeschreven
    Mar 2018
    Post Thanks / Like
    Ow de pit is/word al aangepast,heb e.e.a. al uit voorzorg aangepast.
    Echter zal de Q en de bereiding uit moeten wijzen of het dan nog TE pittig is.
    Dat is en blijft: trail and error vrees ik

@ kanariepietje

Thnx voor die komkommer dinges,zal morgen nog ff langs de super vliegen voor die jeneverbessen,want das t enigste wat ik hier niet op voorraad heb nu
    Neem aan dat de azijn de normale doorsnee azijn is en geen wijnazijn of iets dergelijks ?
    Laatst gewijzigd door Tijgernootje; 18-04-19 om 19:56.

Aansteker
    Ingeschreven
    Feb 2019
    Post Thanks / Like
    Persoonlijk hou ik mijn bijgerechten het liefst lekker licht. Een van iedereen zijn favorieten is mijn venkel sinaasappelsalade. In het begin een wat speciale smaak omwille van de specifieke smaak van de venkel, maar werkelijk iedereen is er na het eerste proeven dol op. Receptje: sinaasappelpartjes, venkel en radijsjes, knoflook en oregano. Sausje maak ik met de geplette knoflook, de oregano en de sinaasappelschil. Wat olijfolie erbij en kloppen tot een dressing, peper en zout naar smaak. Om de pit uit je gerechten te krijgen, kun je altijd wat koude rijst of brood voorzien. Smakelijk!!

Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like
    Yes, gewone normale witte keukenazijn!

Killed,grilled and ate Steven Raichlen
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Ik zou er tzatziki bij doen, een soort kruising tussen saus en salade: 3 komkommers schillen en zaadjes verwijderen. Dan raspen en het raspsel in een zeef laten uitlekken, liefst met iets zwaars er op, zodat je het vocht er goed uit drukt. Dat mengen met 1/2 tot 1 pot van die lekkere dikke Turkse yoghurt en er 2 knoflookteentjes uit de knoflookpers aan toevoegen. Peper en zout naar smaak, afgedekt bewaren in de koelkast en serveren met een klein scheutje goede olijfolie er over heen. Lekker koel en verfrissend.

Forum Rechten