BGE vuurrook
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 66

Onderwerp: WGA houtskool aanschaffen (enkele vragen over benodigdheden en modificaties)

Going whole hog I survived the zone Grill Canary's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2019
    Post Thanks / Like

WGA houtskool aanschaffen (enkele vragen over benodigdheden en modificaties)

Dag forumleden,

Nu ik een met mijn BGE Large steeds vaker prachtige mooie gerechten klaarmaak en zelfs volledige diners bereid, kom ik er ook steeds meer achter dat ik enkel met de BGE er niet meer kom. Ik wil meer, ik wil makkelijker, soms kleiner, soms groter. Kortom de conclusie: ik moet een WGA hebben!
    En die gaat er dus ook komen. Alleen heb ik hierover een paar vragen.

1. Wat zijn absoluut nodige accessoires (zowel voor thuisgebruik als ook voor bbq'en op vakantie etc.)? De Weber compact starter staat al op de lijst, deze past ook in de WGA als je 'm vervoert toch?
    2. Werkt de WGA het best met houtskool of toch briketten? Ik krijg dit niet goed begrepen, omdat ik enkel nog maar houtskool stook op mij ei. Wel heb ik de afgelopen tijd restjes houtskool uit de kamado bewaard voor de (toen nog toekomstige) WGA dankzij info die ik hier heb verkregen!
    3. Welke modificaties zijn aan te raden? Ik heb vanalles gelezen over een thermometer inbouwen, handvatten monteren, rooster aanpassen/doorzagen... het klinkt allemaal erg handig, maar van wat zijn de primaire zaken die ik het beste meteen onderhanden neem? En hebben jullie hiervoor praktische tips/aanraders. Ik ben zeker niet onhandig, maar ook geen allround klusser. Wil uiteraard graag zelf een poging wagen, maar ben toch wat bang/onzeker dat het gauw te moeilijk wordt.

Mijn grootste dank alvast!
    Toch nog een keer van de gelegenheid gebruik maken hier om te zeggen hoe blij ik ben met al jullie hulp, adviezen en meedenken. Geweldig dit forum en jullie maken het!!

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Forum Moderator
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    punt 1 , weber compact , of zelf mini starter maken van bestek lekbak action/ikea (google die vind je zo)
    punt 2 kleine stukjes uit de zakken houtskool werkt top , briketten ook prima , geen specifieke voorkeur hier , lichte voorkeur voor houtskool
    punt 3 rooster delen is wel makkelijk , gietijzer rooster is ook top , maar geen must , thermometer is ook geen pre
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

The Q-Review Meeting the Parents
    Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Ben zelf pro houtskool. Gaat sneller aan en uit. Zeker op locatie erg prettig. Hoef je geen kuil te graven of lang te w88 tot de briketten op zijn.
    Heb geen thermometer, wel rooster in 2 delen geknipt. Zo past de Weber start er erin en maakt dat m geschikt voor meerdere dingen. Hele kip bijv.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Unique drum Jupiler Smoker - Bastard compact in Bekvam keukentje - WGA

Mucking up the keyboard with sauce I survived the zone Meatlove's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Post Thanks / Like
    - Als je weinig kleine stukken houtskool gespaard hebt, kun je ook gerust houtskool van de supermarkt gebruiken.
    - Als je niet teveel haast hebt, kun je ook gewoon aanmaakblokjes tussen de kolen leggen. Ben je ook met een minuut of 20 bedrijfsklaar
    - Houtskool geeft minder afval dan briketten en ontsteekt gemakkelijker
    - Als je ze nog niet hebt, koop een paar lashandschoenen. Heb je geen handvatten nodig aan je WGA. Ook handig voor het ordenen van kolen of het verplaatsen van de deflector in je kamado
    - Ik heb zelf niets veranderd aan mijn WGA. Ben er zo ook wel tevreden mee.
    Niclan [2018] met Porkcruise™ Evo II© by Meatlove.
    Weber One Touch 47 [2010]
    Weber Go-Anywhere [2016]

"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end." -lennon-

BiBliotheQuaris Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Seafood Surprise 2016
    QtB Topdog
    I survived the zone
    Rookplezier's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Post Thanks / Like
    In plaats van gietijzer kun je ook grillgrate(s) nemen.
    Dan hoef je ook geen rooster door te knippen of te seasonnen.

Persoonlijk vind ik dat de temperatuur met briketjes het handigst onder controle te houden is.
    Die steek ik aan in een kleine starter op zo 'n gaspitje met verwisselbaar patroon.
    Het leven is als een frikandel, Je maakt het zelf speciaal (Gerard en Ton Koopmans)

De Wafeltjes Meneer Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Finger Licking Q III
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Mystery meats Boxtel III
    Seafood Surprise 2014
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Made Big Things on Small Grills III
    Finger licking Q
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    I survived the zone
    EddyDP's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Post Thanks / Like
    Op de WGA gebruik ik steeds kubus-/balk vormige briketjes, eventueel aangevuld met een laagje houtskool om een hogere temperatuur te krijgen en een beetje meer bbq-smaak tijdens het searen. (Bij het searen gebruik ik over het algemeen slechts één helft van de WGA, zodat ik de andere helft kan gebruiken voor indirect)
    Om direct te grillen zijn deze briketjes gemakkelijk te verdelen over de WGA, 3 rijtjes van 4 briketjes, 3 rijtjes van 5 briketjes, 4 rijtjes van 5 briketjes, 4 rijtjes van 6 briketjes.
    Ik gebruik gemakkelijk wat vuurkruiden rechtstreeks op de briketjes om de bbq-smaak in het gerecht te krijgen.

Net zoals rookplezier steek ik mijn briketjes aan in een kleine starter op een klein camping gaspitje.

Om de briketjes te doven na de sessie, volstaat het het delsel er op te zetten en al de schuiven te sluiten. Na een uurtje staat ie koud.
    Naar gelang welke briketjes je gebruikt (ik gebruik steeds Cococha) kan je de volgende sessie de briketjes terug gebruiken eventueel aangevuld met enkele verse.

Mijn toevoegingen voor op de WGA: (ik heb er twee)
    Eén delsel met thermometer uitgevoerd (heeft eigenlijk weinig zin)
    Aluminiumfolie om de bodem af te dekken, vergemakkelijkt het schoonmaken. De nieuwere hebben een hitteschild dat dienst doet als asopvang.
    2 goede standaard WGA-roosters.
    2 RVS roosters
    Een grote RVS grillmand, past juist op de WGA
    1 gietijzeren rooster
    Een gietijzeren bakplaat, 1 zijde vlak, 1 zijde geribt
    Een gietijzeren grillplaat (van vroeger toen we in de keuken een elektrische plaat hadden)
    Een arsenaal gietijzeren wafelijzers. De WGA is hier ideaal voor en je kan met 2 ijzers tegelijk bakken.
    De oude versleten originele roosters doen dienst als steun voor de wafelijzers.
    Laatst gewijzigd door EddyDP; 10-04-19 om 10:22.
    Ik ben niet curieus, maar ik weet graag veel.
    Enne, de beste stuurlui staan aan wal.
    ** 2012-2013 Certified MOINK baller! **

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Wat ze hierboven zeggen, gebruik zelf alleen nog maar houtskool maar dat is omdat ik geen briketten meer heb. Wil zelf nog eens grill grates aanschaffen voor o.a. de WGA. Voordeel is dat die dan ook gewoon op de andere Q's gebruikt kunnen worden.

Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk, in de ING rentepuntenwinkel kost de WGA maar 61 euro op het moment. Dus als je daar zelf niet bankiert even kijken of je iemand kent die 3000 puntjes heeft staan en ze niet gebruikt. Scheelt best veel.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    En anders bij een gamma of karwei of zo op de zaterdagmorgen. De vroege vogels aanbiedingen. 25 % op alles. wel op tijd zijn dan.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Going whole hog
    Ingeschreven
    Dec 2017
    Post Thanks / Like
    Smart zij het al zo'n rooster delen is best wel handig voor als je eens een kippetje of ander wat groter/hoger stukje vlees wilt grillen.

De Wafeltjes Meneer Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Finger Licking Q III
    Mystery meats Boxtel III
    Seafood Surprise 2014
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Made Big Things on Small Grills III
    Finger licking Q
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    I survived the zone
    EddyDP's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Post Thanks / Like
    Een rooster wordt meestal gedeeld omdat je dan beide delen op de bodem van je WGA kan leggen en zo ook jouw starter, borstel, handschoenen en andere materialen in jouw WGA kan transporteren.
    Ik ben niet curieus, maar ik weet graag veel.
    Enne, de beste stuurlui staan aan wal.
    ** 2012-2013 Certified MOINK baller! **

Forum Rechten