BBQpaleis BGE
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Kamadoreview 2

The Q-Review Meeting the Parents
    Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like

Kamadoreview 2

Goed, beter, best?

Ik beoefen mijn vak afgelopen juni al 20 jaar. In die twintig jaar ben ik begonnen op de dierenafdeling en na een vijftal jaren overgeplaatst naar de tuingereedschappen/barbecue afdeling omdat ik niet helemaal op mijn plaats was.

Ik heb het daar prima naar mijn zin gehad en heb me op de barbecues gestort. Begonnen met de Weber indirect logica, uitbreidend naar gasbbq's met elk jaar een stapje hoger in prijssegment en sinds de afgelopen 4 jaar de smokers en kamado's opgenomen.*Na vele jaren groei in omzet en winkeloppervlak heb ik een aantal vrijheden gekregen.

In grote lijnen wordt hetgeen wat wij inkopen door het hoofdkantoor bepaald. Echter, als ik ergens echt niet achter sta komt het er niet in. Als ik ergens in geloof en daar heel enthousiast over ben dan wordt er soms iets buiten het reguliereassortiment opgenomen.

Rösle is hier een goed voorbeeld van. Mijn enthousiasme van dit merk is menig forumlid onderhand wel bekend.

Sinds een aantal jaren is het hoofdkantoor een productielijn opgestart met kamado's van het huismerk. Eenjaar later volgde de Monolith.

Ik was vanaf het begin niet lyrisch over die huismerk kamado en heb het initiatief genomen om Grill guru op te nemen als vervanger voor ons huismerk. Gezien het feit dat je voor een paar tientjes zoveel meer krijgt was dit direct een succes. Maar ja, die Monolith. Ik kreeg ze maar niet aan de man...

Een jaar later heb ik de Monolith vervangen door de Bastard. Veel grotere naamsbekendheid en de omzet op keramische bbq's nam een vogelvlucht.

Zoals je kunt lezen in de eerste review,( eigen merk/grill guru/Bastard) komt de Guru als winnaar uit de test.

Voor afgelopen jaar heb ik vlak voor de zomer besloten afscheid te nemen van ons huismerk en Kamado Joe op te nemen.

Voor het eerst heb ik nu een gebalanceerde collectie waar ik helemaal achter sta. Kamado Joe, Bastard en Grill Guru.

Hoog tijd om die 3 nog even onder de loop te leggen.

Grill Guru classic

Van boven naar beneden:

De Guru is uitgerust met een stalen gecoate topvent.

Deze doet wat hij moet doen, hou er alleen rekening mee dat de coating het aan de binnenkant gaat begeven. Deze is ingebakken op 270C. (Geen bezwaar voor de werking, en roest krijgt toch geen kans) Wel zou ik aanraden deze goed in te olieen,want hij wil door vuil en vet wel soms blijven plakken.

De Guru is de enige van de drie wiens thermometer niet te stellen is.

Hij heeft een no nonsense scharnier die je ook bij de solo aantreft.

In de kamado tref je een plate setter, rooster en verhogingsrooster aan.

Hij is uitgerust met bamboe zijtafels. Deze tref je helaas vaak met lichte beschadigingen aan in de verpakking.

De vuurring en vuurschaal zijn sinds kort net als de Bastard voorzien van een insnede zoals de Bastard dat ook heeft.

Dit verkleint de kans op scheuren. (Door schade en schande?...)

Het onderstel is een kruisconstructie van hol gecoat aluminium wat met twee kruizen op zijn plaats wordt gehouden.

Prima onderstel, maar ik vermoed dat deze niet geschikt is voor tuinen waarin hij vaak verreden dient te worden of professioneel gebruik. Ik vrees voor scheuringen in de toekomst..

De Guru wordt standaard geleverd met hoes en aspook.

Bij het monteren van het handvat van de deksel dien je twee dopmoertjes en spanringetjes te gebruiken. Hoezeer ik ook mijn best deed en een dopje maat 10 op de boormachine had gezet, het werkt niet.
    Bespaar je de ergernis. Het schroefdraad is simpelweg net te kort voor het dopmoertje om er grip op te krijgen. Dan maar zonder ringen.. Af en toe vastdraaien dus, of plattere ringen halen bij de bouwmarkt.

De Grill Guru Classic kost €749,-

BASTARD

De Bastard heeft een gietijzeren margrietschijf.

De thermometer heeft een stelschroefje.

Het veersysteem is naar mijn mening niet geheel in balans. Het deksel voelt erg zwaar en gaat na verloop van tijd wat wijken. Bij het neer laten van de deksel wil hij naar verloop van tijd een tik naar links of rechts geven. Ik ben het minste enthousiast over dit scharnier versus de rest.

De Guru heeft een basisscharnier met een open constructie. Niet het mooiste, maar hij doet het prima en is altijd goed in balans. De Bastard heeft meer bewegende delen en is als consument niet goed af te stellen. Mijn Bastards showmodellen dienen 1 keer per jaar afgesteld te worden.

Hij heeft werkbladen die momenteel van donker hout zijn. Naar verluidt gaan die in het kunststof vanaf 2019.

De Bastard wordt standaard geleverd met enkel het grillrooster.

Laat je niet leiden door de titel:The Bastard compleet.

Ze bedoelen daar enkel mee dat hij met onderstel en zijtafels geleverd wordt. (Anders krijg je de solo, deze is voor inbouw geschikt en heeft een niet kantelend scharnier ivm inbouwgat)

Naar mijn mening is hij pas compleet met: plate setter, aspook,hoes en extra verhogingsrooster.

Het onderstel is gemaakt van stevig staal en loopt vrij hoog op.

Waar ik het onderstel eerst foeilelijk vondt begrijp ik de logica nu wel. Degelijk, maar subtiel. Alle aandacht gaat uit naar de kamado.

De Bastard kost €1199,- voor de classic en €1249,- voor de urban versie. (In 2019 wordt dit 1249,- om 1349,-)

Kanttekening voor 2019: Komend jaar komt de Bastard met 2 nieuwe features op de markt. Ze hebben (schaamteloos) het veersysteem en de topvent van de Kamado Joe gekopieerd. Naar het schijnt is het systeem van de Joe deels gepantenteerd. Op commercieel vlak snap ik het wel, maar dat het niet de schoonheidsprijs verdient is een feit..

*

Kamado Joe Classic II

De Joe heeft een aluminium topvent die op elke hoek van de deksel zijn vooraf ingestelde stand behoud.

De Thermometer is duidelijk leesbaar en is voorzien van een stelschroef.

Laatst gewijzigd door Smart; 09-12-18 om 08:24.
    Unique drum Jupiler Smoker - Bastard compact in Bekvam keukentje - WGA

Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    De Joe onderscheid zich door als enige (nu nog wel tenminste) een ander veermechanisme te hanteren waardoor je met 1 vinger de deksel open krijgt.

De Joe heeft zwarte composiet tafels.

*

In tegenstelling tot de anderen heeft de Joe geen vilt, maar een glasvezelgaas afdichting waar 5 jaar garantie op gegeven wordt.

Dit heeft wel tot gevolg dat er een clip op zit omdat deze niet krimpt en meer weerstand geeft op de dekselrand. Pas met het sluiten van de clip is de deksel luchtdicht afgesloten. In het begin is het een handeling waar je even in moet komen om het met een hand te openen, maar daar wen je snel aan.

Onder de deksel tref je een tweedelig grillrooster aan,het divide & conquer systeem en een pan/wokhouder.

Onder de twee halve maan stenen is de 5-delige vuurschaal te vinden met daarop een aluminium ring om het bij elkaar te houden. Het voordeel van 5 stenen ipv 1 vaste vuurschaal is dat hierdoor de kans op scheuren minimaal is.

Onder het gietijzeren rooster tref je een handig asopvangsysteem aan. Hierin bevindt zich een laatje die je er via het onderste luchtschuifje open te zetten uit kunt halen.

Tot slot het onderstel. Niet mijn persoonlijke favoriet, maar hij doet wat hij moet doen en heeft amper montage nodig.

De Kamado Joe kost €1495,-

Kanttekening voor 2019: Komend jaar komt de classic III op de markt. Deze heeft een aantal interressante aanpassingen. Tevens is hij uitgerust met een kickash basket met een uitneembaar middenschot.

De kamado is een stukje hoger. Hierdoor heeft het divide & conquer een extra etage erbij gekregen met twee halvemaan grillroosters.

In plaats van de halve maan stenen is hij uitgerust met een Hyperbolic insert. Deze zorgt voor een betere hitteverdeling en rookcirculatie.

Hij heeft eindelijk een ander onderstel gekregen. Wat een verbetering zeg! Het is een gecoat aluminium onderstel met ophang mogelijkheid voor de Ikamand en als je direct wilt grillen kun je de hyperbolic insert op het onderstel kwijt.

Last but not least: het vergrendelsysteem voor de deksel is zwart ipv rvs.
    Zie foto's..

Voor de III moet je wel wat dieper in de buidel tasten. Hij gaat €1995,- kosten.

Dit is geen vervanger voor de classic II, maar een uitbreiding van het assortiment.

Conclusie: Waar het bij mijn vergelijkingen gebruikelijk is een winnaar uit te kiezen, vindt ik het hier niet van toepassing. Waar ben ik zelf het meeste enthousiast over? De Kamado Joe, zonder twijfel. Al die noviteiten heeft ervoor gezorgd dat ik deze buiten het assortiment om op heb genomen. Maar maakt dat deze kamado het meeste waar voor zijn geld?

Voor 749,- heb je aan de Guru een prima kamado die wat meer oneffenheidjes heeft en ook zijn werk doet. Wellicht dat je een stukke ring of vuurschaal moet laten vervangen te zijnertijd. Dat moet je dan maar voor lief nemen.

En dan de Bastard,in de folder zeggen ze het zelf: is there any other colour? Met de Bastard haal je een stoere kamado in huis die hard aan populariteit toeneemt. Wel adviseer ik af te wachten tot het nieuwe model op de markt verschijnt.

Niet perse voor de topvent en veersysteem, maar ik acht de kans groot dat je een oud model voor een lagere prijs kunt bemachtigen.

Overweeg je een kamado aan te schaffen? Mijn advies:Informeer naar verkooppunten in de regio waar kamado's te koop zijn en bekijk, voel ze goed. Laat je leiden door het geen je te besteden hebt, en volg je gevoel.

Er is geen slechte keus in deze kwestie. Enkel een beste, de jouwe!
    Laatst gewijzigd door Smart; 06-12-18 om 17:29.

Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Nog maar eentje just in case..

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Mooi weer Martin. Dank je voor je inzet, tijd en enthousiasme.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Mooi werk weer Martin. Misschien nog een idee om de garantievoorwaarden per model te vermelden. Die wijken onderling nogal af (The Bastard heeft rare vind ik zelf) en dat heeft bij mij redelijk zwaar meegewogen bij de aanschaf. Ik wil je niet aan het werk zetten ofzo hoor

ps, de kaart nog gehad?
    Weber Spirit E-210 Original | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Ja Martin.. Wie heeft je de eerste kaart gestuurd?
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Aansteker
    Ingeschreven
    Dec 2018
    Post Thanks / Like
    Mooie review!

Maakt de keuze weer een stukje makkelijker.

Aansteker
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Post Thanks / Like
    Top review. Bedankt voor alle tijd en moeite die je hier in hebt gestoken. Toch ook wel benieuwd naar die nieuwe Basterd, zou KJ daar geen werk van maken als innovatieve onderdelen echt schaamteloos gekopieerd worden?
    Auplex kamado 21" - Outdoorchef City Charcoal

Going whole hog Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    Finger Licking Q V
    I survived the zone
    frits292's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Post Thanks / Like
    Bedankt weer Martin, Een mooie review weer.
    Weber 57, UDS 210L, Weber Go-Anywhere, Thermapen, GrillEye Pro

Back to Skool L&T VIII
    I survived the zone
    Smart's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    @fxs81 : jazeker! Die staat fier te pronken!

Marcel was je wel voor, wat een uitslover hè?

Forum Rechten