BBQpaleis BGE
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 74

Onderwerp: Nieuweling zoekt een Kamado

BBQ freak
    Ingeschreven
    Dec 2018
    Post Thanks / Like

Nieuweling zoekt een Kamado

Ik heb het al even aangeraakt in mijn voorsteltopic, dat ik in de markt ben voor een Kamado.

Hoe meer ik zoek en lees, hoe meer ik door het bos de bomen niet meer zie.

Laat me even mijn verwachtingen formuleren.

Ik wil kunnen grillen, warm roken, koud roken, laegh en traegh gaan, groenten garen/grillen samen met een stukje vlees.
    Goed temperatuur kunnen vasthouden vind ik belangrijk, maar ik begrijp dat dit niet echt een probleem is voor gelijk welke kamado.

Belangrijk vind ik dat ik makkelijk tijdens lange sessies rookchips of rookmot kan toevoegen. Daar wil ik echt niet op toegeven.

Ik begrijp dat een deflector en misschien een dividerplate heel handige accessoires zijn, maar dat je die ook makkelijk nadien kan kopen, en dat ze nogal universeel zijn.

Budget: ik hoop dat ik er met een goeie 800-1000€ geraak, ik zoek niet de goedkoopste, maar vind een degelijk model wel belangrijk. Ik zou het spijtig vinden dat die na een paar maand onder de roest zit, want die zal buiten blijven staan.

Een wireless thermometer heb ik al, maar ik begrijp dat je de draadjes daarvan gewoon tussen het deksel naar buiten brengt.

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2017
    Post Thanks / Like
    Je spreekt jezelf een beetje tegen imo.

Je wil low en slow gaan doen, maar geen deflector kopen?

Als je makkelijk rookhout wil toevoegen, moet je een kamado nemen waar een feeder op zit. Ofwel een Divide & Conquer dat je snel kan 'demonteren'.

Ik heb zelf geen kamado, dus ik ben er zeker van dat andere personen meer praktische antwoorden kunnen geven.

BBQ freak
    Ingeschreven
    Dec 2018
    Post Thanks / Like
    Ik was misschien niet helemaal duidelijk.
    Deflector plate is een must, maar als die niet in het "basispakket" zit, dan koop ik die er gewoon bij.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Rookchips/mot toevoegen kan standaard met een monolith of grill guru elite dacht ik. Die laatste komt het dichts bij je budget. Dan zit er volgens mij al een deflector bij want dat is idd wel een must. Maakt het je niet uit om even een rooster en deflector op te wippen om rookhout extra toe te voegen dan kan je eender welke nemen. Misschien zijn er nog meer merken met een feeder maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Succes met je keuze. Ben benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Going whole hog
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Bij de grill guru elite kan je inderdaad rookchips toevoegen en er zit ook een deflector bij .
    Die van mij heb ik bij Harlem bbq weg prima ding

Mucking up the keyboard with sauce
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Die chipfeeder zou ik nu echt geen noodzaak gaan noemen, zeker niet als je chunks zou gebruiken (die overigens veel goedkoper zijn dan mot of chips)
    WGA met gietijzeren roosters,WGA op gas met grillgrates, Primo oval Xl met grillgrates en heatermeter, Weber performer 47, Action kamado.
    Barbecue may not be the road to world peace, but it's a start. Anthony Bourdain

Kolenschepper
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Ik besef dat Kamado de vraag was, en dat is een zeer goede keus.
    Echter hoop ik dat je 'ook' gekeken hebt naar een alternatief (bv Smokey Mountain, Fornetto, UDG, etc). Deze zijn IMHO wat praktischer ivm bijvullen van brandstof en/of rook materiaal en kunnen een hele hoop.

Succes met je keuzes naar aanleiding van de Kamado experts

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Brecht_van +1
    Die chipfeeder zou voor mij ook absoluut niet noodzakelijk zijn. Ik zie er persoonlijk het nut niet van in. Je rookt enkel in het begin en dan zou ik chunks nemen.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

BBQ freak
    Ingeschreven
    Dec 2018
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TheJoster Bekijk Berichten
    Ik besef dat Kamado de vraag was, en dat is een zeer goede keus.
    Echter hoop ik dat je 'ook' gekeken hebt naar een alternatief (bv Smokey Mountain, Fornetto, UDG, etc). Deze zijn IMHO wat praktischer ivm bijvullen van brandstof en/of rook materiaal en kunnen een hele hoop.

Succes met je keuzes naar aanleiding van de Kamado experts

Ik heb een wat oudere Barbecook Oskar, en daar lukte toch al wat in, maar ik krijg die niet mooi rond de 110 graden. Meestal is de temp te laag, ondanks goed vullen van de vuurkorf en de grote openingen onderaan.

Ik gooi dan onderin de vuurkorf gewoon rookmot bij de kolen, en zorg dat die niet ontvlammen. Dat op zich lukt wel. Ook gebruik ik graag rozemarijntakken uit de tuin.
    Laatst gewijzigd door Blackbelt; 04-12-18 om 18:49.

Kolenschepper
    Ingeschreven
    May 2018
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blackbelt Bekijk Berichten
    Ik heb een wat oudere Barbecook Oskar, en daar lukte toch al wat in, maar ik krijg die niet mooi rond de 110 graden. Meestal is de temp te laag, ondanks goed vullen van de vuurkorf en de grote openingen onderaan.
    De kwaliteit van een Smokey Mountain en Fornetto zitten dan wel hoger dan je Barbecook. Ik heb ook een Barbecook gehad en nu een Fornetto en kan je vertellen dat het een mega verbetering is. Fornetto heeft ringen die je kan verwijderen indien je dichter op je brandstof wil zitten.
    Tevens is roken en low en slow vaak rond de 100-130c op de gril.

Nogmaals een Kamado is super goed dus altijd een goede keus. Reden voor mijn reactie is alleen maar dat je je opties open houd
    Helemaal als je de Q nog wel eens verplaatst of je net als ik nog wel eens te hardhandig met je spullen om gaat.. Kamado (met uitzondering van stalen versies) zijn minder vergevensgezind en zeker de (warme) reflectors kunnen breken bij verwijdering tijdens de sessie (bij b.v. reverse sear).

Forum Rechten