BBQpaleis BGE
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Onderwerp: Dry Age #2 - Aberdeen Black Angus

Kolenschepper
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Post Thanks / Like

Dry Age #2 - Aberdeen Black Angus

Hoi Allemaal,

Ik ben aan een nieuw en dus mijn 2e dry age project begonnen omdat ik zeer tevreden was over het 1st project. Het 1st project was gedaan met een groot ribstuk van een lokale slager die nog zelf slacht en bij een lokale boer zijn vee uit kiest. Het vlees was na 45 dagen best vooruit gegaan wat malsheid betreft en je merkt met het grillen dat het vlees minder vocht heeft en ik heb het idee dat het langer duurt voordat je de kern termperatuur bereikt. Je kunt echter niet stellen dat je het gevoel hebt dat je echt een super lekker rib-eye aan het eten bent, en ik denk dat toch echt aan de kwaliteit van het vlees ligt, het heeft bv weinig intro-musculair vet, en niet aan het de droog condities.

Dus ik heb mij zinnen gezet om dit keer het project beter aan te pakken en daar mee bedoel ik niet dat ik 3x zoveel voor het vlees wil uitgeven, want het moet voor de hobbyist wel leuk blijven. Mijn korte wensenlijstje;

- Beter kwaliteit vlees, premium maar niet de hoofdprijs
    - Weten waar het vandaag komt
    - Super vers, dus niet 3 maanden geleden geslacht en in een vacuumzak voor gerijpt
    - Wervel botten verwijderd, zodat je het veel makkelijker kunt portioneren
    - Vetcap nog aanwezig en voldoende vet

Na veel googelen en zoeken op het internet had ik diverse boeren gevonden die premium koeienrassen houden op hun bedrijf, via de website www.regiovlees.nl, denk aan Limousin, Blonde D’Aquitaine, Black Angus, Wagyu, maar veel boeren zitten vrij ver weg of werken niet me lokale slagers en leveren alleen aan de groter slachterijen.

UIteindelijk ben ik terecht gekomen bij de familie Vervoorn uit Hellouw, ze waren direct enthousiast en superlief en vooral mensen met heel veel geduld. Na het vele heen en weer mailen een afspraak gemaakt om de boerderij te bezoeken en vee te bekijken en direct een proef stuk rib-eye op te halen. Het vee is van het Aberdeen Black Angus ras, dit vee is mooi zwart en zijn stevig gebouwd, zie foto's

De familie levert hun verwerkt vlees ook direct aan de consument en laten het eerst 3 weken rijpen voordat het verder verwerkt word. Het eerste stukje rib-eye heb ik helaas niet op de BBQ gegrild omdat het die week zeer slecht weer was en ik het nogal druk had, maar niet wilde wachten met proeven. Dus uiteindelijk in de pan gebakken en het was een ware smaak sensatie, goh wat was dat lekker zeg vergeleken met het dry age vlees van project #1. Dit stukje rib-eye was van een stier en de volgende slacht zou van een koe worden en volgens de boer zou dit nog lekkerder en malser moet zijn. Ik kon dus niet wachten totdat ze weer een koe zouden gaan slachten. Ik had al veel huiswerk gedaan en instructies gegeven over welk stuk ik van de ribben zou willen hebben en om ervoor te zorgen dat ik niet met een halve koe zou komen te zitten. Het ribstuk zou van de 1st 5 fijne ribben gesneden worden, en volgens de slager zou dat dan 7kg moeten gaan wegen.

Op 8 november was het dan zover, de koe zou geslacht gaan worden, en nee ik heb de koe niet gezien. Misschien is dat wel beter ook, maar anderzijds denk ik dat ik het ook wel leuk gevonden had als ik de koe zijn registratie nummer of naam had geweten.

op 12 november kon ik het vlees op gaan halen op de boerderij, het was een spannende rit, aangekomen zag ik in een krat en zak een groot stuk vlees liggen. Mijn 1st gedachten, was wow dat is een groot stuk vlees.

En nu weer de droogkast kast in

Ten opzichte van vorige keer heb ik eigenlijk geen wijzigingen aangebracht op 1 ding na, en dat is dat ik de fan in de kast laag onder het vlees gepositioneerd heb en het vlees boven het himalaya zout er boven en onder in de kast een bak met zout water om de luchtvochtigheid op een hoger gehalte te houden, circa 70-80%.

Veel lees en volg plezier, ik zal de komende week foto's en een update geven van de afgelopen 2 weken.

gr
    Ivar

Swanturken a turducken Burnt the End
    I survived the zone
    Dion's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Post Thanks / Like
    Ik ga je volgen. Niet dat ik het zelf ooit ga doen maar ik vind het heel tof on Te zien. Houd je het nu wel in 1 topic?

Kolenschepper
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Post Thanks / Like
    Yep ga ik doen

BBQ Privateer QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    DennisH's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2013
    Post Thanks / Like
    Leuk project weer!
    Experientia docet stultos
    Certified KCBS Judge
    Proud member of the Serial Soul Smokers
    Kamado Auplex Large - DIY RF Offset Smoker - Varkensspit - BBQ Guru CyberQ Wifi - DO Petromax 6FT 2x - DO Petromax 3FT - El Fuego DO 12QT - Skillet - Petromax FE90 - WGA - Green Forrest GF300E - GrillGrate 3x - Coox stove - UDS - Joy Charcoal Stove Large - Bastard One Minute Lighter - Campmaid Oudoor Grill Set

Going whole hog Joop130's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    mooi stukvlees , succes met je 2de project.

heb zo"n stuk twee keer klaargemaakt , heerlijk.
    Weber Smokey Mountain 57 , Maverick ET732, DO 6 qt , driepoot met rooster en vuurschaal, WGA, Hibachi ,Weber OTP 57,MaverickTiptopTemp, O-fire custom made.
    Wil jij de gebraden haan hier zijn? Vraag dan of je op de BBQ mag zitten.

Hibachi
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Post Thanks / Like
    Stoer dat je dit doet hoor en inderdaad een mooi stuk vlees.
    Zorgt de hoge luchtvochtigheid er niet voor dat je snel schimmelvorming krijgt of houd je de temperatuur heel laag?

Ik heb even gekeken op de website van de boer, prachtige beesten. Jammer dat het voor mij wat te ver rijden is.

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Ja leuk weer, ik ga je volgen.
    Weber Spirit E-210 Original | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    ik haak ook weer aan , mooi stuk vlees man !
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Motormuis Meeting the Parents
    Ring of Fire
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Mystery meats Boxtel III
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    I survived the zone
    MarkvanDord's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2010
    Post Thanks / Like
    Succes met je tweede project, ben benieuwd naar de verschillen t.o.v. de eerste keer.

Bedankt voor de tip, ik ga ook maar eens in Hellouw langs denk ik..
    In order of appearance:
    SJ - OTS 47 - 200 lt kick-ass / rock-solid UDS - WGA - Superfast BLACK Thermapen - BGE L - BGE MiniMAX
    Smoke 'em if you got 'em

Heet! QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Pier's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Leuk!
    En mooi dat je een zo'n goed adresje gevonden hebt waar ze ook enthousiast reageren.
    WMT 57 en WGA
    (grow your own chillies)

Forum Rechten