Nieuwe maand nieuwe kansen.
Opdracht mistery box met kippendijen, paprika en paddestoelen.
Toen moest ik gelijk aan kipcake denken. Lang niet gemaakt en we kregen bezoek, dus altijd goed.

Omdat vandaag in Ruinerwold de jaarlijkse perenpluk was, gisterenavond al begonnen met de voorbereidingen, zodat ze lekker kon opstijven en ik hem morgen gewoon in de bbq kon schuiven.

Eerst de kipjes in de dry-rub geroerd en in halve en derde kippendijen gesneden. Niet lang laten marineren, omdat ze toch nog de hele nacht in de cakevorm de tijd hiervoor zouden krijgen. Ik maak de dry rub altijd een beetje uit de losse pols, beetje dit, beetje dat, snufje zus, nog wat zo. Daar baal ik nu wel van want het bleek superlekker te zijn, maar ik weet echt niet meer wat en hoeveel ik erin heb gestopt...

De assemblage met de vulling van champignons en paprika.

en

En onder een baksteen, voor een nachtje in koelschrank.

Vandaag op de bbq, opgestookt tot ca 150 graden celcius. Samen met een paar rode bietjes. Want wat is nu een kipcake zonder rode bietjes?

Toen hij 55 graden was, uit de cakevorm gehaald op mijn mobiele rooster. Nu was ook de groentemix erbij gekomen. Ik doe een willekeurige mix aan groente in een afgesloten aluminum pan met wat olie en kruiden. Na een half uur boven directe hitte, die gering was gezien de 150 graden dome, zijn ze heerlijk gaar.

Zo kwam ze eruit.

Het snijden ging wat lastig. Ik had relatief veel champignons en paprika gebruikt, wat de smaak ten goede kwam, maar daarmee de stevigheid moest inboeten.

Zo zag het bordje eruit, waarbij alleen de aardappels niet van de bbq kwamen. Merk op dat ook in de groentimix de paprika en champignons weer terugkwamen!

En nog even de groentemix close up. Inhoud: knoflook tenen, ui, zoete aardappel, courgette, paprika en champignon. Kruiden : italiaanse kruiden, knoflook poeder, curry poeder, uien poeder, mosterd poeder.

En hoe smaakte het? Nou de kipcake was super lekker, qua malsheid, maar ook qua kruiden van de kip. Ook de combinatie met relatief veel paprika was erg lekker.
Ook de groentemix en de rode bieten vielen bij het bezoek zeer goed in de smaak. Ik kan iedereen de kipcake aanraden. Bij mij duurde het vandaag wel lang. Ze lag 2.5 uur op de bbq....

Zo dit is mijn inzending. In een paar fotos heb ik wat paaseieren verstopt die naar de datum verwijzen.

Dank voor de Qtb uitdaging, de inspiratie en de aandacht.