BGE vuurrook
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 64

Onderwerp: Kamado Joe Jr komt niet op temperatuur

Hybride Weergave

Hibachi
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like

Kamado Joe Jr komt niet op temperatuur

Goedenavond,

Twee maanden geleden heb ik besloten om te gaan bbq'en, daarvoor heb ik dat niet of nauwelijks gedaan. Na veel research te hebben gedaan heb ik besloten om voor een Kamado Joe Jr te gaan. Niet de goedkoopste, wel kwaliteit en garantie maar ook weer niet gelijk heel duur want ik wil eerst eens kijken of deze hobby een blijvertje is
    Heb ook gelijk het boek Hete Kolen aangeschaft en deze helemaal doorgelezen. Ook veel filmpjes op internet bekeken en vele topics gelezen.

Maar goed, ik heb de Kamado Joe Jr bij hetluxebuitenleven.nl gekocht en dat is verder allemaal prima gegaan. Eigenaar van die zaak had zelf ook dit model voor thuis en was er erg tevreden over.
    Nu 2 maanden verder, stuk of 10x geprobeerd ben ik nu gefrustreerd en teleurgesteld. Het wil namelijk maar niet lukken om de bbq goed op temperatuur te krijgen. En als dit niet gebeurd dan kan ik niet eens gaan beginnen met het afregelen van de Kamado en daarmee leuke/ingewikkeldere projecten te doen.

Wat is het probleem?

De bbq komt niet op hoge temperaturen, boven de 250 gr krijg ik hem niet of nauwelijks... wat ik ook probeer. Ik mag blij zijn als ik boven de 150 graden uit kom.
    Hieronder een lijstje met wat ik allemaal al heb geprobeerd:

- veel kolen, weinig kolen en alles er tussenin
    - paar keer geprobeerd met de allergrootste brokken uit de zak om te kijken of het daar aan lag i.v.m. lucht verstopping
    - heb open gegrilld, met plate setter voor indirect bbq'en, met pizzasteen, etc
    - ik heb de bbq aangestoken met 2 a 3 aanmaakwokkels (erboven op, niet erin weg gestopt)
    - inmiddels steek ik de bbq aan met een verfbrander. Dit gaat erg goed, binnen 5 min zijn alle kolen roodgloeiend heet!
    - asla maak ik elke keer goed schoon
    - Heb contact gehad met HetLuxeBuitenleven.nl en alle tips opgevolgd, en we zijn er nog niet achter gekomen wat ik fout doe...
    - Heb het metalen giet ijzeren rooster onder handen genomen: heb er wel 25 gaten bij geboord van diameter 9mm om dat uit te sluiten. (Had namelijk 1x ergens op een forum gelezen dat iemand met dit model een vergelijkbaar probleem had en met een ander roostertje met meer gaten of grotere gaten dit probleem had opgelost)
    - Heb veel gespeeld met schuifjes open, dicht, half open, etc. Ook het margrietwiel helemaal open, gaatjes open, gaatjes half dicht, gaatjes dicht, etc. Maar... in principe staat het schuifje altijd 100% open en margrietwiel gaatjes ook 100% open). Heb zelfs eens een keer met open deksel geprobeerd om er temperatuur in te krijgen maar ook dat werkte niet
    - Heb zelfs de verbrander er meerdere malen ingestopt aan de onderkant (in het gat van het onderste schuifje). Dus sta je als het ware op volle kracht er lucht door te blazen. Je ziet de kolen wel iets meer opgloeien en temperatuur loopt dan wel iets op tot 200gr maar veel verder ook niet
    - Ook heb ik op diverse manieren geprobeerd te bbq'en: veel en weinig deksel open. Normaal zou temperatuur omhoog moeten schieten met deksel open (ivm meer zuurstof) maar bij mij zakt ie gelijk. Dus probeer ik zo weinig mogelijk de deksel te openen.
    - Bbq zelf ziet er goed is, is nog vrij nieuw... heb alles ook mechanisch bekeken en zie niks vreemds

- Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd zijn andere kolen en ik heb ook nog niet die kolen basket aangeschaft (vond 80 euro best veel geld en dit zou niet noodzakelijk moeten zijn voor een goedwerkende kamado lijkt me...)

Ik vind dit echt vreemd al met al. Want ik lees verhalen dat mensen per ongeluk schuifje open hebben laten staan en bbq naar de 400gr schiet... nou ik bbq standaard dus altijd met open schuifjes om uberhaupt nog een beetje temperatuur te krijgen.

Ik hoop hier wat advies te kunnen krijgen, want na 10x bbq'en met 10x mislukkingen loopt de teleurstelling en frustratie een beetje op

Mvg Lennart

Hier nog wat foto's:

Deddeltreeske Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    BB's Q-babe's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2015
    Post Thanks / Like
    Dan zal je zien dat het ligt aan het laatste wat je nog niet geprobeerd hebt...de kolen

Balen is het wel maar geef nog niet op!
    Welke kolen gebruik je nu?
    boeken bestellen? Www.libris.nl/priem
    2 x wga, weber wsm 37, joy stove, wildo kachel, 2 x kamado joe classic ,kamado joe junior 2 x tourne broche en de Linfyr
    Smelling BBQ

Hibachi
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Deze: https://ibb.co/b32xfe (Fireup, zie foto. Gekocht bij de Karwei... ja ik weet dat het niet het beste is... maar zou dit het hem dan zijn dat ik niet boven de 200gr uit kom...)

@WimV: ik meet dat met temperatuurmeter die standaard in de deksel zit. Maar zie ook dat er te weinig temperatuur is aan de lange garing van het vlees of toen ik die pizza ging bakken bleef het gewoon nog een soort deeg

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Ik ben een absolute beginner dus verwacht niets zinnigs van mij, maar hoe meet je de temp?
    Zou daar iets mee kunnen zijn?

Going whole hog eddy6844's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Misschien te simpel gedacht, maar heb je opening in de firebox wel voor de opening bij de schuifjes staan?

Hibachi
    Ingeschreven
    Jun 2018
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eddy6844 Bekijk Berichten
    Misschien te simpel gedacht, maar heb je opening in de firebox wel voor de opening bij de schuifjes staan?
    Ja die staan goed, want ik kan met aspook er goed in komen. (dit model heeft geen uitschuifbare as lade...)

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Dat moet goed staan Eddy anders kan de aslade er niet in of uit. Beetje raar wel hoor, welke houtskool heb je?
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Going whole hog I survived the zone roydonne's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Post Thanks / Like
    De Joe Jr zit geen aslade in...
    wie dölder gebroewe, wie baeter beer
    (hoe gekker gebrouwen, hoe beter bier.....
    ook als men zich niet precies aan het recept houdt, kan het resultaat meevallen)

[B]Weber OTP 57 met grill spit, Kamado Big Joe II , Kamado Joe Jr, Weber Igrill2

Motormuis Meeting the Parents
    Ring of Fire
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Mystery meats Boxtel III
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    I survived the zone
    MarkvanDord's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2010
    Post Thanks / Like
    Heb je nog ergens een houtskoolstarter ? Je zou kunnen proberen een starter vol te gooien en die op de normale manier aan te steken en zodra alles gloeit de hele handel in je kamado storten. Is niet de geijkte manier, maar dan weet je of je houtskool het een beetje doet en elimineer je een eventueel gebrek aan zuurstof bij het aansteken.

Blijf het wel vreemd vinden, want met schuif onder helemaal open en margrietschijf helemaal open (compleet opzij gedraaid dus) zou je genoeg airflow moeten hebben om hem naar de 400 te jagen
    In order of appearance:
    SJ - OTS 47 - 200 lt kick-ass / rock-solid UDS - WGA - Superfast BLACK Thermapen - BGE L - BGE MiniMAX
    Smoke 'em if you got 'em

Kolenschepper
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Ik heb een vergelijkbare kamado, een chinese variant dan. En het enigste wat ik daar in stook en in gestookt heb is Weber houtskool, rode zak, niet de briketten pakken maar de kolen. Makkelijk aan, makkelijk temperatuur te regelen, Probeer eens een zakje van 3 kg, vaak tekoop bij Praxis of Gamma.

Heb mijne vanavond nog aangehad om gewoon wat kleine dingen te grillen voor bij het eten en kon de temperatuur spot-on regelen, 200 graden geen probleem met onderste schuif op anderhalf a twee vingers dik open.
    Laatst gewijzigd door Trainee; 04-08-18 om 23:29.

Forum Rechten