BBQpaleis BGE
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Test pakket kolen

Aansteker
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like

Test pakket kolen

Stel je zou kolen of briketten willen testen, hoeveel kilo zou je dan ongeveer willen om een test mee te kunnen doen? Probeer in gedachte te houden dat je maar maximaal 30 kilo als een test pakket kunt ontvangen. Dus 10 keer 3 kilo of 20 x 1,5 kilo als voorbeeld, en hoeveel zou dit volgens jou maximaal mogen kosten inclusief verzendkosten?

Ben daar heel erg benieuwd naar.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Pier's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Wat wil je testen? De houtskool?
    Als je houtskool en (kokos)briketten van een goed kwaliteitsmerk koopt hoef je niet te testen, die hebben zich al bewezen.
    Bijvoorbeeld houtskool van Dammers of Black Ranch...is gewoon goed.
    Kokosbriketten van Ecobrasa idem en er zijn nog wel meer.
    Koop een zak houtskool van 10 kg en hetzelfde mbt kokosbriketten. Google even naar aanbiedingen en klaar.
    Je kan dan uiteraard een testrun doen wat gebruik betreft en het stabiel houden van de temperatuur.
    WMT 57 en WGA
    (grow your own chillies)

Aansteker
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Red devil kokos, lagere temperatuur maar langer constant.

Mais kool, geeft meer zoete geur af aan het product wat men wil klaar maken.

Black ranch Argentina, geeft meer smaak door naar het vlees doordat het vocht percentage heel erg laag ligt.

Eldurapi briketten, zit al een vorm van rookhout in verwerkt.

Dammers houtskool, snelle en hoge hitte en minder densiteit / calorische waarde.

EcoBrasa, relatieve verloop maar vrijwel geen overdracht van geur.

Fijnstof wat over blijft en of het geschikt is voor een keramische binnen mantel, en zo werk ik langzaam steeds meer uit en dus vandaar de gedachte aan test pakketten. En wellicht dat niet al mijn info klopt op dit moment, maar het gaat om het idee dat ik graag zelf veel meer zou willen testen en meer kennis van alles zou willen hebben.

Daarnaast denk ik na hoe je de kolen of briketten kunt testen, heb nu verschillende testen gezien maar heb daar wel zo mijn vraagtekens bij. Er zit soms een paar week tussen en de omstandige heden veranderen daarmee ook extreem. Is het een koude dag met een zuchtje wind of een warme dag met vrijwel geen wind. Gaat enorm veel veranderen in de test. Of de gepofte aardappel test, welke aardappel en hoe groot? Welk soort...... van klij af of zandgrond....

Wat is de samenstelling .... etc etc etc.

Zo zag ik dat er bij een bouwmarkt twee weken lang een pallet met houtskool buiten heeft gestaan......Dat zou wel heel veel invloed kunnen hebben op de test....
    Laatst gewijzigd door Sigrid; 12-07-18 om 00:34.

Aansteker
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Ik wil bijvoorbeeld rustig een paar honderd euro inleggen voor een test pakket dat iemand diverse merken inkoopt en dat gaat verdelen in pakketten van 30 kilo. En dat deze persoon dan zonder winstoogmerk pakketten samenstelt die gekocht kunnen worden door de leden van het forum. Dus ik of iemand anders gaat een dagje rond rijden om inkoop te doen en verdeelt het in zakken van 3 kilo en maakt een pakket die gekocht kan worden door de leden zodat ze verschillende soorten kunnen testen.

Of ik koop alles in en ga het zonder winst doorverkopen aan de leden, domweg omdat ik alleen niet genoeg soorten kan inkopen om te testen.

En anders koop ik 10 Q in met wat meters voor een spotprijs om op 1 dag alles te testen, wacht ik twee maanden voor de test en laat de inkoop van kolen rusten op kamer temp zodat alles relatief constant is.
    Laatst gewijzigd door Sigrid; 12-07-18 om 00:51.

Killed,grilled and ate Steven Raichlen QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Pier's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Zo kan je het ook doen...
    Ik ben, althans wat koken en bbq-en betreft, zelf niet zo van de 'wetenschappelijke' benadering. Doe veel juist bewust op gevoel omdat ik dat leuker vind
    Maar interessant om te zien hoe jij het benadert. Zal het zeker volgen.
    WMT 57 en WGA
    (grow your own chillies)

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    er zijn hier al meerder testen gedaan. Vorig jaar nog door smart. De eerste testen zijn van rond 2010 geloof ik.
    http://www.bbqforum.nl/forum/showthr...ettentest+2010

Maar houtskool, soort en merk, of briketten, kokos of gewoon. Het is voor iedereen heel persoonlijk, de een heeft een andere voorkeur dan de ander.
    Maar als je het leuk vind om dit zelf nogmaals te gaan testen, wij zien graag de uitkomsten.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch home made barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 x Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, div.WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, Joy, Evirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Aansteker
    Ingeschreven
    Jul 2018
    Post Thanks / Like
    Ik ga voor mijzelf gewoon wat dingen testen en heb inmiddels al verschillende adressen gevonden in mijn directe omgeving om wat diverse soorten kolen/briketten te kunnen aanschaffen. Wil toch wel graag zelf ervaren wat de verschillen zijn en of ik een bepaalde voorkeur heb. Bepaalde dingen kan ik gewoon niet klein inkopen en zal daar later een keer iets op moeten verzinnen.

Voor wat betreft het testen van diverse soorten qua temperatuur en verbranding ga ik mij eens wat verder verdiepen en zoveel mogelijk informatie doorspitten. Het lijkt mij erg leuk om dat een keer te doen (een test) en te kijken op welke manier ik dat het beste kan uitvoeren.

Forum Rechten