BBQpaleis BGE
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: NICLAN: Tweede en derde week. Laatste deel

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Post Thanks / Like

NICLAN: Tweede en derde week. Laatste deel

Hallo mensen van het goede en VURIGE leven,

Een paar daagjes later dan geplanned maar hier is dan het derde en laatste deel van mijn eerste NICLAN bevindingen.
    Ik heb in de afgelopen dagen 3 keer RoadKill Chicken, een Pulled Pork, een BCC, een Pulled Beef en diverse kleine dingetjes gedaan.
    Ik kan nu wel zeggen dat ik de BBQ behoorlijk ken. Het heeft niet zo heel veeel moeite gekost om de temperaturen te beheersen uiteindelijk. De eerste paar keer was het niet best zoals jullie gelezen kunnen hebben. Maar al snel ging het goed. Het is zaak de knoei snel af te knijpen. Echt heel snel. Je krijgt hem binnen een paar minuutjes heet maar het duurt even om hem af te laten koelen. Ik heb overal gebruik gemaakt van de iGrill 2 en ik ben erg blij dat ik dat ding destijds heb gekocht. Met subtiele stapjes en alarmpjes op zijn tijd heb ik nu een paar manieren gevonden om de NICLAN op temp te brengen en vooral: Te houden!

Ik zal wat foto's laten zien met een korte beschrijving:

Dit is de opstelling voor de Pulled Pork:

En zo brandt dat dan:

Nadat de Pulled Pork een nachtje had gerust in de koelkast, werd het tijd om het erop te gooien....:

Uurtje of 4 later ging het geheel in de folie. Ik had dat zo nog nooit gedaan en wilde dat eens proberen. Het inpakken ging makkelijk en bij zo'n 65 graden. Daarna terug de BBQ in:

Dit heeft de Niclan een uurtje of drie weer later in totaal gebruikt:

Fertig:

En op de schaal ziet het er dan zo uit:

In totaal zo'n 7 uur in het ei. De temp heeft gemiddeld rond de 114 gestaan met een uitschieter naar 121 en 103. Dat was dan wel na het inpakken (121) en in het begin (103). Zeer stabiel dus.

Ik heb hetzelfde gedaan met een 3 Kg Pulled Beef. Daar was de gemiddelde temp iets lager maar ook in twee delen. Bij 93 eruit gehaald. Eeeerrrrruuuug lekker. Straks het laatste restje op een boterham doen en snel een nieuwe bestellen
    Ik vind PB veel lekkerder dan Pork. Het vlees lijkt in eerste instantie taaier omdat het pullen wat lastiger is. Maar de smaak prefereer ik. Ik heb als rub alleen maar wat knoflookpoeder en peper en zout gebruikt. Het vlees (beef) wel ingespoten met wat runderbouillon waar ik nog een beetje tabasco en knoflook in had gedaan. Maar ik merk dat ik steeds eenvoudiger ga kruiden en dat bevalt me voorlopig wel.

Hier een plaatje van de PB (niet zo'n beste want mijn liefs iPhone wat er niet en ik heb een eenvoudige foon:

Dan een klein verslag van de kip:

Eerst de voorbereiding. Bij Mark v/d Plaat voor 8 euro (gasflesje incluis) deze brander gekocht. In 10 minuutjes een volle starter aan de brand. Aanrader voor iedereen!!!!:

En dit als slangetje:

Dit toktokje gerubbed met peper, zout en wat Italiaanse kruiden:

Skillet (tegenwoordig gebruik ik twee bakstenen met folie erom) erop en met huid op de grill op zo'n 150 graden. Een 45 minuutjes en dan omdraaien voor ongeveer 15 minuutjes. Daarna nog even alles vol open en iedere kant een paar (2/3) minuten grillen onder direct vuur.
    Dit is met lengte de beste kip die ik ooit gegeten heb. Wat een smaak en wat een heerlijk huidje. Niet normaal meer en nu al drie keer zo klaargemaakt!:

Met als resultaat:

Nou, tja, het oordeel dan.. Het mag duidelijk zijn. Ik ben om. Mijn gassert gaat weg. Mijn WGA niet, want die is te fijn voor klein grut. Ik ben om. Ik ben verkocht. Alle superlatieven schieten tekort. Wat een heerlijk ding. Tja, je moet even opletten in het eerste half tot heel uur. Maar hij blijft stabiel. Ik ga wel voor de lange nachten een BBQ temp controller aanschaffen zodat ik het micromanagement kan laten. Het is misschien niet nodig en wat overdreven maar ik denk dat ik dan wat geruster ook eens een uurtje of wat weg kan gaan. Maar dat komt nog wel. Eerst maar eens lekker genieten van deze knoei.

Ik heb de eerste paar keer goed opgelet wat er gebeurt als je veranderingen maakt in de sleufen. Vooral de onderste sleuf maakt grote veranderingen in de temeratuur mogelijk. De bovenste veel minder. Het is goed mogelijk met dit ei lange Low and Slows te maken. Temperaturen rond de 100 zijn geen probleem en de hogere (170) gaan ook perfect! Hele hoge (350 graden en meer) zijn in het geheel geen probleem en zeer snel haalbaar.
    Belangrijk is niet te veel brandstof als je het laag wilt houden. Ik heb de Minion methode gebruikt, de Snake en ook gewoon uiteindelijk houtskool. Gebruik bij houtskool goede en grote stukken anders gaat het te snel uit.

Zijn er dan ook minpunten? Jawel, tuurlijk. De Niclan is uiteindelijk lastiger dan zijn keramische broertjes op Low and Slow te houden. Maar je kunt het wel leren! Dus het is wel mogelijk. Alleen nou ja, iets lastiger.
    De onderste asbak is een vondst maar wellicht dat er mensen zijn die het juist wat vervelend vinden. Kan ik me iets bij voorstellen. Bij de Niclan zit geen Platesetter. Dat vind ik jammer. Je moet dus een Pizzasteen erbij hebben of kopen. Aan de andere kant zit er wel weer een geweldig gietijzeren rooster bij. Met een handig afneembaar handvat.
    Een ander minpuntje vind ik het onderste kolenrooster dat eigenlijk net iets te klein is. Het zou een paar milimeter groter moeten zijn. Of in de vuurbak een paar uitsteeksels zodat het roostertje niet schuin kan gaan liggen.
    Ik heb geen lekken geconstateerd maar een rondgang op Amerikaanse fora leert dat er mensen zijn die wel eens met vuurvaste kit hebben moeten frutten om de lekken te dichten. Bij mij echter niet en volgens mij is dat ook wel eens met andere (kermaische Kamado's het geval.

Eindconclusie:
    Een zeer goedkope (399 euro) maar degelijke Kamado van staal met een leercurve in het begin maar uiteindelijk een geweldig ding en zeer de moeite waard. Kopuh dus! Waar wacht je nog op?

Laatst gewijzigd door Geitekaas; 19-10-16 om 11:29.

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Post Thanks / Like
    Top verslag, misschien een stomme vraag maar waarom briketten en geen houtskool zoals in een Kamado?

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Post Thanks / Like
    Neen, geen stomme vraag. Met de kokosbriketten kun je heel mooi een snake maken. Op deze manier heb ik een constante temp en de hoeveelheid bepaalt de duur. Houtskool kan ook maar ik vind de briketten erg prettig werken. Maar zoals gezegd, houtskool van goede kwaliteit kan ook.

Going whole hog I survived the zone the Ozzynator's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Post Thanks / Like
    Lekker, niks mis mee!!
    Weber Mastertouch GBS 57 cm, Smokey Joe Premium, Go Anywhere en een WSM 47. Ook een Barbecook Chef Cook. iGrill 2. En altijd 2 kratjes Jupiler op voorraad.

Mr. Lollypop Meeting the Parents
    Made Big Things on Small Grills VII
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Made Big Things on Small Grills VI
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    pa1ntje's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Post Thanks / Like
    Mooi uitgebreid verslag ! En mooi dat je de Q nu goed onder controle hebt. Heel veel plezier ermee
    Weber OTP 47 met grill spit Weber 57 met houten handvaten UDS 210L SMOKEY JOE 60L UDS WGA Maverick 732 Heatermeter Kamado Large Kamado mini Forumgenoot van de Grillmaster 2015
    http://www.bbqforum.nl/forum/image.php?type=sigpic&userid=4618&dateline=1388401043

Going whole hog I survived the zone drdre's Avatar
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Post Thanks / Like
    Top verslag.
    Een controller is idd niet noodzakelijk maar wel leuk.(gelijk mooie grafieken ).
    De niclan is volgens mij qua gedrag behoorlijk vergelijkbaar met de keg.
    Voorzichtig aansteken, super stabiel, laag verbruik.
    Met controller hou ik hem binnen 1,5 graad van het setpoint. Zonder is de afwijking een graad of 7-8.
    Steek hem tegenwoordig aan, setpoint op 90 graden, met overshoot naar 100-105 ,setpoint verzetten naar 105/110 ,lekker laten staan/naar bed (Duurt 15 tot 20 minuten )

Going whole hog I survived the zone
    Ingeschreven
    May 2016
    Post Thanks / Like
    Leuk en informatief verslag.
    (Maar ik blijf toch naar een Primo kijken )
    Primo XL / WGA met thermometer / Maverick ET-732 / Chinese thermapen kloon / 1,5 x Fantast

Hibachi
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Post Thanks / Like
    Bedankt voor het mooie en duidelijke verslag. Maakt de keuze voor de Niclan of Grill guru elite niet makkelijker

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Going whole hog bosbeest's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Post Thanks / Like
    Hey Geitekaas,

Echt genoten van je verslag(en)!

Ik overweeg ook de aanschaf van zo'n ding, maar moet dan eerst mevrouw Bosbeest overtuigen.....

Groet,

Bosbeest
    WGA, OT prem57, 1980 vintage 57 kettle, 1986 groene 47 lady "greensleeves", smokey joe silver 1998

Rooksnuiver
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Post Thanks / Like
    Haha! Arme jij, zo onder de knoet? neen hoor. Ik snap het wel. Gelukkig kopen wij dit soort dingen samen omdat we het alletwee als onze hobby zien.
    Gewoon doen hoor!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bosbeest Bekijk Berichten
    Hey Geitekaas,

Echt genoten van je verslag(en)!

Ik overweeg ook de aanschaf van zo'n ding, maar moet dan eerst mevrouw Bosbeest overtuigen.....

Groet,

Bosbeest

Forum Rechten