BGE vuurrook
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14

Onderwerp: Monolith Egg's; het overwegen waard?

Sleeveless Q Burnt the End
    I survived the zone
    fxs81's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Post Thanks / Like
    Op het Duitse forum zijn er trouwens erg veel monolith eigenaren, allemaal spinnend tevreden. Nooit echt klachten gezien daar.
    WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | Kamado Joe Classic II | WlanThermo mini V2 | Amstel mini kamado | Joefyr | Diverse Gietijzeren speeltjes

Goeie wijn is nog steeds gin bier

Mucking up the keyboard with sauce
    Ingeschreven
    Jun 2017
    Post Thanks / Like
    Dat is nog eens een mooie review van een ervaringsdeskundige, altijd leuk om eens ervaringen van "echte" gebruikers te lezen en niet enkel van personen die hem eens gehad hebben om te testen.
    WGA met gietijzeren roosters,WGA op gas met grillgrates, Primo oval Xl met grillgrates en heatermeter, Weber performer 47, Action kamado.
    Barbecue may not be the road to world peace, but it's a start. Anthony Bourdain

Spullen! Meeting the Parents
    Finger Licking Q V
    Back to Skool L&T VIII
    Ring of Fire
    Finger Licking Q IV
    Pulled from 6ft Under
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    QtB Topdog
    Burnt the End
    I survived the zone
    Eigenhymer's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Tijdens Ruhrpott barbecue heeft Monolith altijd een heel stuk veld afgehuurd. Er staan dan allerlei koks te koken op de Monoliths. Als je ziet hoe druk het daar altijd is.. ik geloof ook dat dit merk in Duitsland veel bekender is dan in Nederland.
    O.a.: Blue Prints offset smoker op aanhanger, 25 Inch HM barrelbbq, 16 Inch Oklahoma Joe Longhorn, ODC Classic Charcoal 570, Primo Oval XL400, Niclan, ODC citygril Charcoal, ODC citygril gas, 200 ltr Barrelbbq, 2 x rookoventje, Pruttel(schrot)pot, 2 Swing Grill, 200 ltr UDS, 110 ltr UDS, WGA's met houten, kunstof en zonder handvaten, Cramer bovengril, 2 x Planchaplaat op wokbrander, HM Ofyr, koffergril, Weber perforumer deluxe, 2 Joy's, Envirofit stove, div. Do's www.backyard-smokeaholics.nl

Ingeschreven
    May 2017
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brecht_van Bekijk Berichten
    Dat is nog eens een mooie review van een ervaringsdeskundige, altijd leuk om eens ervaringen van "echte" gebruikers te lezen en niet enkel van personen die hem eens gehad hebben om te testen.
    Mijn derde post vandaag dan maar.
    Zoals in mijn eerste post te lezen was ben ik, na veel lezen, gaan kijken en weer lezen, gezwicht de Monolith Le Chef en heb ik hem nu bijna 2 jaar in gebruik. Ik heb daarna ook nog een BGE medium voor erbij gekocht (no-brainer, liep er letterlijk tegenaan) en het verschil is gigantisch........ Maar alleen in de maat: BGE diameter is 38 cm, Le Chef is 72 cm.
    Beiden zijn enorm stabiel in temperatuur vasthouden en beiden zijn prettig om mee te werken. De Monolith wordt echter zeer compleet geleverd: er is niets dat je nog aan moet schaffen om meteen goed uit de voeten te kunnen. De BGE wordt nogal spartaans geleverd en kun je losgaan op het aanschaffen van accesoires wat hem daardoor duurder maakt.

Voor de hardware zoals sluitingen en dergelijke betreft geldt voor mij: beiden goed te noemen maar met een kanttekening naar het mechanisme van de BGE; door de vele mogelijkheden in afstellen loop je het risico dat je dome niet goed sluit en daardoor de unit minder makkelijk op temperatuur houdt. Het voordeel van deze sluiting is wel dat, wanneer je weet wat je doet, en je je vilt voor nieuwe Nomex vervangt, je direct weer een geweldige seal hebt waar je lange tijd mee vooruit kunt.
    Bij de Monolith liep ik tegen het probleem aan dat, nadat de standaard vilt(ik zou het bijna rommel willen noemen) was versleten heb ik het vervangen door high grade Nomex en wilde de dome niet meer volledig sluiten. Vanalles geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen en uiteindelijk is het gelukt na een aantal low&slow sessies, met alleen het losdraaien afstellen van de ringen en dome kwam ik net niet helemaal waar ik zijn wilde.

De sluiting, ringen en onderstel van de BGE zijn onderhevig aan roest maar dit geldt ook voor de moeren en onderstel van de Le Chef. De plankjes van de BGE zijn weer beter bestand tegen weersinvloeden dan die van de Le Chef.
    Als het aankomt op een keuze dan zou ik (weer) voor de Monolith gaan; algeheel gevoel van kwaliteit is nagenoeg gelijk echter is de rookhout invoer mogelijkheid zonder alles uit de kamado te halen toch wel heel belangrijk voor me..... Ook het volledige pakket aan accesoires zou voor mij (weer) de doorslag geven.

Primo, Kamado Joe, Big Green Egg, Monolith en Black Bastard zijn voor mij kamado’s waar ik uit gekozen heb en in mijn ogen goede apparaten die waar voor hun geld bieden en moet de gebruiker bepalen wat hij wil.

Forum Rechten