Na enkele malen mijn nieuwe Auplex-Kamado geprobeerd te hebben door er gewoon op te huis, tuin & keuken-grillen (wat overigens erg goed is bevallen, de smaak is stukken beter dan op een "ACtion-bbq") werd het afgelopen week tijd om het eens wat serieuzer aan te pakken.

Mijn nieuwe aanwinst.

Op moederdag mijn vrouw een pizzasteen cadeau gedaan (beter een cadeau waar ik iets aan heb als waar we allebei niks aan hebben dacht ik) en deze moest natuurlijk ingewijd worden.
De onderste schaal van mijn Q gevuld met houtskool (Black Ranch, op aanraden van Ralph de Kok's Barbecue Paleis)
en deze met aanmaakblokjes op 3 punten aangestoken.

Even wachten tot de temperatuur op het gewenste niveau komt. Via enkele draadjes op dit forum gekozen om op 275 ºC te gaan bakken.

Bijna op temperatuur.

Via http://www.biggreenegg.eu een mooie tutorial gevonden en op aanraden hiervan de pizzasteen 10 minuten voor het bakken vast in de Q gelegd om lekker op te warmen zodat de pizza minder snel aan de steen vast plakt.

Voor de pizza hebben we een standaard deegmix gebruikt en daarop lekkere verse ingrediënten gedaan.
Na het opwarmen van de steen even testen of alles op temperatuur is door wat bloem over de steen te strooien (blijft de bloem wit nog effe wachten, wordt hij zwart dan is het te heet, kleur de bloem bruin dan kun je aan de slag).

De pizza kan de Kamado in. Op hoop van zegen!
Een minuut of 6 later is het moment daar. Hij mag er uit!

Een perfecte houtoven-pizza zoals bij de Italiaan.
Voor een eerste keer pizza bakken ben ik zeer tevreden.
En natuurlijk hoor ik graag wat jullie er van vinden en of ik iets kan verbeteren!