BGE vuurrook
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: PP en temperatuurcontrole

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like

PP en temperatuurcontrole

Dit weekend PP van 2.2 kg procureur met kruidenrub van de MAKRO gemaakt in de Boretti Nerone.

Het eindresultaat is fantastisch, maar het hele proces verdient geen schoonheidsprijs. Veel gedoe met de temperatuurcontrole, deze ging van 75 naar 150 en weer terug. Ben begonnen met 15 brandende briketjes op een ondergrond van niet-brandende briketten (MAKRO) maar dat werd te heet. Ook met de schuiven viel dat niet te regelen. De enige manier waarop het in de loop van de dag enigszins lukte was om er regelmatig 5 niet-brandende briketten bij te doen. Daardoor was ik er m.i. teveel mee bezig (je hebt soms meer te doen op een zaterdag...). Hoe dan ook, om 10u begonnen en 14 u later was de kern op 88C. Tussen 18 en 0.30 kwam die temperatuur maar niet boven de 62 graden, ik dacht dat het aan mijn temperatuurbeleid lag (cq het gebrek daaraan), maar achteraf besef ik dat dit 'the zone' was.

Maar nogmaals: wat een geweldig vlees levert dit op.

Conclusie en lessons learned:

1. Procureur is vergevingsgezind, mijn temp wisselingen hebben niet veel uitgemaakt. Maar het moet wel langzaam blijven gaan
    2. Vraag aan jullie: hoe kan ik die temp een beetje onder controle krijgen?

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]
    Laatst gewijzigd door Flint; 09-06-15 om 11:50.

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone
    VeloChill's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Post Thanks / Like
    allereerst mooi dat het toch gelukt is

je foto's doen het overigens niet, link naar een email gaat niet werken
    kijk eens in onderstaande link, daar staat hoe je het kunt doen
    http://www.bbqforum.nl/forum/showthr...-(photobucket)

Verder denk ik dat je nooit de balans in evenwicht hebt laten komen, te snel achter elkaar te grote correcties, je ziet dan niet goed wat je doet en hoeveel effect het had. volgende keer moet je na een aanpassing in de schuiven zeker 5-15 minuten wachten om het resultaat te zien.
    is je Q echt een stuk te heet dan mogelijk nog langer voordat je opnieuw in evenwicht bent, je kunt niet in 10 minuten van 175 graden na 110 graden dat kost meer tijd, zeker met een keramische Q.
    het vergt wat oefening, maar na een tijdje heb je hem zo op de juiste temp...

Ook snap ik niet hoe je je temp onder controle houdt door telkens koude briketten toe te voegen? als het deksel opengaat komt er veel meer zuurstof bij de briketten/kool en die vlammen dan weer iets op...
    Some people drink the fountain of knowledge, some just gargle...
    Motorhotel GuS in de Eiffel, komende lente voor het 7de seizoen geopend

BGE M - WGA - HM4.0 - UDS 200L - Rex C100 pid controller - Actieve CSG

Pitmaster I survived the zone bbqjopje's Avatar
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    Ik pak hem altijd in folie als the zone bereikt word... ( blijven sappen er beter in en stijgt de kern mooi stabiel verder )

Wat betreft de temperatuur Is het vooral een kwestie van blijven spelen en bijstured... Briketten / kolen erbij..schuifjes open of juist dicht enz...

Ik zelf leg altijd een stuk of 10( kokos) briketten in de smokerbox bovenop een stuk brandend hout en laat zo alles op temp komen voor het vlees op de grill gaat... Regelmatig as afkloppen lucht regelen en bijvullen dan gaat het redelijk stabiel... Doordat ik het vuur naast de grill heb kan ik ook nog ongeveer 30graden spelen met vlees links rechts of midden neer te leggen.
    .

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    Hallo VeloChill, doen de foto's het nu wel?

Going whole hog Burnt the End
    I survived the zone
    VeloChill's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Post Thanks / Like
    je moet ipv het url-tag het img-tag gebruiken, zoals hieronder

[ img]http://i1164.photobucket.com/albums/q566/Flint1959/foto1%205%20juni%202015_zpslmqggodh.jpg[ /img]

de spatie na de haak-open([) even verwijderen
    Some people drink the fountain of knowledge, some just gargle...
    Motorhotel GuS in de Eiffel, komende lente voor het 7de seizoen geopend

BGE M - WGA - HM4.0 - UDS 200L - Rex C100 pid controller - Actieve CSG

KP
    Guest
    Jou Boretti is een kamado... Ik probeer even te begrijpen waarom je daar briketten in gebruikt.
    Heb je daar een reden voor ?

Ik gebruik alijd houtskool en beslist niet anders. Afhankelijk van welke ik gebruik gooi ik ze voor een lange sessie als PP altijd tot de rand vol.
    Ik steek hem dan als volgt aan, bodempje houtskool en 1 aanmaakblokje. Zodra ik wat gloeiende kolen heb dan bouw ik de mand en ring tot aan de nok toe vol en, de top vent open, luchtschuif half open. Bij 80 graden begin ik dan te smore tot ik iets over de 100c zit. Met de hand komt het niet zo krek dus beland ik op 110/120c dan vind ik het ook best. En daarna ( dik een uur later vaak ) als alles stabiel is gaat mijn PP er op. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet of nauwelijks temperatuursschommelingen dan ervaar. +/-5c vind ik niet noemenswaardig.

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    Kamado Peter: dank voor deze uitleg. Ik heb briketten gebruikt voor de lange brandduur, ik ga jouw aanpak ook eens proberen. Jij hoeft tijdens deze rit niet bij te vullen?

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    denk dat het nu eindelijk is gelukt met die foto's

Motormuis Meeting the Parents
    Ring of Fire
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Pulled from 6ft Under
    Mystery meats Boxtel III
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    I survived the zone
    MarkvanDord's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2010
    Post Thanks / Like
    Een kamado die goed luchtdicht is kan met de juiste houtskool makkelijk een pp-sessie volbrengen zonder tussentijds bijgevuld te worden.
    In order of appearance:
    SJ - OTS 47 - 200 lt kick-ass / rock-solid UDS - WGA - Superfast BLACK Thermapen - BGE L - BGE MiniMAX
    Smoke 'em if you got 'em

Hibachi
    Ingeschreven
    May 2015
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkvanDord Bekijk Berichten
    Een kamado die goed luchtdicht is kan met de juiste houtskool makkelijk een pp-sessie volbrengen zonder tussentijds bijgevuld te worden.
    Beste Mark, kun je mij eens vertellen hoeveel houtskool en hoe je dat aansteekt. Of doe jij dat net zoals KamadoPeter (zie boven)? Ben een grote beginner op dit vlak.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten