BGE vuurrook
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Pulled pork van Livar procureur optimale temperatuur en benodigde tijd?

Ingeschreven
    Jan 2015
    Post Thanks / Like

Pulled pork van Livar procureur optimale temperatuur en benodigde tijd?

Gistermorgen om 09:30 de Primo aangestoken en toen rond 10 uur de temperatuur stabiel op 110 was de procureur op het rooster geplaatst.
    aangezien ik nog geen ervaring heb met slow op de primo heb ik de gehele vuurbox gevuld met Blackrange en daarover wat houtskool van de Makro om de gaatjes te vullen. (uiteindelijk is na de 11 uur sessie en afkloppen van de kolen de vuurbox nog voor meer dan de helft vol dus denk dat ik iewat heb overdreven.)
    het vuur heb ik vervolgens uiterst links aangestoken en toen de een aantal kolen goed branden een paar hande vochtige pecan snippers en wat whiskey vat snippers over de gehele oppervlakte verdeeld, de d plates geplaatst en aan de rechterzijde een lekbak met water.
    het rooster met daarop de procureur is eveneens aan de rechter zijde geplaatst.

De procureur heb ik de middag voorafgaand in een simpele rub van bretons zout knoflook peper koriander foelie en kruidnagel (en een heel klein beetje gember) gezet en s'morgens rechtstreeks uit de koelkast op de primo geplaatst.

en dan nu de vraag... de sessie heeft 11 uur in beslag genomen op neerkwam dat de pulled pork pas om 9 uur gaar was en om 10 uur gepulled kon worden, het diner wat om die tijd al was vervangen door patat met kroketten. , Dergelijke tijden heb ik uiteraard gelezen maar alleen bij grotere hoeveelheden, mijn procureur was maar 2.5 KG.
    Herkennen jullie dit? wat is er mis gegaan of was het wellicht alleen de planning?

aanvankelijk liep de kern temperatuur vlot op, om 11 uur gaf de meter al 40 aan, 12 uur 52, 1 uur 58, 2 uur 64, 3 uur 64 4 uur 64.....probes gewisseld zelfde meetgegevens????? dome temperatuur nagemeten met een vleesthermometer en die gaf keurig 108 graden aan.
    uiteindelijk maar de procureur in een aluminium schaal geplaatst en het geheel ingepakt met alu folie waarna de temperaruur tergend langzaam is gaan stijgen en om om 9 uur 85 graden aan te geven.

nog even uitgepakt en de roosters vol open om wat kleur aan het nu wel erg vochtige vlees te geven (dat gaat wel geweldig zeg... binnen 15 minuten gaf de meter HHH aan (dus boven de 200 graden) en was de kern gestegen naar 88. tijd dus om de procureur weer in te pakken en te laten rusten.

het pullen ging iets zwaarder dan ik had verwacht dus de vorken maar vervangen door de vingers en gewoon stukjes los trekken, is dit herkenbaar?

De smaak is overigens uitstekend, precies de rooksmaak waar ik va hou (pecan is m.i. redelijk mild maar de blackrange houtskool voegt ook nog wat smaak toe, met een beetje pech door slechte stukken oid kan BR de smaak ook volkomen verpesten) het vlees heeft nog enige bite/structuur maar is absoluut niet droog of taai.

vandaag dus heerlijk ontbeten, gelunched en een snack tussendoor en ik zie geheel niet tegen nog een portie op...voor het diner.

ik zal binnenkort ook eens zien wat nodig is om wat afbeeldingen toe te voegen.
    Menno

The smokin' Gurnard Meeting the Parents
    No Fire in the Hole
    Finger Licking Q V
    Ring of Fire
    Seafood Surprise 2016
    Finger Licking Q IV
    Groet'n uut Grolloo L&T VII
    Seafood Surprise 2015
    Finger Licking Q III
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Mystery meats Boxtel III
    Seafood Surprise 2014
    Finger licking Q II
    QtB Topdog
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    Fishing for Chicken
    Burnt the End
    Steaked out around the fire II
    Nose to tail
    Steaked out around the fire
    I survived the zone
    Super Moderator
    EvdP's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2010
    Post Thanks / Like
    11 uur voor een procureur van 2,5 kg is niet uitzonderlijk hoor. Ook de snelle stijging aan het begin, en dat de Temperatuur steeds langzamer stijgt is een normaal verschijnsel.

Volgende keer dus nog eerder beginnen
    WEBER OTG 57 / WGA / BGE Large/ Weber 47 compact met Pizzaring

Ingeschreven
    Jan 2015
    Post Thanks / Like
    Meer oefenen dus... op de weber heb ik (slow) vooral ribs, en wat groter entrecote, ribeye e.d. gemaakt en dat gaat toch aanzienlijk sneller. (begin van de middag beginnen en dan tegen etenstijd opstoken dan zit ik gedurende de hele sessie wat hoger in temp.) maar ja... is appels-peren...
    bijzonder dat de temperatuur zo lang volkomen stil staat, volgende keer toch maar eens proberen om de sessie voor het naar bed gaan te starten.
    ik neem aan dat zonder inpakken nog meer tijd zou hebben gekost!
    En wel of niet inpakken als de temperatuur blijft hangen? ik moest nu aan het eind opstoken om nog een beetje kleur te krijgen terwijl alle geplaatste foto's (bijna onsmakelijk zwart zijn als ze van de bbq afkomen.
    Laatst gewijzigd door MBO; 15-02-15 om 18:57.

Going whole hog I survived the zone Evert's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Post Thanks / Like
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MBO Bekijk Berichten
    ....Herkennen jullie dit? wat is er mis gegaan....
    Er is helemaal niks mis gegaan.
    Die procureur heeft geen enkele boodschap aan jou planning (of de planning van je gezin)
    Dat is het mooie van low en slow en ook de reden dat veel vrouwen er niets van snappen.
    Als je op een bepaalde tijd wil eten, of je krijgt gasten en wil een goede beurt maken, maak dan je pp een dag van te voren.
    ------------------------------------------------------------Hierlangs afknippen------------------------------------------------------

Ingeschreven
    Jan 2015
    Post Thanks / Like
    Dat is het mooie van low en slow en ook de reden dat veel vrouwen er niets van snappen.
    en bedankt hé.. nu maar hopen dat ik het ooit ga snappen maar met jullie eerlijke feedback zal dat wel goed komen
    planning is hier met kinderen wel raadzaam dus volgende keer idd de dag van tevoren bereiden of... en dat is nieuw en dus wat spannender voor mij over night... ik zie die laatste wel zitten... moet volgens mij lukken met de primo. temp blijft geweldig stabiel.
    wellicht nog iets lager gaan zitten in temperatuur als ik dat doe zodat de PP niet al vroeg in de ochtend klaar is? offe... snap ik er dan toch weer niet genoeg van en moet ik gewoon eerder m'n bed uit om te controleren?

Motormuis Meeting the Parents
    Ring of Fire
    Pulled from 6ft Under
    Mystery meats Boxtel III
    Finger licking Q
    Mystery meats Boxtel
    I survived the zone
    MarkvanDord's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2010
    Post Thanks / Like
    Overnight is prima te doen met een kamado. Niet te vroeg beginnen, maar dat ligt ook een beetje aan het gewicht van de procureur.
    In order of appearance:
    SJ - OTS 47 - 200 lt kick-ass / rock-solid UDS - WGA - Superfast BLACK Thermapen - BGE L - BGE MiniMAX
    Smoke 'em if you got 'em

Dik doun in' Tune Back to Skool L&T VIII
    Pulled from 6ft Under
    Made Big Things on Small Grills V
    Bumpin' Road to BBQ L&T VI
    Feet in the Mud - L&T V
    Mystery meats Boxtel II
    Finger licking Q
    Frostbitten and tingled - L&T IV
    Mystery meats Boxtel
    Hitte in de Koffer 2012
    Fishing for Chicken
    Burnt the End
    Smoke on the Water - L&T III
    Steaked out around the fire II
    Made Big Things on Small Grills II
    Nose to tail
    A Pig's Head full of Chili - L&T II
    I survived the zone
    hertekop's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2010
    Post Thanks / Like
    en als ie gaar is, dan kun je hem gewoon inpakken en met een deken of slaapzak in de koel/warmhoudbox kun je hem een hele tijd warmhouden, daarna ff pullen en klaar is klara

grtn hertekop
    Member http://www.allseasoned.nl team.
    Gesponsord door : http://www.vlees.nu
    Fueled by : http://www.terlanco.nl
    drinks suplied by :https://www.kleinduimpje.nl/
    open vuur ondersteund door :http://www.brandgoed.nl
    BBQ sponsored by :http://www.backwoods-smoker.com
    keeping it cool by :https://www.orioncoolers.com

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten