PDA

Bekijk Volledige Versie : Q the Book Oktober: Kip met salbitxadasaus

pippelona
04-10-10, 15:54
Voor 4 personen:
1 kip van 1 1/2 kilo

Marinade
-4 tenen knoflook
-1 rode chilipeper
-1 theel.korianderzaad
-zeezout
-1,25 dl extra vergine olijfolie
-1 dl sherryazijn
-2 eetl.limoensap
-2 eetl. vers geperst sinaasappelsap
-zwarte peper, versgemalen

Snijd de ruggegraat uit de kip door deze aan de rugkant aan beide kanten los te snijden. Leg de kip op de ingesneden kant op een plank en druk hem met beide handen plat; kerf de kip aan beide kanten een paar keer in.
Leg hem in een schaal en zet deze afgedekt in de koelkast.

Stamp voor de marinade de knoflook met chilipeper, korianderzaad en 1 theel. zout in een vijzel met een stamper tot puree. Doe deze in een schaaltje. Verhit de olijfolie in een steelpan en giet hem over de knoflookpuree.
Voeg de sherryazijn, het limoen- en sinaasappelsap toe en klop alles door elkaar. Breng op smaak met peper. Giet de helft van deze marinade over de kip en laat hem afgedekt 1 uur in de koelkast marineren. (Bewaar de rest voor de volgende barbecuesessie; deze marinade is geschikt voor allerlei soorten vlees en vis en is in de koelkast enkele dagen houdbaar).

Verhit de barbecue (met deksel) tot hij goed heet is. Leg de kip op de snijkant op het rooster, sluit het deksel en rooster de kip in ca. 30 minuten gaar.

Dien de kip op met de salbitxadasaus en evt. de couscoussalade met doperwten&olijven.

Salbitxadasaus

-3 rijpe tomaten
-1 geroosterde rode paprika, ontveld, in blokjes
-30 g blanke amandelen, geroosterd en grof gehakt
-1/2 theel. gedroogde rode chilivlokken
-1/2 theel. paprikapoeder
-3 tenen knoflook, geperst
-1 theel. geraspte citroenschil
-2 eetl. fijngehakte platte peterselie
-1 eetl. sherryazijn
-1,25 dl extra vergine olijfollie
-zeezout

Halveer de tomaten, druk de pitjes eruit en snijd het vruchtvlees in blokjes. Doe ze in een schaal en voeg de blokjes paprika, amandelen, chilivlokken, paprikapoeder, knoflook, citroenschil, peterselie en sherryazijn toe.
Verhit de olijfolie in een steelpan, giet hem over het tomatenmengesel en schep alles door elkaar. (Of maal alles in een keukenmachine of met de staafmixer, maar niet te fijn).
Breng de saus op smaak met zout en peper. De saus kan van tevoren worden gemaakt en enkele dagen in de koelkast bewaard.

Couscoussalade met doperwten&olijven

-225g couscous
-3,75 dl kippenbouillon
-snuf saffraandraadjes
-150 g doperwten
-1 rode paprika , van de kern en zaadlijsten ontdaan, in blokjes
-100 g groene olijven, ontpit en fijngehakt
-2 eetl. extra vergine olijfolie
-1 eetl. vers geperst citroensap
-1 eetl. vers geperst sinaasappelsap
-1 eetl. sherryazijn
-zeezout
-2 handenvol platte peterselie, fijngehakt

Doe de couscous in een vuurvaste schaal. Breng de bouillon met de saffraan in een pan aan de kook en giet hem over de couscous; laat hem 5 minuten afgedekt staan. Ga met een vork door de korrels om ze van elkaar los te halen en roer de doperwten, paprika, en olijven erdoor.

Klop voor de dressing de olijfolie, citroen- en sinaasappelsap, sherryazijn, zout en peper in een kommetje door elkaar. Giet hem over de couscoussalade, schep alles door elkaar en laat hem 20-30 minuten intrekken. Roer de peterselie erdoor.

Ik ben even heel eerlijk, ik maak alleen de kip met de saus, en doe er dan iets bij van stokbrood en salade of zo.
Als je alles wil maken, leef je uit!

Jord
04-10-10, 23:06
1 kip voor vier personen? Sjemig, ben ik dan echt zo'n holle bolle gijs?

Recept ziet er leuk uit!

Dominique
05-10-10, 11:44
Ik zie mogelijkheden, lekker hoor!

kobold
09-10-10, 22:19
Nou, mijn teerbeminde nam pasgeleden 2 zakken couscous mee, en hier heb ik een recept wat ik er wel mee maken wil!
wordt vervolgd!

wimbo1977
13-10-10, 10:02
lijkt me lekker...
maar net wat Jord zegt..1 kip voor 4 personen??

Mike
13-10-10, 10:55
Vraag mij af of sherryazijn en limoensap een smakelijke combinatie kunnen zijn. Een andere manier voor een effectieve marinade is: voordat je de kip open knipt/snijdt, met je vingers voorzichtig vanuit de nek opening het vel op de borst en op de poten los maken van het vlees en de marinade pasta hier tussen smeren. De buikholte kan je ook insmeren met de marinade. Voor een mooi krokant velletje bestrooi ik de kip lichtjes met een mengsel van 1 eetlepel Fleur de Sel, 1 theelepel bakpoeder en een theelepel vers gemalen zwarte peper. De bestrooide kip laat ik onafgedekt 12 tot 24 uur ' drogen' op een rooster in de koelkast. Tijdens het roosteren de kip met wat vers citroensap en een zeezout bestrooien.

Salbitxada is een prima sausje (maar dan zonder paprika). Als je het geduld kunt opbrengen (2 weken ' rijpen') is de Baskische Xipister ook erg lekker *:

250 ML appelazijn
2 eetlepels puree van Piment d' Espelette
1 theelepel Piment d' Espelette poeder
4 teentjes knoflook gehalveerd
3 takjes platte peterselie
1 vers laurierblad
1 takje rozemarijn
2 takjes thijm
20 zwarte peperkorrels
1 theelepel mosterdzaad
1 theelepel korianderzaad
1 eetlepel EV olijfolie
1 theelepel Fleur de Sel

Kruiden wassen en laten drogen op keukenpapier. Knoflook, zaden, peperkorrels en kruiden in een afsluitbare pot of fles doen. Pimentpuree en poeder en het zout oplossen in de azijn en in de pot/fles gieten. Olijfolie toevoegen, pot/fles sluiten en goed omschudden. Onder in de koelkast 2 weken laten ' rijpen'. Om de drie dagen even schudden.

In plaats van een saus is de Gremolata met honing variant uit Mallmann' 7 Fires ook bijzonder lekker bij kip.

* http://www.cuisine-a-la-plancha.eu/

Potverpillekes, wat moet ik vanavond nou weer maken...:(

pippelona
13-10-10, 16:29
@Jord en Wim: het recept ging uit van een kip van ongeveer 1,5 kilo voor 4 personen. Maar niemand houdt je tegen om 2 kippen te maken hoor ;)

wimbo1977
13-10-10, 17:35
@pippelona: dat worden 2 kippetjes van mijn kant hoor :)

kobold
14-10-10, 13:27
Met ons beiden't hebben wij genoeg aan 1 kip...

pippelona
15-10-10, 13:19
Door Mike z'n opmerking/aanvulling ben ik even gaan zoeken en ik vond nog een andere versie van salbitxada, een hele simpele:

2 el gepelde amandelen
2 rode spaanse pepers
6 tenen knoflook
2 rijpe tomaten ontveld en in blokjes
1 el fijngehakte peterselie
1 el rode wijnazijn
1,25dl olijfolie
zout en peper

Rooster de amandelen in een droge pan en stamp ze in een vijzel grof.
Snijd de pepers met scherp mes overlangs open en verwijder de zaadjes en hak het vruchtvlees grof.
Stamp de amandelen, pepers, knoflook in de vijzel tot een dikke pasta en doe in een grote kom
Voeg de tomaten, peterselie, azijn en schenk langzaam en in een dunne straal de olijfolie bij.
Roer met een garde tot dikke vloeibare saus en voeg peper en zout bij voor extra smaak.

Volgens mij wordt ie idd met pepers gemaakt en niet met paprika, in dat geval is het dan weer een verhaspeling op basis van picada?!

Kip met salbitxada staat dit weekend op de planning ;)

ystava_nl
15-10-10, 14:20
Hallo,

Ik ben nog aan het bestuderen of ik dit kan maken, maar kom er nog niet helemaal uit, ik neem aan dat de kip indirect moet worden gegaard, een half uur direct verbrand toch de onderkant ? En een hete BBQ, hoe heet is die, zo'n 200C ?
Het lossnijden van de ruggegraat zal zich wel wijzen als ik het echt ga doen :)

Als ik het maak, dan niet de hete versie, mijn kinderen moeten het ook eten :)

noskos
15-10-10, 16:37
http://www.youtube.com/watch?v=l-8tMEwBnSA is een goed filmpje over hoe je een kip vlindert ;)
Ik zou voor indirect uitgaan van een 175C maar dan is een half uur indirect niet lang genoeg om hem te garen. Direct kan wel, maar dan moet je hem wel in de gaten houden, zou hem dan wel wat lager doen, 135-150C.

kobold
17-10-10, 17:33
Smoker is klaar, Kip in de marinade, de salbitxada staat af te koelen en de couscous alleen nog een keer omscheppen
Dus.. indirect 175-200 is de manier die ik wil proberen, en dan na 40-45 min checken.
Normaal in de oven zou ik op 180 30 min per 500g kip aanhouden, en dan kom ik op 1 uur en een kwartier...
foto's volgen!

pippelona
17-10-10, 17:56
De mijne ligt er ook op...
Je foto's mag je aan het eind van de maand posten :)

ystava_nl
17-10-10, 18:22
Wegens verkoudheid er nu nog niet aan toe gekomen, maar het staat wel op de planning voor later deze maand.
Ik ben benieuwd!
@Noskos, bedankt voor de link naar de video, is dat ook weer duidelijk.

ystava_nl
17-10-10, 19:43
Blijkbaar zit er ook een grote fan in Dreumel: Mega grote BBQ (http://www.nu.nl/binnenland/2358091/brand-doodt-45000-kippen-in-schuur-dreumel.html)
Denk echter niet dat er foto's aan het eind zullen volgen :)

kobold
17-10-10, 22:04
Ik mag wel koken maar nog niets zeggen.. dus... iets met eerst lezen, Peet!
Maar ik mag nu dus geen foto's plaatsen? joh... jammer...

ystava_nl
29-10-10, 22:16
Ik ben er aan begonnen :)
De saus vanavond gemaakt, de rest morgen (nog net op tijd). Saus is in ieder geval goedgekeurd door mijn vrouw !

Toch wel spannend....

Driekje
30-10-10, 08:47
Die van mij was erg lekker maar is nog niet echt gebeurd.